Business Hi-Tech

Vânzări la jumătate pentru compania condusă de şeful Asociaţiei de cablu

Radu Petric, director general al Telemach Holding: Investiţiile operatorilor au căzut anul trecut. Practic, s-au vândut lucrurile de bază, cablu coaxial, fibră optică şi diverse echipamente obişnuite, precum splittere sau amplificatoare.
03.08.2010, 23:25 474

Telemach Holding, unul dintre cei mai mari furnizori deechipamente pentru operatorii de cablu din România, şi-a redus lajumătate vânzările anul trecut pe fondul reducerii investiţiilor decătre companii, spune Radu Petric, acţionar şi director general alcompaniei. Petric este şi preşedintele Asociaţiei de Comunicaţiiprin Cablu, organizaţie care reuneşte cei mai mari jucători dinindustrie, inclusiv RCS&RDS şi UPC.

"Investiţiile operatorilor au căzut anul trecut. Practic, s-auvândut lucrurile de bază, cablu coaxial, fibră optică şi diverseechipamente obişnuite, precum splittere sau amplificatoare", adeclarat pentru ZF Radu Petric.

Compania Telemach Holding a înregistrat anul trecut afaceri de2,239 mil. euro, faţă de 4,466 mil. euro în 2008, iar profitul bruta fost de 13.000 de euro faţă de 255.000 de euro în 2008.Acţionarii companiei sunt Radu Petric, Ioan Sabău şi Dan IonStroie, fiecare cu 33,3%. Telemach Holding lucrează cu peste 250 deoperatori de cablu din România, printre care şi RCS&RDS şi UPC,spune Radu Petric.

Petric are o estimare rezervată şi pentru acest an, încondiţiile în care companiile ar putea resimţi puternic impactuldisponibilizărilor şi al reducerii veniturilor pentru angajaţii dinsectorul public. "În România, clienţii află că nu mai au baniatunci când nu îi mai au, pentru că la noi nu există obişnuinţă dea programa bugetul. Din acest motiv nici noi nu putem face planuripe un an, să programăm importurile pentru a optimiza costurile",spune Petric. "Dacă operatorii nu vor avea încasări, atunci îşi vorreduce investiţiile. Operatorii mici se finanţează din cash-flow,nu din împrumuturi bancare, fiind foarte dificil de obţinut."

Dealtfel, Petric nu vorbeşte despre investiţiile cabliştilor doar dinexperienţa de şef al Asociaţiei de Comunicaţii prin Cablu, ci şi caunul dintre acţionarii unui operator din Piatra-Neamţ. TelemachSRL, companie pe care Petric o deţine tot alături de Ioan Sabău şiDan Ion Stroie, are 27.000 de abonaţi, fiind astfel unul dintre ceimai mari jucători independenţi de pe piaţă.

Compania a început implementarea serviciului de televiziunedigitală însă data finalizării investiţiei va depinde de condiţiilede pe piaţă, spune Petric. "Acum introducem serviciile deteleviziune digitală, însă este greu de spus când vom finalizainvestiţia. Vom finaliza fie în timp pentru sezonul de vânzări deCrăciun din 2010, fie în primăvara anului viitor".

Radu Petric spune că operatorul se confruntă cu o competiţieagresivă pe servicii TV din partea operatorilor naţionali deservicii de televiziune prin satelit, cum sunt Romtelecom Dolce sauRCS&RDS, însă compania este avantajată de faptul că poate oferiîn grilă posturi TV locale şi poate oferi mai rapid servicii desuport. "Avem avantajul că putem adapta local grila de programe,lucru imposibil la nivelul jucătorilor naţionali. În plus, existăşi oameni care trebuie practic «alfabetizaţi» în utilizarea unorservicii. Pentru noi este mai simplu să facem acest lucru, la nivellocal."

Compania oferă servicii de cablu TV şi are un parteneriat cuRCS&RDS pentru furnizarea serviciilor de internet şi telefonie."Avem doar un parteneriat cu RCS&RDS", spune Petric, adăugândcă acţionarii nu au în vedere vânzarea. "Nu suntem interesaţi săvindem", spune el.

În ce priveşte evoluţia operatorilor mici de cablu TV de pepiaţă, Radu Petric spune că nu e obligatoriu ca aceştia săsfârşească prin a fi achiziţionaţi de către jucătorii mari caRCS&RDS sau NextGen - divizia de cablu a Romtelecom.

"Unii operatori pot fi prea mici pentru a fi interesanţi caţinte de achiziţie sau se pot afla prea departe de alte centre aleoperatorilor. Totul depinde şi de planurile proprietarilor, pentrucă o variantă poate fi şi o coalizare, o fuziune între companiilemici de pe piaţă, într-o manieră relativ similară cu cea realizatăde Digital Cable Systems. Dar pot exista şi proprietari care vor fiinteresaţi să vândă pentru că au apus vremurile dulci în care sefăceau bani destul de simplu. Acum trebuie tot timpul să fii cuochii pe afacere", spune Petric, de această dată din poziţia depreşedinte al ACC.

De altfel, în ce priveşte achiziţiile, Petric spune că în acestmoment acestea sunt destul de dificile prin prisma dificultăţii cucare pot fi evaluate afacerile. "E ca şi cum ai vrea să calculeziacum chiria pentru un imobil din Bucureşti pentru anul 2011. E operioadă tulbure acum."

La finele anului trecut pe piaţa locală de cablu TV erau 500 defurnizori, care aveau 3,48 de milioane de clienţi. Dintre aceştia,aproximativ 2,6 milioane erau clienţi ai RCS&RDS şi UPC. Anultrecut românii au cheltuit aproximativ 380 de milioane de euro peservicii TV (cablu, satelit şi IPTV).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO