Business Hi-Tech

Victorie decisivă pentru publisherii din Franţa în lupta cu Google: Gigantul trebuie să remunereze presa pentru conţinut

sursa foto: Hepta

Autor: Alex Ciutacu

10.04.2020, 14:03 347

Editorii de conţinut din Franţa au câştigat o bătălie importantă în războiul pe care l-au început cu gigantul american Google, referitor la modul în care conţinutul de presă generează venituri în platforma Google – şi la modul în care creatorii de conţinut ar trebui remuneraţi de companie, potrivit Politico.

Autoritatea pentru concurenţă din Franţa i-a ordonat gigantului american să negocieze „cu bună credinţă” cu editorii de conţinut din Franţa şi cu serviciile de ştiri pentru a stabili comisioanele pe care ar trebui să le plătească Google pentru conţinutul de presă.

Refuzul Google de a plăti pentru conţinutul de presă a mobilizat o mare parte din politicienii francezi, atrăgându-i atenţia chiar şi preşdintelui Emmanuel Macron, care a ridicat problema ca pe una de suveranitate naţională şi a declarat anul trecut că „anumiţi actori, precum Google, vor să evite aceste reguli (n.r: drepturi de autor). Noi nu o să îi lăsăm”.

Într-o victorie importantă, decizia de joi arată că reforma Uniunii Europene pe drepturi de autor a început să prindă viaţa.

Reforma a fost adoptată de Bruxelles în urmă cu un an şi le acordă editorilor de presă anumite drepturi învecinate, care le permit să ceară un comision de la platforme precum Google şi Facebook atunci când acestea folosesc conţinutul lor online. Franţa a fost prima ţară din blocul european care a transpus reforma în legislaţia naţională.

„Este un pas important către o implementare eficientă a dreptulurilor învecinate”, a spus Frank Riester, ministrul Culturii din Franţa, după ce decizia autorităţilor de Concurenţă.

Autoritatea investighează în continuare modurile în care gigantul Google ar fi putut încălca regulile de concurenţă în defavoarea presei, însă decizia de joi înseammnă că Google va trebui să plătească editorii de conţinut – şi asta destul de curând.

În septembrie, Google a anunţat că nu va mai prelua părţi din conţinutul articolului în descrierea link-ului web în motorul de căutare – în loc să încerce să plătească editorii şi creatorii de conţinut.

La acel moment, mai mulţi publisheri împreună cu agenţia de presă AFP au făcut o plângere la autoritatea de Concurenţă, în care argumentau ideea că Google face abuz de puterea dominantă ca motor de căutare.

Franţa devine astfel prima ţară din Europa unde publisherii au reuşit să determine Google să le plătească conţinutul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO