Business Hi-Tech

Vodafone a demarat o campanie de schimbare a reţelei de magazine

Mihai Ghyka (foto stânga), director comercial al Vodafone: Toate display-urile pot fi schimbate rapid, iar panourile sunt amovibile, pot fi rotite şi duse în altă parte. Până la urmă în tehnologie lucrurile se schimbă foarte repede, stocul de telefoane se schimbă la şase luni. Trebuie să fim capabili să facem schimbări rapid.

Vodafone a demarat o campanie de schimbare a reţelei de magazine

Autor: Adrian Seceleanu

13.12.2011, 00:06 2595

Vodafone, numărul doi pe piaţa locală de telefonie mobilă, a lansat în urmă cu o lună un program de reamenajare/redecorare a magazinelor care va fi extins anul viitor şi în alte locaţii din ţară.

Momentan doar două magazine din Bucureşti - situate pe bulevardul Ştefan cel Mare şi şoseaua Pantelimon - au trecut prin procesul de transformare gândit în ultimele luni de Vodafone împreună cu agenţia Grey Worldwide şi Trans Form, o companie de arhitectură din Cluj.

Ce s-a schimbat? Aproape tot, de la vitrine până la interior. Un lucru care sare în ochi din exterior este vitrina în care nu mai sunt lipite afişe, ci televizoare pe care rulează mai multe machete publicitare la diferite produse şi servicii. În magazin, ambianţa high tech este generată de renunţarea la etichetele tipărite, care au fost înlocuite cu nişte miniecrane pe care clientul poate citi mai multe informaţii, de la preţ până la specificaţiile tehnice. O altă schimbare: casieria a fost desfiinţată, plăţile putând fi realizate de la fiecare birou modular din magazin, iar toate echipamentele prezentate (telefoane, laptopuri) sunt deschise şi conectate astfel încât clienţii să le poată testa şi face o alegere în cunoştinţă de cauză.

"Faptul că există o interacţiune sporită - toate telefoanele sunt live în magazin şi există acel minidisplay lângă fiecare produs îi dă clientului o independenţă. Eu cred că astfel consumatorul are opţiunea de-şi găsi informaţia şi de a privi pe îndelete telefonul şi de a lua astfel o decizie fie de unul singur, fie asistat de unul dintre specialiştii noştri", a declarat Mihai Ghyka, directorul comercial al Vodafone.

Odată cu renunţarea la casierie, în magazinul din Ştefan cel Mare au apărut mai multe birouri modulare sau "zone de interacţiune în care atât stocul, cât şi imprimarea documentelor se fac în acelaşi loc. Factura se poate plăti oriunde şi nu mai există o casierie închisă care cumva separa plata facturii de interacţiunea cu agenţii". De asemenea, pentru a reduce timpul de aşteptare al clienţilor, noul mobilier din magazine include spaţii de depozitare cu uşi care se închid automat şi în care sunt aşezate telefoanele. "Nu se mai pierde timp până în depozit", explică Ghyka.

În vara acestui an Ghyka a plecat surprinzător din industria berii, unde era director executiv la Bergenbier pentru a veni în industria de telefonie mobilă, ocupând o poziţie de top la Vodafone, o companie cu afaceri de 850 mil. euro şi 8,6 milioane de clienţi. De altfel, tot managementul de top al Vodafone s-a schimbat în ultimul an.

La şase luni după preluarea poziţiei la Vodafone, Ghyka arată că s-a familiarizat cu telefonia mobilă şi oferă detalii despre obiectivele urmărite prin schim­bă­rile din magazine. "Ne-am dorit un concept nou, care să răspundă nevoilor locale, care să fie mai flexibil, şi mai aproape de consumator şi nu în ultimul rând să reprezinte mai bine brandul. În telecom experienţa cu brandul se face printr-o interfaţă foarte importantă, care este magazinul - fie cel propriu, fie cel al unui dealer. Ambientul şi interacţiunea umană sunt factori extrem de importanţi pentru a păstra sau cuceri un client. Era nevoie să revedem modul în care ne prezentam".

La cât se ridică investiţia într-un asemenea magazin nou? Este vorba de câteva zeci de mii de euro, spune Ghyka, fără a oferi alte detalii. S-au văzut rezultate în vânzări în cele două magazine care au fost redecorate? În magazinul din Ştefan cel Mare, redeschis în urmă cu o lună, vânzările au crescut cu 30% faţă de aceeaşi perioadă din anul precedent. De ce a lucrat Vodafone la noile magazine şi cu Trans Form, o companie de arhitectură din Cluj? "Dacă este ceva de spus în mod particular pentru Vodafone faţă de orice retailer: ne-am dorit să existe o conexiune românească şi de aceea este un concept pe care îl veţi găsi doar în România. Acest lucru chiar contează: am lucrat cu arhitecţi români, pentru români. Îmi place să cred că înţelegem mai bine consumatorul decât dacă am fi venit cu un concept global pe care l-am fi aplicat în acelaşi timp în Egipt, în Qatar şi în România."

Un aspect-cheie urmărit de Vodafone în dezvoltarea noului concept de magazin - una dintre priorităţile anunţate la preluarea mandatului de noul CEO, spaniolul Inaki Berroeta - a fost ca mobilierul să permită schim­bări rapide, în ton cu ritmul alert al evoluţi­ilor tehnologice.

"Toate displayurile pot fi schimbate rapid, iar panourile sunt amovibile, pot fi rotite şi duse în altă parte. Până la urmă în tehnologie lucrurile se schimbă foarte repede, stocul de telefoane se schimbă la şase luni. Trebuie să fim capabili să facem schimbări rapid".

Vodafone nu s-a rezumat doar la schimbarea conceptului retail, ci a lucrat şi la trainingul angajaţilor care intră în contact cu clienţii, a spus Mihai Ghyka. "Modul în care se comportă angajatul Vodafone care până la urmă reprezintă brandul şi experienţa consumatorului directă cu brandul este foarte important. Toţii angajaţii Vodafone trec acum prin cursuri de perfecţionare astfel încât abordarea pe care o au faţă de client să fie sensibil mai bună. Este ceva foarte important: altfel degeaba schimbi mobila, luminile şi afişele".

Vor trece cele peste 100 de magazine proprii ale Vodafone prin procesul de transformare traversat deja de cele două unităţi din Bucureşti? Reţeaua de magazine a Vodafone va trece treptat la noul concept, ritmul schimbărilor şi alegerea locaţiilor urmând să se facă în funcţie de mai multe criterii. "La începutul anului viitor vom trece la transformarea magazinelor noastre din toată ţara ţinând însă cont de specificul local. Nu îţi doreşti să ai acelaşi magazin în centrul Timişoarei sau Clujului dar şi în Turda sau la Blaj sau în altă parte. Până la urmă trebuie să te gândeşti la comunitatea locală, la proporţia între smartphone-uri şi «feature phone-uri», la modul în care arată magazinul".

Vodafone, numărul doi pe piaţa locală de telefonie mobilă, avea 8,6 milioane de clienţi la finele lunii septembrie 2011.

Concept store în AFI Cotroceni

Vodafone va deschide un Concept Store - un magazin de dimensiuni mai mari cu un design deosebit în mallul AFI Cotroceni din Bucureşti, în spaţiul în care era anterior un magazin al Diverta. "AFI Cotroceni este unul dintre punctele în care pulsează viaţa în Bucureşti. Un operator ca Vodafone trebuie să aibă un loc în care clienţii să poată interacţiona cu toate noutăţile, să aibă o zonă de învăţare, de consultare", a spus Mihai Ghyka, directorul comercial al Vodafone.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO