Business Hi-Tech

Vodafone: internetul mobil creşte puternic, dar veniturile şi numărul total de clienţi scad

Inaki Berroeta, directorul executiv al Vodafone: Suntem mulţumiţi de rezultatele financiare înregistrate trimestrul trecut, acestea fiind conform aşteptărilor noastre. Vedem o tendinţă pozitivă în întreaga noastră performanţă şi mai ales o creştere puternică pe segmentul datelor mobile, atât ca număr de utilizatori, cât şi ca venituri.

Vodafone

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

10.02.2012, 00:06 1777

Vodafone, numărul doi pe piaţa locală de telefonie mobilă, a încheiat anul calendaristic 2011 cu venituri din servicii de 670 mil. lire sterline (circa 800 mil. euro), în scădere cu aproximativ 3,6% faţă de anul precedent, potrivit datelor din raportul financiar al grupului britanic.

Grupul Vodafone nu publică veniturile totale pentru subsidiara din România, care sunt mai mari pentru că includ şi încasările din vânzarea de echipamente sau cartele sim, spre exemplu.

Numărul de clienţi ai operatorului la finele lui 2011 era de 8,327 milioane, cu 1,5 mi­lioane mai mic decât în urmă cu un an. Din această scădere grosul este reprezentat de segmentul de cartele preplătite, al căror număr s-a diminuat cu peste două milioane. Explicaţia stă în campania Vodafone de a deconecta, de-a lungul anului, cartelele inactive, în schimbările făcute în metodologia de raportare, dar şi în decizia operatorului de a nu mai oferi cartele sim gratuite.

"Numărul de cartele prepaid este semnificativ mai mic ca urmare a întreruperii distribuţiei gratuite de SIM-uri, o activitate care creşte artificial baza de clienţi. Şi de acum înainte, vom continua să ne asigurăm că oferim cât mai multă valoare utilizatorilor noştri şi în niciun caz nu vom creşte în mod nefiresc numărul clienţilor", a declarat Inaki Berroeta, directorul executiv al Vodafone.

Compania a avut în trimestrul trei al anului fiscal 2011/2012, încheiat pe 31 decembrie 2011, venituri din servicii de 167 mil. lire sterline (aproximativ 200 mil. euro), în scădere - pe baze comparabile - cu 2,5 % faţă de anul precedent, potrivit datelor din raportul financiar al grupului britanic.

Datele arată că de la trimestru la trimestru rata de scădere a veniturilor Vodafone s-a îmbunătăţit, ajungând de la -6,6% în trimestrul ianuarie-martie 2011 la -2,5% în trimestrul menţionat din anul 2011 (octombrie-decembrie 2011). În comunicatul de presă transmis de Vodafone România în legătură cu rezultatele financiare nu sunt incluse date despre veniturile companiei din trimestrul trei al anului fiscal.

Venitul mediu pe utilizator (ARPU) a crescut la 7,3 euro în ultimul trimestru calendaristic din 2011, al treilea trimestru al anului fiscal 2011-2012, de la 7,2 euro în perioada iulie-septembrie, respectiv 6,2 euro în perioada corespunzătoare din 2010, potrivit datelor anunţate de Vodafone. Astfel, indicatorul ARPU a urcat cu 9,3% în trimestrul al patrulea calendaristic faţă de aceeaşi perioadă din 2010. Creşterea ARPU este generată şi de raportarea veniturilor la o bază mai mică de utilizatori activi, în condiţiile în care compania a deconectat cartele prepay inactive şi a oprit campaniile prin care oferea simuri gratuite. Din totalul clienţilor la 31 decembrie, 41% reprezentau abonaţi, iar 59% utilizatori în regim prepay, pe bază de cartelă.

Compania subliniază, pe de altă parte, creşterea semnificativă a numărului de cli­enţi şi a veniturilor pe segmentul datelor mobile.

Numărul clienţilor Vodafone România în zona serviciilor de internet mobil a crescut cu 77% faţă de trimestrul al treilea calendaristic, respectiv cu 75% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior. Compania nu a oferit date privind numărul exact de clienţi pe internet mobil. Veniturile din internet mobil au urcat cu 33% faţă de trimestrul anterior şi cu 58% raportat la aceeaşi perioadă din 2010.

Rezultatele sunt bune, a comentat Inaki Berroeta. "Suntem mulţumiţi de rezultatele financiare înregistrate trimestrul trecut, acestea fiind conform aşteptărilor noastre. Vedem o tendinţă pozitivă în întreaga noastră performanţă şi mai ales o creştere puternică pe segmentul datelor mobile, atât ca număr de utilizatori, cât şi ca venituri. Lansarea noului portofoliu de abonamente MEGA, ce include internetul pe mobil în toate planurile tarifare, a oferit o valoare reală utilizatorilor noştri, ceea ce a contribuit la creşterea segmentului de date."

La nivel global, rata de creştere a veniturilor grupului Vodafone a încetinit la 0,9% în al treilea trimestru fiscal, faţă de 1,3% în trimestrul precedent, pe fondul problemelor economice din mai multe ţări europene (precum Italia, Spania sau Grecia), în care clienţii au redus consumul.

Veniturile totale ale grupului Vodafone în trimestrul încheiat la 31 decembrie 2011 au fost de 11,6 mld. lire sterline, în timp ce veniturile din servicii în aceeaşi perioadă au fost de 10,6 mld. lire sterline.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO