Business Hi-Tech

Zece ani de la “Revoluţia” Cosmote: oferta cu 2.000 de minute în reţea la 3 euro care i-a făcut pe oameni să stea la cozi pentru cartele prepay. Cum arată ofertele după un deceniu

Zece ani de la “Revoluţia” Cosmote: oferta cu 2.000...

Autor: Adrian Seceleanu

03.03.2016, 12:18 5694

În urmă cu zece ani de zile, pe 2 martie 2006, Cosmote - numele sub care abia se relansase fostul Cosmorom, compania de telefonie mobilă “soră” cu Romtelecom care avea doar 50.000 de clienţi şi trecuse la mustaţă pe lângă faliment provoca un cutremur pe piaţa locală de telecom lansând o ofertă de neimaginat la acea dată, care a reuşit să-i determine pe români să formeze cozi în faţa magazinelor companiei: 2.000 de minute în reţea pentru doar 3 euro.

Oferta, lansată în cadrul unei conferinţe de presă de Nikolaos Tsolas - CEO al Cosmote şi Costas Kapetanopulos - director de marketing şi comunicare - a provocat un şoc pe o piaţă unde cu o sumă similară ceilalţi doi operatori care dominau autoritar piaţa - Orange şi Connex - Vodafone ofereau doar câteva zeci de minute de convorbiri. Piaţa mai experimentase diferite oferte agresive - un cent pe minut de exemplu - dar niciodată un operator de telefonie mobilă nu venise cu un asemenea pachet - 2.000 de minute de apeluri în reţea.

Campania comercială agresivă - singura şansă a Cosmote de a disloca clienţi şi de a atrage atenţia asupra ofertelor sale pe o piaţă unde, spre exemplu, Connex Vodafone avea 6 milioane de clienţi şi lansase deja serviciile de date 3G - a adus utilizatorii în faţa magazinelor, cozi formându-se inclusiv în Bucureşti la magazinul companiei din Bd. Magheru.

Cererea a fost însă atât de mare încât oferta, care ar fi trebuit să fie valabilă până pe data de 31 martie, a fost sistată pe 22 martie, pentru a nu duce la blocarea reţelei. În nicio lună de zile Cosmote atrăsese circa 100.000 de clienţi - adică aproximativ dublul numărului de utilizatori existenţi, şi nişte clienţi care foloseau intensiv reţeaua.

Nikolaos Tsolas - CEO al Cosmote România (în centrul imaginii) anunţă în cadrul unei conferinţe de presă că “începe revoluţia”: compania lansează o ofertă cu 2.000 de minute în reţea pentru 3 euro
 
Pentru a face faţă creşterii semnificative a traficului din reţea şi pentru a soluţiona suprasolicitarea reţelei, reprezentanţii Cosmote România au apelat la echipamente tehnice şi echipe de specialişti din Grecia. Totodată, compania s-a văzut pusă în situaţia de a începe mai repede decât prevăzuse componente ale programului de investiţii în reţea, conform datelor anunţate la acea vreme.

Rezultatele financiare pe primul trimestru din 2006 publicate ulterior de Cosmote au arătat că operatorul câştigase 190.000 de clienţi doar pe segmentul de cartele preplătite.

“Revoluţia” miilor de minute a ajuns ceva banal pe piaţă însă doar ani mai târziu în rândul jucătorilor mari şi a atins un vârf în anul 2011, când, la un moment dat, Vodafone a aruncat pe piaţă o ofertă cu 10.000 de minute în reţea la 5 euro pe lună. Oferta fusese deja depăşită ce este drept în martie 2009 de Telemobil / Zapp (un alt operator mic de telefonie mobilă care a sfârşit achiziţionat de Cosmote în 2009), care lansase o ofertă cu 10.150 de minute de apeluri şi 10.000 de SMS-uri la 6 euro pe lună.

 

Ofertele la cartele după un deceniu

Zece ani mai târziu Orange şi Vodafone continuă să domine piaţa de telefonie mobilă - un operator cu 10, celălalt cu 9 milioane de clienţi, în timp ce Cosmote - acum cu un portofoliu de aproape 2 milioane de abonamente şi 4 milioane de clienţi cu cartele şi parte a grupului german Deutsche Telekom de la care a preluat şi brandul T - nu se mai află în niciun caz în poziţia de a-şi dori să cutremure piaţa cu oferte şoc. “Rolul” este însă preluat de operatorul care este acum cel mai mic de pe piaţă (conform ultimelor date disponibile oficial) şi care vrea, la fel precum Cosmote în urmă cu zece ani - să disloce piaţa: compania de cablu RCS&RDS cu serviciul său Digi Mobil.

Mai sunt deci oferte la cartelă la trei euro pe lună în prezent?

Dintre jucătorii mari de pe piaţă Vodafone şi Telekom nu au în prezent în ofertă nicio extraopţiune cu un cost de 3 euro, tariful pentru extraopţiuni pornind de la 5 euro, conform datelor de pe pagina web a companiilor.

Orange, liderul pieţei de telefonie mobilă şi campionul profitabilităţii din industria locală de telecom după datele raportate la Finanţe în 2014 - are o ofertă pentru clienţii prepay cu un tarif de 3 euro, doar că aceasta pare să fi fost uitată pe site de câţiva ani de zile. Astfel, pentru 3 euro credit, Orange le oferă în martie 2016 clienţilor 75 minute sau SMS-uri naţionale şi internaţionale mobil şi fix. Spre comparaţie - în anul 2008 Orange le oferea clienţilor cu cartele în schimbul a 4 euro un număr de 60 de minute naţionale sau 180 de minute în reţea.

Rolul “revoluţionarului” este jucat de RCS&RDS, care oferă pentru un credit de 3 euro apeluri şi SMS-uri nelimitate în reţeaua proprie, 250 de minute naţionale, 2 GB de net în reţeaua Digi şi 100 MB de net prin serviciile de roaming naţional oferite prin intermediul reţelei Vodafone România.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO