Business Hi-Tech

ZF Digital ’12 prima zi: tehnologia 4G va schimba radical modul cum comunică şi relaţionează oamenii

17.10.2012, 00:06 1787

Cea mai mare licitaţie de spectru din Ro­mânia organizată recent de auto­ri­tatea de reglementare în comunicaţii a fost subiectul care a deschis prima zi de ZF Digital '12. Executivii celor mai mari trei ope­ratori de telecom au comentat modul în care a fost organizată licitaţia şi au făcut dezvăluiri despre preţul plătit.

Iñaki Beroetta, CEO al Vodafone România, Jean-Francois Fallacher, CEO al Orange România, şi Stefanos Theocharopoulos, CEO al Cosmote & Romtelecom, spun că procesul a fost bine organizat, transparent, însă preţul plătit a fost mare pentru această piaţă.

"Miza era foarte mare, şi tensiunile erau mari înainte de început, dar a fost foarte bine. Fireşte, preţul e mare. Ştiam acest lucru, dar noi credem în potenţialul României pe viitor", a spus Beroetta.

► ZF Digital '12: investiţiile vor continua în telecom, în ciuda crizei europene; preţurile rămân jos

În urma licitaţiei pentru spectru derulată de ANCOM, Cosmote, Orange, RCS&RDS, Vodafone şi 2K Telecom vor plăti în total 682,14 milioane euro.

Defalcat, Vodafone România va plăti 228,52 milioane euro, Orange România 227,14 milioane euro, Cosmote România 179,88 milioane euro, RCS&RDS 40 milioane euro, iar 2K Telecom 6,6 milioane de euro.

Jean-Francois Fallacher, CEO al Orange Ro­mâ­nia, a afimat de asemenea că preţul a fost mare, in­ves­tiţia fiind motivată şi de faptul că compania va rămâne în România pentru o perioadă îndelungată de timp.

StefanosTheocharopoulos, CEO al Cosmote & Romtelecom, a comentat că dispune de resursele financiare pentru plata licenţei. "În spatele nostru e un grup mare, deci vom avea banii pentru licenţe. În plus, am făcut deja planurile, avem investiţiile, suntem pregătiţi şi aşteptăm să intrăm în posesia licenţei".

În cadrul dezbaterii din prima zi a fost anunţată o tranzacţie. Muvix.ro, site-ul unde cinefilii pot vedea online filme sub licenţă produse de Studiourile Disney şi de alte case de producţie independente, a fost cumpărat de Romtelecom, a treia mare companie de pe piaţa locală de telecom. Muvix a fost lansat in decembrie 2009 de MediaPro Interactive, fosta divizie de online a Mediafax Group. "Romtelecom va prelua conţinutul de pe Muvix, care va fi integrat în platforma în Dolce TV", a afirmat Orlando Nicoară, directorul general al Mediafax Group (foto primul din stânga), în cadrul conferinţei ZF Digital '12, fără să precizeze valoarea tranzacţiei.

În replică, preşedintele autorităţii de reglementare în comunicaţii Cătălin Marinescu a declarat: "Înţeleg că operatorii se plâng că preţul licenţelor este ridicat, dar dacă au participat şi au decis să achite acest preţ, înseamnă că au făcut nişte calcule şi au considerat că este oportun să cumpere".

Despre implementarea tehnologiei 4G, şeful Vodafone a comentat:

"Sunt ocazii uriaşe pe 4G şi nu cred că are legătură cu preţurile pe voce. Industria va avea o schimbare semnificativă în felul în care noi şi clienţii vedem produsele".

Dan Bulucea, şeful Google România, a anunţat că în România compania a avut una dintre cele mai mari creşteri din regiune şi a atras atenţia că segmentul de comerţ online mai are de recuperat pe piaţa locală.

"Orice se poate vinde în lumea asta, mai devreme sau mai târziu se va vinde online. Mă aşteptam la diverse magazine care să se poată diferenţia într-un fel sau altul. Există investiţie şi creştere, dar la e-commerce România e în urmă şi trebuie să sărim etape şi să avem o creştere mult mai sănătoasă."

Florin Talpeş, directorul executiv al companiei de furnizare de soluţii de securitate IT Bitdefender, a declarat în cadrul ZF Digital '12 că în ceea ce priveşte listarea companiei aşteaptă să vadă cum se termină cazul Sima.

"Când vorbim de listare vorbim de valoarea companiei, iar aceasta depinde de venituri şi de profit. Valoarea companiei este dată de ceea ce ai unic pe piaţă, de ce aduci nou, şi asta e cartea pe care o jucăm acum, virtualizarea."

Severina Pascu, directorul executiv al UPC România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de comunicaţii, a declarat că venitul mediu pentru abonat a crescut în ultimul an datorită dezvoltării portofoliului de servicii al companiei.

Radu Enache, directorul HP România, a fost de părere că zona produselor enterprise a fost afectată de con­textul economic dificil din plan european în acest an.

"Zona cea mai afectată a fost cea a produselor en­ter­prise, unde investiţiile au fost limitate. Com­por­tamentul companiilor private este previzibil, pentru că au strategii pe termen lung. Acest com­portament s-a manifestat prin investiţii foarte serios chibzuite, care să scadă costurile sau să crească competitivitatea."

Forumul ZF Digital '12, organizat de ZF cu susţinerea Vodafone, Intel, UPC, Lenovo, Schoen­herr şi Noerr, va continua astăzi, când vor vorbi printre alţii şi Călin Fusu, CEO la Neogen, Gabriel Ghiţă, business development manager CEE la MasterCard Europe, Cătălin Creţu, director general la VISA, şi Adrian Cioroianu, business development manager la Intel Corporation.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO