Business Hi-Tech

ZF DIGITAL 2016. Operatorii de telecom anunţă investiţii de peste 500 milioane de euro anul viitor pe piaţa locală pentru expansiunea reţelelor

Cei mai importanţi executivi din IT&C au discutat în cadrul conferinţei ZF Digital’16 despre planurile de investiţii, tendinţele de pe piaţă, cele mai mari provocări cu care se confruntă sectorul şi despre cum va arăta viitorul uneia din cele mai dinamice pieţe IT&C din Europa.

Autor: Ioana Nita, Ştefan Stan, Georgiana Mihalache

15.11.2016, 00:08 1945

♦ Operatorii de telecom vor investi anul viitor peste 500 mil. euro în dezvoltarea infrastructurii locale de telecomunicaţii, atât fixe, cât şi mobile, în condiţiile în care aceştia încearcă să ajungă la cât mai mulţi clienţi prin mărirea acoperirii serviciilor de internet la nivel naţional.

♦ Utilizarea internetului a devenit unul dintre principalele motoare de creştere ale industriei, după cum au declarat cei mai mari jucători de pe piaţa locală de profil în cadrul ediţiei de anul acesta a conferinţei ZF Digital 2016.

„Pentru anul viitor avem previziuni pozitive. Inter­netul susţine creşterea, iar consumul de date va rămâne partea cea mai importantă. În 2017 vom avea un buget la acelaşi nivel ca anul acesta, mai mult de jumătate de miliard pentru patru ani, peste 100 milioane de euro pe an. Obiectivul nostru este extinderea reţelei, să investim constant în capacitate deoarece consumul de date o cere. Cred că în România nu vor lipsi investiţiile în internet“, a declarat Liudmila Climoc, CEO-ul Orange România, cel mai mare operator de telefonie mobilă de pe plan local.

Telekom România, cel mai mare grup telecom care activează pe plan local, are la rândul lui în plan să continue investiţiile pe piaţa locală pe ambele segmente - fix şi mobil, opera­torul oferind la pachet servicii fix-mobil.

„Anul acesta vom investi peste 180 milioane de euro. Sper că pentru anul viitor vom investi mai mult - încă nu avem aprobarea boardului pentru 2017. Strategia de convergenţă este importantă pentru noi, ne gândim cum putem oferi mai multe servicii clienţilor. Piaţa românească este una dintre cele mai dificile din Europa. Vom ajunge la o acoperire de aproximativ 2 milioane de gospodării cu fibră optică în acest an. Viteza investiţiilor este foarte mare“, a menţionat Miroslav Majoros CEO Telekom România. El a adăugat că operatorul telecom îşi îndreaptă atenţia şi către servicii conexe, Telekom având în plan să lanseze anul viitor în România o bancă prin intermediul căreia să acorde credite şi să primească depozite de la clienţi.

În cazul UPC, unul dintre principalii jucători de pe piaţa locală de telecomunicaţii fixe, bugetul de investiţii se ridică la circa 50 milioane de euro pentru următorii ani.

„Consumatorul român beneficiază de ce se întâmplă în piaţa de teleco­mu­nicaţii. Continuăm să investim şi în 2017. Anul acesta a fost un record din pers­pectiva modului de a acoperi gospo­dăriile şi vrem să menţinem acelaşi ritm. Cât timp continuăm să creştem, vom continua să investim. Investiţiile pentru anii viitori se ridică la circa 50 de milioa­ne de euro“, a precizat Robert Rede­lea­nu, CEO-ul UPC România şi Ungaria.

Operatorii telecom continuă să investească în dezvoltarea reţelelor fixe şi mobile în condiţiile în care consumul de internet este tot mai mare indiferent de platforma de pe care este accesat – PC, laptop, smartphone, tabletă sau smart TV.

„Vedem că România este cu ade­vărat la nivel european lider din pers­pectiva vitezelor de acces pe reţelele fixe, 86 Mbps/sec. Înseamnă că au fost investiţii făcute pe parcursul multor ani de zile, există o accelerare în ultimii doi-trei ani de zile, cred că investiţiile vor continua“, a completat Redeleanu.

În plus, consumul de date de pe mo­bil continuă să crească într-un ritm alert, dat fiind că rata de penetrare a smart­pho­ne-urilor în rândul utiliza­torilor de telefonie mobilă este tot mare, ur­­mând să se apropie de 60% anul acesta.

„Ce vedem azi este o creştere a cererii pentru date. Oamenii vor să aibă acces la date fără să stea neapărat în faţa unui calculator. Pot să aibă acces prin smartphone, iar tehnologiile 4G şi 3G continuă transformarea. Calitatea serviciilor mobile este critică. Tot mai mulţi clienţi vor să aibă acces oriunde. Cea mai importantă alegere este furnizorul de servicii mobile. Oamenii nu vor să plătească pentru contentul pe care nu îl folosesc“, a spus Ravinder Takkar, CEO-ul Vodafone România.

Operatorul local RCS&RDS are un buget de investiţii de circa 200-210 milioane de euro, atât în infrastructura fixă, cât şi mobilă, în condiţiile în care acesta a intrat puternic pe piaţa de telefonie mobilă începând din 2014. Astfel, RCS&RDS trebuie să inves­tească într-un ritm alert în dezvoltarea reţelei mobile pentru a recupera decalajul faţă de ceilalţi jucători din industrie. Investiţiile alocate infrastruc­turii fixe se vor canaliza în principal pe dezvoltarea acesteia în mediul rural.

„Anul acesta avem un buget de 200-210 milioane de euro, vom menţine acelaşi nivel şi în 2017. Provocarea este să acoperim zonele rurale cu aceeaşi calitate a serviciilor ca zonele urbane şi aceeaşi disponibilitate a internetului de mare viteză. Vedem o creştere naturală a pieţei, avem o adopţie de servicii în zone în care nu aveam înainte. Continuăm să investim în reţele fixe care sunt baza pentru creşterea în rural“, a spus Valentin Popoviciu, vicepreşedinte în cadrul RCS&RDS.

 

Ce au declarat invitaţii prezenţi la  eveniment

 

Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM

► Mingea este şi în terenul nostru, şi în terenul jucătorilor. Pentru dezvoltarea pieţei avem nevoie de măsuri convergente. Există o efervescenţă la nivelul industriei noastre de telecom. Dacă ne uităm pe rezultatele financiare în 2015, este o creştere faţă de 2014.

► Eu aş caracteriza viitorul mult mai bine şi mai extins. Colaborarea dintre operatori şi faptul că îşi scad cheltuielile de construcţie, pentru că 80% din construcţia unei reţele sunt construcţiile civile, va stimula extinderea acoperirii, iar pentru a fi eficienţi, vor aduce echipamente de ultimă generaţie. Aşa cum vedem, în pachetele oferite românilor sunt din ce în ce mai multe minute, mai multe date. Este o luptă permanentă. Un factor-cheie ar fi stimularea cererii pentru a lărgi piaţa, pentru creşte numărul de utilizatori.

 

Liudmila Climoc, CEO Orange România

► Obiectivul nostru este extinderea reţelei, să investim constant în capacitate deoarece consumul de date o cere. Cred că în România nu vor lipsi investiţiile în internet.

► Piaţa a creat un mediu de aşteptări privind preţul, dar oamenii aşteaptă şi calitate, abilitatea să inovezi şi să aduci servicii noi pentru clienţi. Alegerea consumatorului este bazată pe calitate, proximitate şi viteză.

► Infrastructura există, competiţia există, dar vorbim despre faptul că în general clienţii sunt ataşaţi de un operator.

► Pentru anul viitor vom avea un buget la acelaşi nivel ca anul acesta, adică peste 100 milioane de euro.

 

Miroslav Majoros, CEO Telekom România

► Piaţa românească este una dintre cele mai dificile din Europa. Avem o acoperire de aproximativ 2 milioane de gospădorii cu firbă optică. Viteza investiţiilor este foarte mare. Este un angajament mare pe care nu-l luăm. Trebuie să fim rezonabili la vânzarea produselor. După câteva luni de dificultăţi, revenim pe creştere, ceea ce este un semnal bun.

► Anul acesta vom cheltui peste 180 milioane de euro. Sper că pentru anul viitor vom cheltui mai mult.

► Sperăm că anul viitor vom face o bancă Telekom în România, în care vom da credite şi vom primi depozite de la clienţi.

 

Ravinder Takkar, CEO Vodafone

► Afacerile cresc, spre deosebire de anii trecuţi, când am văzut scăderi. Principalul lucru pe care îl vedem este că accesul românilor la internet şi la servicii 4G creşte treptat. Cred că aceasta este direcţia corectă, dacă începem să folosim internetul oamenii descoperă mai multe servicii şi implicit vedem digitalizare şi creştere.

► Cred că sunt multe oportunităţi, mai ales când vine vorba de banking în România. Cred că sunt multe lucruri de făcut, mai ales când vine vorba de consumator. Când vorbim despre afaceri mici şi medii, dintr-o perspectivă a productivităţii este mult de făcut.

 
 

Robert Redeleanu, CEO UPC România & Ungaria

► Vedem că România este cu adevărat la nivel european lider din perspectiva vitezelor de acces pe reţelele fixe, 86 Mbps/sec. Înseamnă că au fost investiţii făcute pe parcursul multor ani de zile, există o accelerare în ultimii doi-trei ani de zile, cred că investiţiile vor continua. Competiţia de infrastructură este benefică pentru români şi pentru România, aduce inovaţie. E o problemă când vine vorba despre cum valorificăm tipul de inovaţie pe piaţa din România pentru că este o piaţă extrem de competivă, cu mulţi operatori. Ne-am bugetat investiţii de 50 de milioane de euro în anii următori.

 
 
 

Valentin Popoviciu, vicepreşedinte RCS&RDS

► Remarcăm o creştere a pieţei, chiar dacă e o creştere de o cifră, atât pe internet fix, cât şi pe voce , date mobile şi TV. Provocarea este să acoperim zonele rurale cu aceeaşi calitate a serviciilor ca zonele urbane şi aceeaşi disponibilitate a internetului de mare viteză. Vedem o creştere naturală a pieţei, avem o adopţie de servicii în zone în care nu aveam înainte.

► Pe datele fixe şi mobile contează preţul şi viteza, dar şi imaginea de brand. În România, preţul combinat cu ce primesc în pachet este un factor determinant pentru consumatori.

► Continuăm să investim în reţele fixe care sunt baza pentru creşterea în rural.

► Anul acesta avem un buget de investiţii de 200-210 milioane de euro, vom menţine acelaşi nivel şi în 2017.

 

Victoria Davies, vicepreşedinte şi country manager pentru Europa Centrală şi de Est, Discovery Networks Central & Eastern Europe, Middle East & Africa (CEEMEA)

► România este în fruntea regiunii din punctul de vedere al dezvoltării tehnologice. Cred că consumatorul este la inima a tot ce se întâmplă, pentru că el este cel pe care îl servim. Piaţa românească este condusă de preţ, dar contentul este un diferenţiator uriaş, mai ales în piaţa de mobile. Este vorba de cantitate şi calitate, dar şi de modul în care împachetăm aceste servicii pentru consumatori. Noi avem mult conţinut premium, este vorba de value proposition pe care o facem pentru consumatori.

 
 
 

Ovidiu Ghiman, director executiv comercial segment business, Telekom România

► Avem 150 de canale disponibile online, avem conţinut exclusiv sportiv. Cred că atâta vreme cât consumatorul devine mobil, serviciul trebuie să formeze clientul. Clienţii au o medie zilnică calculată de 30 de minute, faţă de aproximativ 4 ore, cât alocă pentru serviciul de TV clasic. În SUA, abonaţii de Netflix alocă undeva la 1,5 ore pe zi pentru conţinutul online.

► Vedem că 40% dintre clienţi spun că sportul este important pentru ei, dar avem un număr mai mic de clienţi care şi-ar dori să plătească pentru acesta dacă pachetul ar fi separat. Telekom România se uită la noi metode de împachetare pentru monetizarea conţinutului. Aproape tot sportul din România este inclus în serviciile de piaţă.

 

Cristian Cojocaru, Head of Telecom Division, Samsung Electronics România

► Considerăm că rata de penetrare a smartphone-urilor la sfârşitul acestui an va fi undeva la 55-60%. Asta nu înseamnă că restul de 45% va însemna o creştere cu două cifre în următorii 2-3 ani, pentru că vorbim de modul în care această cifră este împărţită la nivel naţional.

► În anii următori acest procent va creşte mult mai greu decât a crescut până acum, pentru că nu vorbim doar de înlocuirea smartphone-urilor existente, ci de atragerea de utilizatori noi. Trebuie să abiă acoperire, să înţeleagă utilitatea smartphone-urilor, lucru care o să dureze mult mai mult. Şi în următorii doi ani vom vorbi de creşteri, dar aceste creşteri cred că vor fi mai avansate decât au fost în prezent.

 

Lucian Rădulescu, cluster head, Sony România şi Republica Moldova

► Pentru Sony si pentru industrie a fost un an foarte bun. Primul factor care a ajutat a fost reducerea TVA, care a adus o relaxare în zona de consum.

► România are şansa de a avea acces la internet rapid, la costuri accesibile. Când ai acces rapid la internet, este mult mai uşor să decizi să cumperi un produs internet enable.

► Piaţa totală de televizoare va depăşi 1,3 – 1,4 milioane de unităţi anul acesta.

► În România, Black Friday înseamnă să aduci stocurile pentru a le vinde. Strategia noastră a fost să promovăm produsele din gama de mijloc. Am pregătit oferte şi în gama best pentru că tipul nostru de client va lua în considerare nu doar produsele în promoţie, ci va dori să ştie ce alt produs este disponibil.

 

Raoul Ros, general manager & country manager, Nokia România 

► Fără inovaţie ar fi imposibil să faci business în condiţiile de piaţă din România. Sectorul public în 2016 nu a fost o piaţă bună pentru Nokia, din mai multe motive. Am văzut un nivel scăzut de investiţii. Nevoile sunt uriaşe. Vedem o mulţime de contracte care nu au fost alocate sau care sunt sub discuţii. În 2016 afacerile au fost scăzute. Bazat pe aceste nevoi specifice, ne aşteptăm ca partea aceasta de business să crească. Vedem un apetit în multe domenii în România. Este totuşi o prăpastie între oraşe şi tehnologie. Ar trebui să fie mai multă invovaţie şi să accelerăm transformarea digitală pe care o avem în România. Totul este gata pentru digitalizare, dar este o nevoie de direcţie.

 
 

Dorin Pena, general manager Cisco România

► Zona de telecom este una foarte competititivă care se confruntă cu provocări. Din punctul de vedere al investiţiilor, mi-aş dori să văd din ce în ce mai mult aceste dorinţe de investiţii ale service providerilor materializându-se. În ultima perioadă n-au fost la nivelul aşteptat, este mai degrabă o zonă „flat”, cu o creştere foarte mică.  Lucrurile trebuie să se mişte mai repede. România este o ţară stabilă, sperăm că va atrage companii care să investească. Sunt foarte multe servicii pe care noi ca ţară le furnizăm către clienţi externi, e o formă de export. Trebuie să înţelegem avantajele noastre competitive şi pentru cât timp putem să menţinem. O industrie puternică de IT trebuie să se bazeze şi pe o piaţă internă sănătoasă IT&C în România.

 
 

Vlad Doicaru, director Entreprise Business Group, Huawei Technologies România

► Nu a fost o creştere spectaculoasă în ultimii ani a pieţei, a fost o presiune pe bugete, încercăm să venim cu soluţiile care să atingă mai multe ţinte astfel încât banii investiţi să poată să fie maximizaţi. Există interes pentru dezvoltarea tehnologiilor inovative.

► Suntem şi noi implicaţi în fenomenul Smart cities. Abordarea noastră a fost de tip open: căutăm parteneriate şi ecosisteme care să permită utilizatorului de aplicaţii să contribuie la nevoile unei autorităţi locale cu diverse aplicaţii. Trebuie o stategie la nivel naţional. Trebuie puţin lucrat la viteza cu care se întâmplă lucrurile. Important e cum trecem de la vorbe la fapte.

 
 

Bogdan Bucurei, marketing director UPC România

► Clientul este cel care decide între o ofertă de preţ simplă sau una prin care i se oferă valoare. Este o piaţă segmentată, fiecare client şi grup de clienţi are nevoi diferite. La nivel de piaţă este greu să alegem un element mai important.

► Pentru servicii premim care sunt marketate, clienţii sunt dispuşi să plătească. Acum doi ani am introdus Liga 1, am avut o penetrare de 20% de clienţi care îşi doreau să plătească. În afară de servicii premium, clienţii nu vor plăti niciodată pentru un canal. Clientul cumpără un pachet cu diverse servicii pe care nu le-ar cumpăra unu câte unu.

 
 
 

Mihai Ursoi, general manager România, Bulgaria, Moldova, SES Astra

► În ceea ce priveşte conţinutul, am constatat că 80% din populaţia română preferă ştiri. Nu e o surpriză având în vedere câte canale de ştiri avem noi faţă de bulgari, care nu preferă ştirile în asemenea măsură. Pe al doilea loc sunt filmele, 60%, divertismentul, 60% şi canalele de sport - 45%.La întrebarea ce îi determină să alegă un anumit tip de conexiune: 24% dintre români au spus că este singura conexiune, 25% au spus că este singurul furnizor, ceea ce nu poate fi adevărat. În Bulgaria nu există acest răspuns, ei preferă cea mai bună calitate sau cel mai bun preţ. Sunt convins că nu ar plăti acum pentru ştiri un euro pe lună. Pentru sport sunt convins că ar plăti.

 
 

Marius Costin, CEO PayU România

► IT&C este vedeta absolută a Black Friday-ului. Plăţile electronice au fost foarte repede acceptate de early adapters şi de cei din industria IT&C. Toate celelalte produse au crescut de la aproape nimic la peste 21% în trei ani. Valoarea coşului de cumpărături se dublează. Oamenii au început să înţeleagă la ce e bun Black Friday, au înţeles că poate fi în favoarea lor. Black Friday nu mai există nicăieri în Europa. Este o oportunitate majoră pentru retaileri să îşi vândă produsele în afara României, pentru că Black Friday din Bulgaria şi Ungaria sunt generate tot de retaileri din România. Black Friday este ziua cu cele mai multe tranzacţii în online, urmată de sărbătorile de iarnă.

 
 
 

Marie Large, Customer Unit Head Europa Sud-Est, Ericsson

► În România şi în Europa de Sud-Est vedem oportunităţi. Din perspectiva Ericsson, sper să vedem o creştere a tehnologiilor 5G şi cloud în România. Sper ca România să devină vârful de lance din Europa când vine vorba de transformarea digitală. Noi vedem că 5G va intra la nivel mondial mai devreme de 2020. În SUA deja vedem că intră această tehnologie, iar în Coreea de Sud va intra în 2018. În Europa se vrea ca fiecare ţară din UE să aibă măcar un oraş cu conectivitate 5G până în 2020. Vedem creştere a traficului de date, iar până în 2021 traficul de date va fi de 12 ori mai mare. Atunci vom vedea importanţa Internet of Things. Aceste lucruri reprezintă ecosistemul necesar pentru transformarea digitală.

 
 

Ileana Tîlvan, head of digital GfK România

► Primele trei trimeste ale anului 2016 s-au încheiat cu o creştere de 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior în piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată. Piaţa de electronice, electrocasnice mari, mici, telecom înregistrează o creştere de două cifre.

► Sunt câteva nişe care merită atenţie şi anume zona de gaming, laptopuri şi accesorii.

► Zona de telecom reprezintă 33% din piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată. Acest segment şi-a încetinit creşterea în al treilea trimestru, însă în continuare este pe un curs favorabil faţă de anul anterior, iar cel mai mare contributor este reprezentat de sectorul de smartphone.

► Sunt factori macroeconomici şi politici care contribuie la creşterea  vânzărilor de bunuri si servicii în România, scăderea TVA  şi creşterile de salarii pot aduce un optimism în piaţă.

 

Ciprian Danciu, country manager Asus România & Hungary

► Circa 70% din cifra noastră de afaceri vine din PC-uri, iar anul acesta PC-urile au avut o scădere accelerată, de circa 10%. Datorită strategiei noastre de a ne concentra pe segmentul premium, de gaming, şi datorită unor acţiuni precum garantarea fiabilităţii produselor cu banii înapoi pentru un produs stricat în timpul garanţiei, ne-au adus o creştere anul acesta. Începând cu anul trecut am intrat şi pe smartphone-uri. Valoric, piaţa de smartphone-uri este de 4 ori mai mare decât piaţa de PC-uri. Am făcut o analiză legată de ce înseamnă smartphone-urile din România. 5-10% din smartphone-uri nu sunt conectate la internet. Asta înseamnă că telefonul respectiv nu este folosit la adevăratul lui potenţial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO