Business Hi-Tech

ZF Digital Summit 2022. Ziua 3. Consumatorii români de servicii de telecom au cea mai bună experienţă din Europa, dar orice creştere a costurilor îi va pune pe operatori într-o situaţie dificilă

ZF Digital Summit 2022. Ziua 3. Consumatorii români de...

Liudmila Climoc, CEO al Orange România: Calitatea serviciilor de pe piaţa din România şi preţurile oferite sunt printre cele mai bune, însă businessurile şi consumatorii sunt expuşi inflaţiei şi provocării pe care o aduce piaţa energiei Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România: Energia a devenit un subiect fierbinte pentru noi, deja plătim aproape de patru ori mai mult decât în 2019 pentru energie, iar 5G va adăuga alte costuri la cele existente deja Dina Tsybulskaya, CEO al Telekom Romania Mobile: Preţul energiei şi modul în care piaţa energetică se va dezvolta va avea un rol fundamental în ceea ce va însemna costul 5G.

Calitatea şi preţurile serviciilor telecom din România sunt printre cele mai bune din Europa, însă inflaţia şi explozia costurilor cu energia vor influenţa semnificativ capacitatea companiilor de a investi în dezvoltarea reţelelor, au concluzionat reprezentanţii industriei locale de telecom în a treia zi a evenimentului ZF Digital Summit 2022, organizat de ZF în parteneriat cu ING Bank, Mastercard, Orange, Vantage Tower, Vodafone, Bitdefender, Ericsson, Corporate Intelligence Agency, Telekom, TikTok, AROBS, Bondoc şi Asociaţii, CAPEX, Codecool, Filip & Company, Five Elements Digital, NNDKP, Inform Lykos, SelfPay, S&T şi Trans Spead.

„Competiţia e mare în piaţa telecom, calitatea serviciilor de pe piaţa din România şi preţurile oferite clienţilor sunt printre cele mai bune din Europa.  (…) Conectivitatea este una dintre cele mai bune din Europa. Însă, vedem cum businessurile şi consumatorii sunt expuşi inflaţiei şi provocării pe care le aduce piaţa energiei“, a spus Liudmila Climoc, CEO al Orange România.

Şi Dina Tsybulskaya, CEO al Telekom Romania Mobile, consideră că provocările generate de explozia facturilor la energie vor reprezenta un factor determinant în evoluţia şi dezvoltarea infrastructurii existente.

„Preţul energiei şi modul în care piaţa energetică se va dezvolta în continuare va avea o implicare fundamentală în ceea ce va înseamnă costul 5G, chiar dacă noi investim mult în tot ce înseamnă energie alternativă. Preţurile la materiile prime au crescut, acestea sunt provocări care ar trebui luate în calcul când discutăm despre rezultatele noastre ca industrie“, a spus Dina Tsybulskaya în cadrul evenimentului.

De asemenea, Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România, a declarat că preţul energiei a crescut deja de patru ori în 2022, faţă de anul 2019, iar investiţiile în dezvoltarea reţelei 5G vor creşte din nou costurile de pe facturile de energie.

„Energia a devenit un subiect fierbinte pentru noi, deja plătim aproape de patru ori mai mult decât în 2019 pentru energie. Pentru noi, subiectul principal este cât să plătim pentru energie. Energia există în România, suntem norocoşi din punctul acesta de vedere, însă să plătim de patru ori mai mult pentru energie când piaţa este la un nivel atât de competitiv în prezent este extrem de provocator. În ceea ce priveşte costurile de operare, 5G va adăuga alte costuri la cele existente deja, deci vom plăti de cinci ori mai mult“, a explicat CEO-ul Vodafone România.

El a estimat că investiţiile totale, pentru toţi operatorii, în dezvoltarea reţelelor 5G vor atinge circa 2 miliarde de euro, în următorii şapte ani.

„România este o ţară mare, PIB-ul este semnificativ, PIB-ul pe cap de locuitor este la un nivel sănătos, creşterea există în următorii ani. Estimăm că la nivel de industrie va trebui să investim circa 2 mld. euro, ca investiţie în spectru şi infrastructură 5G. Este o estimare brută, dar ne vom uita probabil la o creştere de 50% pe an a capitalului necesar pe operator. Acest lucru este legat şi de obligaţia de a respecta noua lege 5G, deci, pe măsură ce lansăm 5G-ul trebuie să ne asigurăm că-l lansăm într-un mod conform cu securitatea şi acest lucru are anumite implicaţii, trebuie să schimbăm mult din echipamentul existent“, a explicat Achilleas Kanaris.

Liudmila Climoc, CEO al Orange România

Dina Tsybulskaya, CEO al Telekom Romania Mobile

Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO