Business Hi-Tech

ZF High-Tech Innovation Summit 2024. Inteligenţa artificială poate fi motorul noilor oportunităţi pentru antreprenorii români: tehnologia vine cu posibilitatea de a intra pe noi pieţe, cu produse noi, cu oameni mai productivi

Autor: Alexandra Cepăreanu, Ramona Cornea

05.10.2024, 10:04 257

„Eu cred că avem un ecosistem bun în România în care putem începe să creăm inovaţie, doar că trebuie să accelerăm acest lucru“ „Piaţa de IT&C din România este stabilă, creşte în continuare dar mult mai puţin faţă de anii precedenţi. Însă industria de IT&C încă este un motor de creştere pentru economia românească“ „Companiile din România au potenţial şi puterea să scaleze global“ „Statistic poate nu suntem pe primele locuri la inovaţie, dar nu putem să nu observăm că în ultima perioadă totul e în creştere şi că suntem pe drumul cel bun“ „A fost un an în continuă schimbare şi probabil şi anul viitor va fi la fel.“

Inteligenţa artificială (AI) transformă rapid peisajul economic global, deschizând noi direcţii de creştere pentru antreprenorii din România, iar adoptarea acestei tehnologii nu doar creşte productivitatea echipelor ci facilitează intrarea pe pieţe internaţionale şi dezvoltarea unor produse inovatoare, ceea ce poate oferi companiilor româneşti posibilitatea de a deveni mai competitive la nivel internaţional, au concluzionat speakerii prezenţi în cadrul conferinţei ZF High-Tech Innovation Summit 2024 realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Universitatea Politehnica Timişoara, Vodafone, Oves Enterprise şi MerchantPro.

„Deci suntem super bine poziţionaţi şi acum cu AI se pare că e o super oportunitate pe care încă nu o atingem cum trebuie. Multe lucruri se vor schimba şi practic tot, nu numai industria software, multe industrii vor fi definite altfel peste 10 ani. Şi putem noi să avem acele start-up-uri acolo care fac chestiile astea noi. Le-aş recomanda firmelor să uite unde durează cel mai mult astăzi fluxul de muncă al angajaţilor, al firmei şi să vadă cum se poate optimiza. Sunt sigur că deja astăzi fluxul de muncă se poate face de 10 ori mai rapid“, a spus Paul - Alexandru Chiriţă, senior director, Digital Media România, Adobe.

Şi Mihai Filip, fondator şi CEO al Oves Enterprise, a spus în cadrul conferinţei ZF că inteligenţa artificială contribuie la creşterea productivităţii echipelor.

„AI-ul din ziua de azi ne ajută foarte mult, noi suntem mai productivi cu vreo 20%. Reuşim cu aceiaşi oameni să creştem productivitatea cu 20%“, a spus reprezentantul Oves Enterprise.

„Învăţând de la clienţi, pasul firesc era să facem şi noi un spin-off, un start-up cum vrei să îl numeşti, în zona de defence. Şi acum, practic, produsul nostru, care se numeşte Nemesis AI, în momentul acesta este testat de cei mai importanţi furnizori de armament şi intelligence din lume. Este un proces de dezvoltare continuă, noi încercăm să ducem produsele la nivelul următor. Dacă acum câteva luni foloseam reţele neuronale, acum folosim reţele neuromorfice. Dacă acum două luni făceam visual recognition, acum facem situational awareness. Deci cumva creştem în fiecare zi, tehnologia avansează, reuşim din fonduri proprii în momentul acesta să ducem produsele mai departe. Este foarte costisitor, tot ce ţine de AI este costisitor în general şi zona asta de AI, cyber defence.“

„Dar cred că este o zonă care, indiferent că se termină războiul sau nu, indiferent că va fi alt război, cred că este o zonă care se va investi în următorii zece ani foarte mult“, a adăugat Mihai Filip.

De asemenea, România încă are oportunitatea de a dezvolta şi lansa la nivel internaţional companii care să producă instrumente ce folosesc inteligenţa artificială la nivel aplicat, a explicat Marius Istrate, ex-UiPath, preşedinte al Tech Angels.

„Un alt avantaj este că există o oportunitate acum cu inteligenţa artificială, avem oportunitatea de a crea companii în stratul pe care noi îl numim aplicativ. Ce putem să facem în România este că, pe de o parte putem să infuzăm produsele şi platformele pe care le-am creat deja cu această tehnologie pentru a livra mai multă valoare mai repede unor clienţi existenţi. Aici nişte afaceri care sunt la ordinul de câteva milioane de euro sau dolari venit anual recurent pot avea un avantaj important, iar fondatorii de companii noi se pot gândi în ce fel aş putea eu să utilizez această tehnologie pentru a crea un avantaj competitiv foarte repede. Noi suntem foarte bun la face lucruri foarte mari cu resurse limitate şi generative AI ne dă posibilitatea să creăm nişte companii fenomenale în acest moment. Suntem destul de agili încât să alergăm repede, să executăm repede, să ne punem repede în faţa unor clienţi“, a spus Marius Istrate.

Şi Arthur Rădulescu, fondator şi CEO al MerchantPro, a punctat faptul că una dintre principalele direcţii ale companiilor în 2024 ar trebui să fie integrarea inteligenţei artificiale, deoarece AI-ul poate „schimba regulile jocului“.

„Zona de AI poate fi un game changer. Eu văd în prezent trei direcţii clare pentru businessurile din România – prima este internaţionalizarea, e momentul să ieşim pe alte pieţe, avem businessuri care au capacitate. A doua direcţie e automatizarea pentru că nu mai merge cu muncă manuală, cu mulţi angajaţi, echipe mari. Şi a treia direcţie importantă este partea de AI, generative AI, care poate face diferenţa în business. Nu e de ajuns să punem întrebări către Chat GPT trebuie să vedem cum aducem AI-ul să lucreze la masă cu noi“, a spus Arthur Rădulescu.

Însă, pentru a introduce şi a utiliza inteligenţa artificială, companiile trebuie să îşi cunoască foarte bine procesele de business, a menţionat Mădălin Staniu, CEO la Black Bullet.

„Inteligenţa artificială ne ajută doar cunoscând procesele de business, uitându-ne cu încredere la datele pe care le avem şi să ne asumăm că pot exista erori pe care le putem corecta“, a spus Mădălin Staniu.

Edward Creţescu, preşedinte al ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii), a spus în cadrul evenimentului că pentru a beneficia de avantajele pe care le poate aduce inteligenţa artificială România trebuie să aibă şi resursele necesare care să susţină creşterea accelerată în această zonă.

„AI-ul are potenţial mare pentru industrie, pentru companii, dar are şi dezavantaje majore şi de asta sunt curios pe termen mediu care va fi impactul în România. Pentru că AI-ul foloseşte multe resurse. În ultima perioadă s-a dezvoltat un adevărat real estate pe zona de data centere care să alimenteze tehnologia AI. Pentru ca noi să beneficiem din acest boom de AI este nevoie să avem şi resursele necesare în România, iar în acest moment, în România nu prea facem mare lucru legat de AI. Partea bună este că există potenţial mare pentru că avem energia necesară. Există avantaje, oportunităţi mari şi impactul pe termen mediu şi lung trebuie să fie evaluat pentru România. Trebuie să vedem cum putem şi noi să beneficiem la nivelul economiei şi al ţării“, a spus Edward Creţescu.

 

Florin Drăgan, rector, Universitatea Politehnica Timişoara

Proiectele pe zona de semiconductori sunt importante la nivel global, ştim foarte bine ce fac cei din Statele Unite în această zonă şi au început şi în zona europeană. Politehnica Timişoara are un proiect pe zona asta cu trei companii private – Continental, Bosch şi NXP. Toate trei s-au mişcat foarte bine legat de proiect, chiar şi în discuţia cu guvernul, cu ministerele şi au susţinut constant investiţia în educaţie. De exemplu, cu Continental, ei au spus că ei nu pot să ducă proiectul la capăt fără Politehnica, pentru că sunt multe fonduri prevăzute în laboratoare pe care urmează să le dezvoltăm în cadrul universităţii. E vorba de 75 de oameni pe care trebuie să-i implicăm. Asta înseamnă o facultate întreagă. Dar nu toţi dintr-o singură facultate pot să lucreze la acest proiect şi atunci sunt implicate cam trei facultăţi. Pe mine mă interesează să aducem şi oamenii din afară, din afara României, implicaţi în astfel de dezvoltări, pentru că avem nevoie. Astfel de proiecte îţi permit să aduci oameni din afară şi ne ajută să creştem oameni ca ei să ajungă să creeze valoare adăugată.

 

Arthur Rădulescu, fondator şi CEO, MerchantPro

Toată piaţa de e-commerce este complicată, cu potenţial mare dar în acelaşi timp, cu o mare competitivitate, atât pe zona de soluţii de e-commerce cât şi pe partea de retaileri tradiţionali. 2024 e un an pe care l-am dedicat automatizărilor din e-commerce care e noul trend şi cine nu înţelege asta rămâne în urmă. Şi pe de altă parte este zona de AI care poate fi un game changer. A fost un an în continuă schimbare şi probabil şi anul viitor va fi la fel.

  Businessurile din România trebuie să aibă în vedere trei direcţii clare – prima este internaţionalizarea, pentru că e momentul să ieşim pe alte pieţe, avem businessuri care au capacitate şi potenţial. A doua direcţie este automatizarea, pentru că nu mai merge cu muncă manuală, cu mulţi angajaţi. Şi a treia direcţie importantă este partea de AI, generative AI, care poate face diferenţa în business. Nu e de ajuns să punem întrebări către Chat GPT, trebuie să vedem cum aducem AI-ul să lucreze la masă cu noi.

 

Mihai Filip, fondator şi CEO, Oves Enterprise

Interacţiunea noastră cu universităţile şi cu oamenii pe care i-am luat din universităţi a fost foarte bună.

Noi ne concentrăm pe inovaţie şi pe zona de apărare. În momentul de faţă, cel mai înalt punct de inovaţie este în zona de „space and defence“.

Acum doi ani cred că era o situaţie ideală în piaţa din România şi cred că este o oarecare criză în piaţa de IT&C românesc, în partea de outsourcing în special.

Cred că a scăzut piaţă cu vreo 20% din punctul de vedere al preţului, dar programatorii acceptă în continuare să lucreze cu noi. Se gândesc dacă să stea deoparte sau să lucreze la inovaţie. Găsim în continuare oameni.

 

Daniel Ionescu, fondator şi CEO, Danco Vision & InstaSun

Statistic poate nu suntem pe primele locuri la dezvoltare de produse, inovaţie, la start-up-uri, dar nu putem să nu observăm trendul pozitiv şi că în ultima perioadă totul e în creştere. Suntem pe drumul cel bun. Avem ingineri şi oameni de calitate peste tot în lume, deci sunt optimist în ceea ce priveşte succesul ţării noastre.

Mi se pare că pe măsură ce candidatul este mai experimentat şi înaintează în vârstă, devine din ce în ce mai greu să îl atragi alături de tine doar printr-un salariu mai mare şi trebuie să îi oferi mai multe beneficii şi oportunităţi de învăţare şi dezvoltare.

  Interesul faţă de soluţia noastră (dispozitivele InstaSun ) e foarte mare. Avem un răspuns de la ministerul economiei din Dubai care vrea să ne ajute prin finanţarea operaţiunilor de producţie ale acestor dispozitive care vor fi montate în Emiratele Arabe Unite. Implicarea guvernamentală e foarte importantă şi acolo se pune în practică acest concept, atunci când simt o oportunitate se implică.

 

Ştefan Ţăpescu,  cofondator şi COO, YOUNI

Creştem constant. Nu avem sute de programatori, avem o echipă de şase oameni, acum începem să aducem alţi programatori, dar e foarte important să aducem oameni care să înţeleagă ce vrem să facem.

Ca viziune, vrem să ajutăm 1 milion de studenţi în următorii cinci ani, acesta este focusul nostru ca business. Avem trei direcţii: partea de servicii care se concentrează mai mult pe consultanţi educaţionali. A doua direcţie este partea de pregătiri, adică începem să ne ducem pe partea de „tutoring“, iar a treia direcţie este partea de admitere la facultate.

Sperăm să intrăm cât mai repede pe lista de unicorni, suntem pe trend ascendent, trebuie să învăţăm din ce în ce mai mult.

Un lucru pe care trebuie să-l facem este să creştem acest brand al universităţilor.

 

Marius Istrate, ex-UiPath, preşedinte, TechAngels 

Suntem optimişti pentru că România are o densitate foarte mare a talentului tehnic la 100.000 de locuitori, a şasea din lume, dar prima din UE. Asta e foarte important. 

Noi ne propunem să susţinem crearea a 10 unicorni în următorii 10 ani. Zece unicorni în 10 ani, pentru că sunt două cicluri investiţionale şi asta înseamnă că ajungem la zeci de mii de companii create în care se poate investi.

Timp de 10 ani avem posibilitatea să accelerăm, cu bani, cu expertiză, cu mentorat, pentru fondatori, cu parteneriate mai puternice cu mediul academic, cu parteneriate mai puternice cu mediul public şi cu implicarea mediului public pentru a susţine misiunea asta în măsura în care îşi doresc. Dacă nu, o să o facem toţi. Şi se poate, ştim că se poate, nu o spun din tehnooptimism. În Franţa, în 2010, au venit oamenii şi au spus „facem 25 de unicorni în până în 2025“. Au 32 sau 33 în momentul acesta, aproape cât Germania.

Dacă vreţi să monitorizaţi companii din România, dacă aveţi un interes în zona asta şi vreţi să ştiţi câteva companii interesante pe care să le urmăriţi în următorii ani, întotdeauna este bine să plecaţi de la acele companii care au marcat deja anumite jaloane, au ridicat o finanţare care să le dea viteză de desprindere.

 

Lavinia Neagoe, director of engineering & Bucharest technology site lead, Google

În primul rând, Google a văzut în piaţa din România talentul. În fiecare ţară, Google este prezent datorită talentului pe care îl găseşte acolo. Şi în România e foarte mult talent şi de asta avem multe colaborări cu universităţile.

În cadrul Google România 28% din forţa de muncă este reprezentată de femei. Dar se poate şi mai bine de atât pentru că anul trecut vorbeam cu rectorul de la Universitatea Politihnica din Bucureşti şi îmi spunea că anul trecut la Facultatea de Automatică şi Calculatoare circa 42% dintre studenţi au fost femei/fete. Într-adevăr, aici ne-am concentrat atenţia pe zona Bucureştiului, dar avem colaborări şi cu multe alte universităţi din ţară, şi cu siguranţă noi putem putem discuta şi cu Universitatea Politehnica din Timişoara pentru că ne dorim să susţinem în continuare acest talent.

 

Marius Antonie, head of AI, EY Romania

Noi, românii, nu suntem destul de agresivi în business. Alte naţii din zona est-europeană sunt mult mai agresive şi se ajută mult mai mult între ele.

Eu cred că se poate mult mai mult şi cred că trebuie să învăţăm de la aceste naţiuni care sunt mult mai active atât pe piaţa de start-up-uri, cât şi pe piaţa de servicii efective.

În momentul de faţă, generative AI ne ajută la o creştere de productivitate.

Pasul cel mai important cu care cred că GenAI şi inteligenţa artificială vor contribui este partea de schimbare de business.

Partea educaţională mi se pare foarte importantă în acest domeniu, este baza la care toţi ne referim atunci când vrem să angajăm pe cineva.

Cred că statul român este la nivelul minus unu din punct de vedere al IT-ului.

 

Edward Creţescu,  preşedinte, ANIS

AI-ul are potenţial mare pentru industrie, companii, dar are şi dezavantaje majore. AI-ul foloseşte multe resurse, iar în ultma perioadă s-a dezvoltat un „real estate“ pe centre de date care să susţină toată dezvoltarea aceasta. Ca să beneficiem de acest boom de AI trebuie să avem şi resursele în România, iar în acest moment nu prea facem mare lucru legat de AI, dar potenţialul e mare şi trebuie să vedem cum putem şi noi să beneficiem de tot ce ne poate oferi această tehnologie, la nivelul economiei şi al ţării.

  În acest moment industria e stabilă dar e o perioadă cu turbulenţe. Sunt multe schimbări şi evenimente care nu ţin neapărat de România, dar pentru că suntem conectaţi la piaţa globală atunci ele au impact şi asupra noastră. Acum piaţa e stabilă, creştem în continuare dar mult mai puţin faţă de anii precedenţi. Industria de IT&C este încă un motor de creştere pentru economia românească.

 

Paul - Alexandru Chiriţă, senior director, Digital Media România, Adobe

Cred că top produse pentru Adobe la nivel global sunt Adobe Firefly, care este făcut cam o treime în România, Adobe Express şi Adobe Platform din zona de enterprise noncreativă, în general pentru marketeri, şi acolo avem o echipă foarte mare în Bucureşti.

Acum, cu AI, este o super oportunitate pe care încă nu o atingem cum trebuie. Multe lucruri se vor schimba, nu numai industria software, multe industrii vor fi definite altfel peste 10 ani.

Găsim oameni relativ uşor pentru că şi piaţa e foarte bună. Trebuie să recunoaştem că încă de la început, cel care a vândut firma către Adobe în 2006, a ţintit în România specialişti de top şi ne-am creat acel brand şi asta ne ajută. Oamenii vor să vină să lucreze la noi. Aducem manageri şi chiar directori din alte părţi şi văd că oamenii îşi doresc să vină.

Le-aş recomanda firmelor să uite unde durează cel mai mult astăzi fluxul de muncă al angajaţilor, al firmei şi să vadă cum se poate optimiza. Sunt sigur că deja astăzi fluxul de muncă se poate face de 10 ori mai rapid.

 

Mădălin Staniu, CEO la Black Bullet

Ecosistemul din România este unul bun, relaţia cu universităţile se îmbunătăţeste, relaţia cu autorităţile se îmbunătăţeşte şi ea, dar este nevoie să creştem oameni. Faţă de Adobe care poate să atragă şi să aleagă mai uşor oameni, pentru noi este mai greu pentru că într-un start-up totul e mai intens, eşti pe repede înainte pentru că e nevoie să produci. Inovaţia o faci oricând şi oricum, dar o faci cu oameni, cu ingineri, şi noi vrem să ne folosim de creativitatea lor şi să punem în valoare ce ştiu ei să producă.

Eu cred că avem un ecosistem bun în România în care putem începe să creăm invoaţie doar că trebuie să accelerăm acest lucru. Un alt lucru bun este că sectorul public a început să aibă dialoguri mai bune cu mediul privat, iar mai bune înseamnă că îi ascultă pe cei din mediul privat.