România are capital uman, are capital economic, dar mai are de lucru în a tehnologia statul, în a ajuta ecosistemul local de business şi a aduce tehnologia de ultimă generaţie în şcoli şi licee, este de părere Paul - Alexandru Chiriţă, senior director, Digital Media România, Adobe.
„Avem capital uman, avem capital economic. Sunt complet de acord cu ideea de a tehnologiza statul, dar mai sunt nişte zone pe care le-aş adăuga. Zona asta de a crea un ecosistem real, adică nu ne mai întâlnim din când în când, ci să avem efectiv un loc unde să fim toţi. Cred că şi în zona de liceu şi gimnaziu chiar e o problemă în creştere, spre deosebire de toate celelalte, unde stăm din ce în ce mai bine. Având doi copii, eu simt că este din ce în ce mai rău. Zona de tehnologie, de AI, nu este adoptată şi nici noi metode de a preda nu sunt adoptate cu viteza cu care sunt adoptate în alte ţări. Continuăm să facem foarte multe probleme la matematică, dar partea asta de tehnologie mi-ar plăcea să fie mai rapidă, ca să nu cumva să descoperim peste 10 ani că absolvenţii noştri de liceu nu ştiu să folosească ChatGPT decât aşa, foarte sumar, la nivel de conversaţie”, a spus el în cadrul evenimentului ZF High-Tech Innovation Summit 2024.
Ce a mai declarat Paul - Alexandru Chiriţă în cadrul evenimentului ZF:
•Noi suntem o piaţă destul de mare în Europa, a doua după Polonia. Mi-a plăcut foarte mult şi paralela între creat şi vândut - la creat cred că suntem foarte tari, avem oameni talentaţi, suntem printre cei mai buni din zonă, vin firmele Adobe şi Google şi multe altele aici. Deci suntem super bine poziţionaţi şi acum cu AI se pare că e o super oportunitate pe care încă nu o atingem cum trebuie. Multe lucruri se vor schimba şi practic tot, nu numai industria software, multe industrii vor fi definite altfel peste 10 ani. Şi putem noi să avem acele start-up-uri acolo care fac chestiile astea noi.
•Când vine vorba despre vândut, încă trebuie să mai învăţăm. Inclusiv în Adobe, partea de inginerie merge nemaipomenit, product şi design merge mult mai bine decât mergea acum 10 ani, dar încă nu suntem chiar de clasă mondială, suntem aproape de clasă mondială, iar în piaţă e la fel.
•Pot să spun că nu luăm orice produs în Bucureşti, deci dacă cineva dintr-o echipă din UE în principal vrea să facă outsourcing la Adobe România, răspunsul nu este da, răspunsul e mai degrabă nu şi încercăm ca ceea ce luăm în România să fie dintr-o nişă îngustă de cele mai multe ori, dar care să fie a noastră. Asta ne ajută să creştem pe partea asta.
•Cred că top produse pentru Adobe la nivel global sunt Adobe Firefly, care este făcut cam o treime în România, Adobe Express şi Adobe Platform din zona de enterprise non-creativă, în general pentru marketeri, şi acolo avem o echipă foarte mare în Bucureşti.
•Găsim oameni relativ uşor pentru că şi piaţa e foarte bună. Trebuie să recunoaştem că încă de la început, cel care a vândut firma către Adobe în 2006, a ţintit în România specialişti de top şi ne-am creat acel brand şi asta ne ajută. Oamenii vor să vină să lucreze la noi. Aducem manageri şi chiar directori din alte părţi şi văd că oamenii îşi doresc să vină.
•Cred că recrutarea pentru toate firmele din România merge destul de bine, asta este practic imaginea macro. Apoi în zone mai specifice, cum ar fi machine learning-ul, este o efervescenţă. Aici sunt eu şi avem nişte oameni care au background în domeniu, care cunoaştem destul de mulţi specialişti şi atunci am folosit mai mult networkingul acesta.
•Le-aş recomanda firmelor să uite unde durează cel mai mult astăzi fluxul de muncă al angajaţilor, al firmei şi să vadă cum se poate optimiza. Sunt sigur că deja astăzi fluxul de muncă se poate face de 10 ori mai rapid.