Business Hi-Tech

ZF IT Generation Summit 2024. Lecţiile învăţate de start-up-ri care au sfidat „iarna finanţărilor” din industria tech: Alege momentul potrivit pentru companie pentru a strânge bani – dacă nu eşti la limită, poţi negocia mai bine. Nu te opri din a creşte businessul şi caută şi investitori internaţionali

Adrian Cighi - cofondator Pago (stg.), Bogdan Nicoară - cofondator şi CEO Bright Spaces şi Bogdan Neacşu, fondator şi CEO Evopath.

Adrian Cighi - cofondator Pago (stg.), Bogdan Nicoară - cofondator şi CEO Bright Spaces şi Bogdan Neacşu, fondator şi CEO Evopath.

Autor: Ioana Nita

16.11.2024, 11:27 66

♦ „Să ridici bani când nu ai nevoie este mai valoros decât să ridici atunci când eşti «în buză» pentru că evident vei negocia mai slab. Şi trebuie să te uiţi foarte mult în afara ţării, chiar şi la nivel de very early stage, pentru că s-ar putea să aveţi surprize de cât de mulţi oameni nu au acces la informaţie. Adică nu ştiu că există start-up-uri ca noi în estul Europei -  sunt investitori din Marea Britanie, din SUA, care ar fi interesaţi şi mai ales în comunitatea de români din zonele acestea”, a spus Bogdan Nicoară, cofondator şi CEO Bright Spaces ♦ „Să nu ridici mai mulţi bani decât ai nevoie.  Este o tentaţie foarte mare când vorbeşti cu investitorii, încep să te motiveze - că pot să-ţi dea mai mult în principal pentru că ei au un tichet mai mare pe care trebuie să-l investească – dar sunt destule exemple de companii mai mari care ajung mai târziu în viaţa lor la alte runde, şi în care fondatorii ajung să aibă foarte puţin din companie”, a punctat Adrian Cighi, cofondator Pago ♦ „Fiecare zi în care ridicăm banii este o lecţie şi învăţăm lucruri noi şi ce-am învăţat din banii pe care îi avem pre-committed şi pe care îi avem în runda privată este că e un exerciţiu destul de diferit de a ridica bani de la investitori din România faţă de investitori din alte părţi, de exemplu, cum e în cazul Evopath, din Franţa, din Luxemburg şi urmează probabil din Marea Britanie. Pentru că şi motivaţia e uşor diferită şi «ciclul de vânzare» e diferit din ce am descoperit şi aşteptările pe care noi, ca start-up, trebuie să le avem e important să fie aliniate cu acest ciclu de luare a deciziei a investitorilor”, a precizat Bogdan Neacşu, fondator şi CEO Evopath.

Alegerea momentului potrivit pentru strângerea unei runde de finanţare este crucială pentru succesul unui start-up, fiind unul dintre elementele cheie subliniate de fondatorii companiilor Pago, Bright Spaces şi Evopath, în cadrul conferinţei ZF IT Generation Summit 2024. Cele trei start-up-uri, care au reuşit să sfideze „iarna finanţărilor” atrăgând investiţii anul acesta, au subliniat că «timingul» este la fel de important ca suma obţinută şi au punctat şi faptul că este esenţial ca proiectele aflate la început de drum să caute investitori şi în afara României, mai ales în condiţiile actuale ale pieţei pentru a putea să accelereze şi expansiunea la nivel internaţional.

„O lecţie învăţată este să alegi momentul în care vrei să ridici bani. Mi se pare că nu e vorba neapărat de contextul din piaţă, cât de contextul pentru companie, acesta e foarte important. Dacă de exemplu pentru a realiza runda de finanţare trebuie să-ţi consumi din timpul investit pentru a creşte compania, şi trebuie să te ocupi o jumătate de an de runda de finanţare, lecţia învăţată este că mai ales în etapa early stage nu poţi să le faci bine şi pe una şi pe alta, şi nici nu ai resurse să plăteşti pe altcineva să-ţi preia rolul fie într-o parte (runda de finanţare), fie în cealaltă (creşterea companiei). Deci dacă o rundă durează luni de zile pentru a avea succes, da, s-ar putea să nu fie momentul bun sau să nu se discute cu investitorii care trebuie”, a spus Adrian Cighi, cofondator al fintech-ului Pago. Start-up-ul a strâns recent o finanţare de 2,3 milioane de euro, dintre care 1,6 milioane prin platforma SeedBlink.

„Ne-a surprins pe toţi cât de bine a mers runda de finanţare, am ridicat un milion de euro în prima zi pe platforma SeedBlink. După care eram puşi în faţa deciziei ce facem, că am vorbit cu multă lume care vrea să investească şi n-a reuşit. Atunci am extins runda şi am ajuns la 1,5 milioane. După care a fost o listă de aşteptare de unde s-au mai investit circa 100.000 de euro“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro