Business Hi-Tech

ZF Live. Cristian Gheorghe, sales director telecom, Prysmian, Danubian region: România stă bine din perspectiva cablării cu fibră optică - este cablată în proporţie de 70%. Există însă un decalaj din ce în ce mai mare între comunităţile izolate şi cele din oraşele mari, care au avantajele digitalizării

Autor: Robert Manea

20.12.2022, 17:30 205

♦ În România, Prysmian produce cabluri de fibră optică, cabluri telecom din cupru sau cabluri pentru voltaj mare ♦ În fabrica de fibră optică a companiei de la Slatina, există circa 10 milioane de kilometri de fibră optică, ce acoperă inclusiv nevoile din SUA sau Australia ♦ În România, 70% dintre cablurile care se pot observa în marile oraşe sunt produse de compania Prysmian.

România este cablată cu fibră optică în proporţie de 70% şi, după cum spune Cristian Gheorghe, sales director telecom al companiei Prysmian, parte a unui grup din industria de cabluri din Italia, cu activitate de producţie şi în România, stă bine din această perspectivă în raport cu ţările europene.

Însă, în continuare există un decalaj din ce în ce mai mare între comunităţile izolate şi cele din oraşele mari, care au avantajele digitalizării.

„România este cablată cu fibră optică în proporţie de 70% şi stă bine din această per­spectivă. Însă, sunt peste 2.000 de localităţi care nu sunt conectate la bandă largă. Pro­blema lor este că nu sunt interesante din per­spectivă comercială pentru operatorii clasici de telecomunicaţii. Au un număr mic de case, distanţele sunt mari, iar întoarcerea investiţiei se face foare greu. Totodată, este vorba şi despre problema îmbătrânirii aces­tor zone. Sunt oameni care nu se conectează pentru că nu au competenţe digitale. Deca­lajul dintre comunităţile izolate şi cele care au avantajele digitalizării, din oraşele mari de­vine din ce în ce mai mare. Vorbim de co­munităţi lăsate în urmă. E un fenomen glo­bal“, a spus Cristian Gheorghe, sales director telecom al compa­niei Prysmian, în cadrul emisiunii online de business ZF Live. Un minus pe care îl are Ro­mânia, crede el, este legat de folosirea infra­structurii şi a interne­tului pentru a accesa ser­vicii. Deşi există fibră optică, explică acesta, cei care beneficiază de această infrastructură nu o folosesc în guvernarea digitală.

Pentru a încerca să rezolve o mică parte a problemei cablării în localităţile mici, compania, împreună cu autorităţile din zona metropolitană, dezvoltă un proiect pilot în apropiere de Cluj, în Plaiuri, un sat cu circa 200 de locuitori.

Practic, explică Cristian Gheorghe, se realizează infrastructura, pe care o cumpără respectiva comunitate şi apoi se merge către operatorii de telecomunicaţii.

„Ne-a ajutat foarte mult faptul că a existat o strategie digitală a zonei metropolitane. Aceasta presupunea transformarea localităţilor mici, de pe o rază de 30 de kilometri de oraş, în zone locuibile pentru tinerii care nu se mută acolo pentru că nu au conectarea la banda largă. Există un interes, există o strategie, dar nu există un interes al operatorilor să pună fibră până acolo“, a detaliat acesta.

Din perspectivă tehnologică, adaugă el, acest proiect este o reţea la cheie, astfel că respectiva comună va deţine infrastructura şi apoi va invita operatorii de telecomunicaţii să se lege la aceasta.

Cristian Gheorghe mai spune că prin această iniţiativă, compania şi autorităţile din zona metropolitană îşi propun să construiască o comunitate smart, adică acea comunitate care foloeşte infrastructura digitală pentru a accesa soluţii care îmbunătăţesc condiţiile de viaţă.

O astfel de reţea predată la cheie unui sat de 200 de locuitori, după cum spune el, presupune investiţii totale de circa 70.000 de euro.

În prezent, compania lucrează în două direcţii împreună cu zona metropolitană şi dacă proiectul pilot derulat în satul Plaiuri va avea succes, va urma declinarea lui la nivel naţional.

„Trebuie să identificăm care sunt fondurile europene pe care o comunitate trebuie să le acceseze pentru a demara o licitaţie sau un proces de digitalizare. Apoi, ne cautăm un partener care să îşi dorească să facă un proiect de ţară“, a mai spus Cristian Gheorghe.

În România, Prysmian produce cabluri de fibră optică, cabluri telecom din cupru sau cabluri pentru voltaj mare.

Fabrica de fibră optică de la Slatina este amplasată în interiorul parcului industrial Slatina Milcov. În interiorul acesteia, există circa 10 milioane de kilometri de fibră optică, ce acoperă inclusiv nevoile din SUA sau Australia.

În România, 70% dintre cablurile care se pot observa în marile oraşe sunt produse de compania Prysmian.

Compania funcţionează pe modelul B2B, iar clienţii săi sunt operatorii din România şi Europa. Acest proiect separat, derulat lângă Cluj, deschide un nou segment de piaţă - business to administration - şi dă oportunitatea autorităţilor locale de a digitaliza pe cont propriu zona respectivă.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO