Business Hi-Tech

ZF Live. Dragoş Stanca, fondatorul ICEE Fest: Google şi Facebook fac minimum 100 milioane euro de pe piaţa românească, 65% din piaţa de digital

Autor: Roxana Rosu

02.06.2016, 00:05 784

Google şi Facebook, cei doi giganţi mon­diali, încasează minimum 100 mil. eu­ro de pe piaţa românească de advertising, o parte din sumă fiind decontată prin agen­ţi­ile lo­cale, iar restul direct de cele două companii.

„În total, piaţa locală de digital repre­zin­tă cam 150 milioane euro, din care Google şi Face­book fac împreună 65%. Nu am o pro­ble­mă cu playerii globali, nu vreau să fie ata­caţi, dar vreau şanse egale pentru indus­tria locală“, a spus la ZF Live Dragoş Stanca, fondatorul ICEE Fest, cel mai mare fes­ti­val de inter­net din Europa de Est, şi par­tener şi reprezentant al Think Digital Group în România.

Practic, publisherilor locali le rămân cir­ca 25 mil. euro din această piaţă, o parte din sumă venind tot de la Google, circa 5 mil. euro (pentru companiile care utilizează plat­forma de publicitate a gigantului american). 

Ediţia din acest an a ICEE Fest va avea loc pe 9-10 iunie, la Băneasa, fiind aşteptaţi circa 120 de speakeri şi 3.000 de participanţi, faţă de 2.750 de plătitori de bilet anul trecut.

„Este o efervescenţă pe acest domeniu şi Ro­mânia începe să conteze. Am observat acest lu­cru şi în rata răspunsurilor pozitive la invita­ţi­ile trimise speakerilor. Anul trecut ra­ta de suc­ces era undeva la 20-30%, dar anul aces­ta a ajuns la 50% şi am sărit de la 85 la 120 de speakeri“.

România nu este singura ţară care vrea să se impună pe acest domeniu, Bulgaria având un festival asemănător, susţinut însă de stat, în timp ce în Polonia şi Cehia numărul evenimen­telor de acest tip este foarte mare. Anul trecut, circa 35% dintre participanţii la ICEE Fest au venit din alte ţări, majoritatea din Grecia, dar şi Bulgaria, Serbia, Ucraina, Ungaria.

„E un proiect curajos. Mai ales că nu avem deloc ajutor de la stat. Ne-am ţinut un pic de­parte de această zonă, dar ne gândim dacă nu ar fi bine să deschidem şi aria aceasta. Până la urmă zona de e-government este foarte inte­resantă“.

Speakerii vor acoperi domenii extrem de di­verse, inclusiv VR, e-commerce, content, jur­na­lism, dar şi noutăţi de la Google, Facebook, LinkeIn, Uber, Waze sau TripAdvisor. Netflix va veni în premieră la un eveniment din re­giu­ne, una dintre primele prezentări de la festival apar­ţinând lui Joris Evers, vice president and head of communications la Europe Netflix.

Ediţia din acest an va avea şi un eveni­ment-satelit pe sănătate, care va analiza ce im­pact are tehnologia în zona medicală.

„Foarte multe businessuri sunt «disrupted» de tehnologie şi internet, aşa că festi­valul se adresează tuturor, din jurnalism, comerţ, retail, trans­port etc. Şi angajaţii ar trebui să fie la cu­rent cu ce e în lumea din jur. Şi, evident,  zona de management, zona decizională din companii.  Sunt multe agenţii şi colegi care îşi fac «birou» la festival, e şi mult networking, discuţii, business to business“.

Potrivit fondatorului, festivalul prmite un „upgrade„ pentru participanţi, care se pun la curent cu tot ce e nou în domeniu. În acest fel, unora le vin idei noi de afaceri, noi strategii de business sau pur şi simplu ies din rutina zilnică şi îşi resetează planurile de viitor.

„Pe lângă zone mai «sclipitoare» ale evenimentului, există una foarte consistentă de oameni care vin pe specializări, cum este Google, Facebook şi alte companii care vor prezenta tehnologii direcţionate pe diferite zone. Sunt lucruri foarte concrete, aplicabile în businessul de zi cu zi“.

În ceea ce priveşte industria locală, în primul trimestru clienţii proiectului Agora, dezvoltat de Dragoş Stanca, şi-au majorat bugetele de publicitate cu mai puţin de 10%, în timp ce creşterea de bugete către platformele globale a fost undeva la 20-25%, o dovadă în plus că banii migrează în primul rând spre soluţiile oferite de Facebook şi Google.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO