Business Hi-Tech

​ZF Live Special. Dragoş Gheban, managing partner, Catalyst Solutions: Acum toate industriile recrutează oameni în IT, paleta de joburi s-a extins foarte mult. „Aproximativ jumătate din cele 5.000 de joburi disponibile sunt pentru candidaţi entry-level, iar celelalte pentru profesionişti“

Târgul de cariere Angajatori de Top 2022.

Autor: Alexandra Cepăreanu

24.10.2022, 00:07 574

♦ „IT-ul rămâne industria cu cele mai multe joburi, urmată de HR, marketing, finanţe, inginerie, vânzări“.

Peste 80 de companii active în domenii diverse – precum banking, retail şi bunuri de larg consum, IT, pharma – au scos la bătaie 5.000 de locuri de muncă în cadrul târgului de joburi Angajatori de Top 2022, organizat de Catalyst Solutions, companie de consultanţă în resurse umane.

„Sunt 5.000 de joburi în total, împărţite destul de bine între joburi entry-level şi cele pentru profesionişti, practic circa 88% dintre companii au declarat, într-un sondaj pe care l-am realizat, că au pentru candidaţi juniori şi programe de practică şi stagii de internship. Dar sunt şi joburi pentru oameni cu experienţă. Cred că jumătate din cele 5.000 de joburi sunt pentru candidaţi entry-level, iar celelalte pentru profesionişti“, a spus în cadrul unei ediţii speciale a emisiunii de business ZF Live Dragoş Gheban, managing partner al companiei Catalyst Solutions.

De asemenea, şi în cadrul evenimentului Angajatori de Top participanţii au la dispoziţie o serie de conferinţe şi workshopuri împărţite pe trei categorii – workshopuri de orientare în carieră; workshopuri pentru dezvoltarea abilităţilor şi workshopuri şi conferinţe tehnice, deschise pentru toate categoriile de candidaţi, a mai spus Dragoş Gheban.

El a adăugat că IT-ul rămâne industria cu cele mai multe joburi disponibile în cadrul târgului Angajatori de Top din acest an, urmată de sectorul de HR, marketing, finanţe, inginerie şi vânzări - domenii care au crescut în 2022 faţă de anul precedent.

Una dintre companiile prezente în cadrul târgului Angajatori de Top din acest an este UniCredit, o bancă comercială paneuropeană cu servicii în Italia, Germania, Europa Centrală şi de Est, care deserveşte peste 15 milioane de clienţi din întreaga lume.

„Avem mai multe operaţiuni pe piaţa din România, având în vedere că reprezentăm şi o bancă din Italia şi una din Austria, suntem de fapt două societăţi – UniCredit S.p.A. Italia şi UniCredit Bank Austria“, a explicat Cristian-Dumitru Cilibiu, branch manager, UniCredit S.p.A. Milano Sucursala Bucureşti, adăugând că în prezent, în România, compania are 1.800 de angajaţi şi caută în continuare să recruteze.

„Profilul care ne interesează este cel de ju­nior, de referent de specialitate financiar-contabil. Iar procesul nostru de formare internă îi ajută pe colegi să intre în optica şi mentalitatea companiei. În zona de IT, căutăm pe partea de software develop­ment şi technical analyst. Acestea sunt cele două profiluri pe care ne axăm. Cel puţin 100 de oameni vom recruta şi anul viitor“, a spus Cristian-Dumitru Cilibiu.

Şi Societe Generale Global Solution Centre - unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiar-bancare, cu sedii în 61 de ţări, peste 133.000 de angajaţi şi 30 milioane de clienţi la nivel global - a fost prezentă în cadrul Angajatori de Top 2022, având deschise joburi atât pe partea de operaţiuni, cât şi pe zona de IT.

„În IT avem joburi multe pentru tineri la început de drum, dar avem şi joburi pentru experţi. Pentru tineri absolvenţi, sau în ani terminali, avem o ofertă generoasă de joburi – analişti financiari, analişti de resurse umane, analişti de operaţiuni bancare, iar în IT avem joburi multe pentru tineri – dezvoltatori Java - dar şi joburi pentru IT-şti la început de drum – pentru mentenanţa diverselor platforme pe care noi le gestionăm în Bucureşti. Avem şi joburi de expertiză, în toate departa­mentele, unde căutăm experţi cu 5-7-10 ani de experienţă în zona financiar-contabilă sau în zona de IT, unde căutăm dezvoltatori cu experienţă“, a spus Cătălina Magui, HR director în cadrul Societe Generale Global Solution Centre (SG GSC) din România, cel mai mare centru de servicii al grupului Societe Generale din Europa, în cadrul căruia lucrează în prezent 2.700 de angajaţi.

Cătălina Magui a menţionat că, pe lângă pregătirea academică, principalele atuuri pe care le caută la un candidat sunt capacitatea de învăţare, dorinţa şi energia de a învăţa şi a se implica.

„Ne uităm şi la competenţele lingvistice pentru că lucrăm pentru entităţile grupului, atât în limba engleză, cât şi în limba franceză. Oferta noastră se duce în majoritate în zona de tineri şi experţi care să cunoască bine cele două limbi. Avem programe de internship şi în departamentele de operaţiuni şi în cele de IT. Iar acolo tinerii sunt acompaniaţi de colegi experimentaţi. Ne bazăm mult pe tineri, ei pot veni cu noi idei pentru că ei au de multe ori o altă perspectivă, decât noi cei care suntem de 10 ani într-o anumită poziţie, spre exemplu. Avem programe pentru ei, avem internship în zona financiară, HR, operaţiuni şi IT, unde studenţi în ani terminali pot învăţa.“

Dragoş Gheban, managing partner al Catalyst Solutions: Interesul a fost neaşteptat de mare, avem peste 80 de companii din toate sectoarele de activitate în cadrul Angajatori de Top din acest an.

Ce a mai spus Dragoş Gheban, managing partner al Catalyst Solutions

► IT-ul nu mai este o industrie, pentru că este sistemul de operare pentru toate industriile, iar în acest domeniu vin joburi şi din banking, din retail şi alte sectoare. Pe lângă faptul că toate industriile recrutează pe zona tech, am observat că paleta de joburi s-a extins foarte mult – sunt un număr mare de poziţii deschise.

► Interesul a fost neaşteptat de mare, companiile au venit într-un număr foarte mare din industrii variate. Noi am zis că acesta este cel mai bun moment să îţi găseşti un job. Nu ştim cum va fi anul 2023, dar cu siguranţă în această toamnă, aici, găsim multe opţiuni de angajare. Cred că şi candidaţii vor să discute cu companiile, vor să afle nu doar care este poziţia şi rolul care e deschis acum, dar şi ce alte oportunităţi vor mai avea în viitor.

► În principiu, acesta este un eveniment dedicat persoanelor cu studii superioare, deci dacă eşti student în anul I, poţi veni să înţelegi ce caută companiile, pentru a şti cum să-ţi ghidezi paşii în timpul facultăţii, să ştii spre ce să te îndrepţi, dar pot veni şi profesionişti cu ani de experienţă.

► Angajatorii vor să vadă din partea candidaţilor că s-au interesat şi s-au informat în legătură cu activitatea pe care o desfăşoară compania în cadrul căruia vrea să se angajeze. Cred că este unul dintre criteriile cele mai importante pe care le caută angajatorii. De multe ori, când întrebăm companiile ce îşi doresc, acestea răspund că vor oameni care chiar vor acel job şi care sunt motivaţi. Apoi, le recomand să vină cu un CV, pentru că procesul devine mai fluid. Le mai recomand candidaţilor să nu se limiteze la un număr de joburi restrâns. Sunt oameni care se limitează, aplică la un număr mic de job-uri şi asta duce la o durată mult mai mare de căutare.

► Poate mai puţin ca în alţi ani, acum nişte ani, cred că jumătate dintre companiile de la Angajatori de Top erau în zona asta de customer support – dar acum în această zonă a crescut complexitatea serviciilor, pentru că poate o problemă simplă poate fi rezolvată cu un chatbot, dar când intri într-o problemă mai complexă o să ai nevoie să intri în contact cu o persoană. Dar centrele de servicii din România, cele mai multe dintre el, cel puţin cele care participă la Angajatori de Top, nu deservesc clienţii din România ci pieţe din SUA, Europa de Vest, unele chiar şi o parte din Asia.

► Toate evenimentele pe care le vom organiza anul acesta au şi o componentă offline. Urmează să organizăm un târg de cariere şi în Timişoara, apoi urmează conferinţa hibrid DevCon, iar evenimentul cu care o să închidem anul este dedicat tinerilor smart şi se numeşte Top Talents.

Cătălina Magui, HR Director, Societe Generale Global Solution Centre (SG GSC): Suntem 2.700 de angajaţi în prezent în Bucureşti, iar raport dintre joburi IT şi non-IT este de unu la trei. Cam atât reprezintă IT-ul din businessul nostru.

Ce a mai spus Cătălina Magui, HR Director, Societe Generale Global Solution Centre (SG GSC)

► Interesul candidaţilor nu s-a schimbat fundamental în ultimii ani în ceea ce priveşte oferta noastră de muncă. Noi suntem în zona financiar-bancară, dar avem impact mare la nivel de grup, cu proiecte de transformare şi inovaţie, iar dacă vin spre noi vor găsi un mediu deschis spre inovare unde ideile candidaţilor sunt luate în considerare. Avem programe prin care încurajăm ca ei să vină cu idei, să le implementeze. Avem un impact major la nivelul grupului prin ceea ce facem.

► Oferta de joburi e extrem de variată – analişti, developer, project manageri, consultanţi, IT-şti cu experienţă. 

► Un proiect major la care am lucrat în ultimii ani şi care a implicat atât departamentul de IT cât şi pe cel de operaţiuni a fost de a remedia nişte dosare de clienţi pentru grupul Societe General la nivelul băncii din Franţa. A fost un proiect în care colegii noştri au avut operaţiuni în zona de know your customer - verificarea dosarelor, dar am avut impact prin faptul că împreună cu echipele de IT a fost dezvoltată o aplicaţie care a permis o automatizare a procesului de remediere – era un termen imperative de remediere dat de Banca Central Europeană, şi era un parcurs contra timp.

► Vom recruta în continuare şi IT-şti, pentru că avem echipe deja mari în această zonă şi avem şi proiecte la care ni se cere contribuţia. Vom continua să căutăm şi dezvoltatori, experţi în Java, CĂĂ. Preocuparea pentru a găsi talentele potrivite în zona de IT e o provocare majoră pentru noi, iar prin prezenţa noastră la târg, deşi e una tradiţională, am încercat să punem mai mult accent pe zona de IT şi tehnologie. Avem la stand o zonă de photo cu IA, ochelari virtuali.

 

Cristian-Dumitru Cilibiu, Branch Manager - UniCredit S.p.A. Milano Sucursala Bucureşti: În România avem aproximativ 1.800 de oameni şi continuăm să creştem echipa.

Ce a mai spus Cristian-Dumitru Cilibiu, Branch Manager - UniCredit S.p.A. Milano Sucursala Bucureşti

► Profilul companiei este hibrid, lucrăm în mare parte de acasă, avem circa 30% - 40% dintre colegi care vin la birou. Dar nu impunem un target, iar colegii au flexibilitate şi pot alege când şi cum vin la birou.

► Pe piaţa din România, în ultimii 10 ani, dacă nu mai mult, principala provocare a fost legată de oameni, de forţa de muncă, anume lipsa lor. Dacă până acum se vorbea de oameni care au anumite skilluri, acum se vorbeşte de oameni şi atât, măcar să găsim oameni, iar în cee ace priveşte partea de skilluri şi aptitudini, intern suntem organizaţi astfel încât să creştem competenţele persoanelor. Avem o academie de banking, pentru colegii care merg în zona de operaţiuni, şi un digital academy pentru colegii din divizia de IT. Provocarea principală rămâne să găsim oameni.

► Marea majoritate a colegilor au terminat studiile, deci mergem în zona de studenţi dar şi absolvenţi de facultate, avem şi programe de internship – care durează circa trei luni, în care ei văd care este mediul, ce fel de activităţi desfăşurăm – iar o parte dintre cei care vin la internship ajung să ne devină colegi, angajaţi. Pe partea de operaţiuni nu mergem pe un anumit profil de studenţi, avem studenţi de la Litere, Drept, profil economic, matematică, Politehnică, pentru că ce contează cel mai mult este deschiderea, nu neapărat competenţele tehnice, pentru că acestea se formează. Cele trei skilluri la care ne uităm sunt adaptabilitatea (pentru că totul se schimbă de la o zi la alta), să reuşeşti să funcţionezi şi să ştii să te mişti într-un mediu incert şi complex (nu ai niciodată imaginea de ansamblu) şi al treilea este dorinţa de a colabora şi a lucra în echipă, nu doar individual.

► Încercăm să construim intern aceste calităţi, ceea ce înseamnă că ne uităm foarte mult la potenţialul candidatului şi chiar dacă aceste abilităţi nu sunt dezvoltate, le dezvoltăm împreună prin anumite programe de training, prin implicarea colegilor în anumite proiecte de echipă, uşor – uşor se dezvoltă aceste skilluri.

► În urmă cu 18 ani, când am intrat eu în domeniu, bankingul era în mentalitatea şi educaţia de acasă – te duci la bancă să fii în rândul lumii -, acum, după evoluţia prin care a trecut bankingul, vorbim de digital banking iar această piaţă începe să atragă profile şi studenţi şi candidaţi care înainte nu se gândeau sau nu se uitau în direcţia asta. Chiar Politehnica, înainte nu era atât de axată pe partea de banking, acum vorbim chiar de aplicaţii de banking care să ne ajute în viaţa de zi cu zi. Este total diferită atracţia pentru banking acum, decât era în trecut, şi este mai variegată plaja de oameni care vin spre acest domeniu. Înainte erau profile de nişă care terminaseră o specializare în această direcţie.

► În ultimii doi ani am crescut businessul din România cu peste 40%. În România avem aproximativ 1.800 de oameni. Am crescut atât prin achiziţionarea de noi activităţi – adică au venit noi activităţi din businessul din Italia sau din Austria – cât şi prin dezvoltarea şi lansarea de noi produse. Am crescut acest business într-o perioadă de pandemie, ceea ce înseamnă că trainingul şi dezvoltarea colegilor a avut loc doar de la distanţă, remote. Până acum ne-am concentrate foarte mult pe UniCredit Italia, în anul următor continuăm partea de UniCredit Italia, dar cu accent mare pe UniCredit Austria, ceea ce înseamnă că vom avea nevoie de candidaţi care să vorbească limba germană, un profil destul de greu de găsit pe piaţă, sunt din ce în ce mai puţini candidaţi care să vorbească limba germană. În acelaşi timp continuăm dezvoltarea pe partea de IT, în direcţia de software developer şi technical analyst. Cel puţin 100 de oameni vom căuta anul viitor.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO