Business Hi-Tech

ZF Live. Tudor Manea, CEO al grupului eMAG: În 2022 am avut o creştere a numărului de comenzi, de 10%, şi o stagnare în ceea ce priveşte valoarea bonului. În 2023, e-commerce-ul va înregistra o creştere de două cifre şi va fi o creştere susţinută şi în următorii ani

Autor: Alexandra Cepăreanu

31.05.2023, 12:00 209

„Oamenii nu mai cumpără online doar bunurile de folosinţă îndelungată sau gadgeturi, au început să cumpere online orice, iar noi estimăm că acest trend va continua încă doi - trei ani de acum“Dante Internaţional, compania din spatele eMAG, a închis anul 2022 cu afaceri de 7,1 mld. lei, în scădere cu aproape 3% faţă de 2021.

În contextul incert din 2022, marcat de infla­ţie, creşteri de preţuri, război şi de finalul pan­demiei începute în 2020, eMAG, cel mai mare re­tailer online local, a înregistrat o creştere de 10% a numărului de co­menzi plasate de cei aproximativ 9 mi­lioane de clienţi (pe care îi are în România, Bulgaria şi Ungaria), dar şi o stagnare/scădere în ceea ce priveşte bonul mediu.

„2022 a fost un an de revenire de după pandemie. Dar am observat că anul trecut, faţă de perioada prepandemie, oamenii au început să cumpere din online mult mai multe produse. Dacă înainte de pandemie cumpărau de obicei produse care se duceau la o valoare medie a comenzii de 400 - 500 lei, în 2022 valoarea medie a tranzacţiei a fost de 250 lei şi creşterea în comenzi a fost de 10%. Adică oamenii au cumpărat mai mult la nivel regional, dar bonul a scăzut faţă de perioada pre pandemie. Estimăm că tren­dul acesta va continua încă doi - trei ani de acum. Dar asta vedem şi când compa­răm România cu alte ţări, spre exemplu, cu Polonia sau Cehia - unde valoarea medie a tranzacţiei este mai mică decât în România. Însă, per total, e-commerce-ul este pe creş­tere, cel puţin lunile aprilie - mai au avut o creştere de două cifre“, a spus în cadrul emisiunii de business ZF Live Tudor Manea, CEO al Grup eMAG.

El a adăugat că piaţa de e-commerce din România are potenţial de creştere şi dezvoltare, având în vedere că în prezent se află abia la 10% din total retail, în timp ce în ţările din regiune acest segment ajunge şi la 15% din total.

„Loc pe piaţa de e-commerce este, con­form Euromonitor, în Polonia e-com­merce-ul este la 15% din total retail, iar la noi este în jur de 10%. Probabil că anul acesta e-commerce-ul va înregistra o creş­tere de două cifre şi va fi o creştere susţinu­tă în următorii ani. În ceea ce priveşte gamele de produse, mai este mult loc de adus produse în zona auto - în alte ţări zona asta e foarte dezvoltată -, produse pentru casă şi grădină (este mult loc aici) şi pe categoria de fashion.“

Tudor Manea a menţionat în cadrul emi­siunii că investiţiile în valoare de circa 2 mld. lei făcute în ultimii doi ani de eMAG în dezvoltarea infrastructurii din România - spre exemplu, în extinderea reţelei de lockere pentru a reduce costul de livrare -, au contribuit la creşterea pieţei de e-com­merce la nivel naţional. „Dacă nu am fi făcut investiţii e-com­merce-ul din România nu s-ar fi dezvoltat, ar fi rămas cumva «blocat». Dar noi ne-am uitat la cum s-a dezvoltat e-commerce-ul în alte ţări - din China (unde e la 50% din total retail), până în Coreea de Sud sau Marea Britanie -, unde a crescut ca parte din total re­tail tocmai în urma unor astfel de inves­tiţii în infrastructură şi am preluat şi adaptat la piaţa naţională. Practic, am «plantat se­minţe» în aceşti doi ani, iar acum ne aştep­tăm să avem o creştere bună pe termen mediu.“

Astfel, în urma dezvoltării infrastructu­rii naţionale de e-commerce, clienţii au migrat de la a face comenzi online cu livrare acasă prin curier, la comenzi online cu livrare la easy-box/locker şi au început să comande mai des şi mai diversificat, a explicat CEO-ul Grup eMAG.

„Oamenii au început să comande mult din zona de groceries (produse alimentare, băuturi), produse consumabile - detergenţi, săpun -, produse de înfrumuseţare, haine, produse pentru casă - precum veselă de bucătărie - sau produse pentru grădină, spre exemplu.“

În prezent, aproape 1,5 mil. de clienţi au acces la opţiunea de Wallet (fiind eligibili pe baza scoring-ului din site), dar momentan doar aproape 200.000 au accesat această opţiune de plată în rate. „Este peste aşteptările noastre. Tichetul mediu este de 350 de lei. În general, noi vrem să oferim clienţilor flexibilitate financiară. Această modalitate de plată câştigă teren, spre exemplu, dacă anul trecut era la 3,5%, acum a ajuns la 7% din vânzări. Şi o să crească în continuare. În această zonă cel mai mult contează să ai condiţii comerciale aliniate cu piaţa“, a mai spus Tudor Manea.

De asemenea, serviciul Genius înregistrează peste 500.000 de clienţi în România, iar obiectivul reprezentanţilor eMAG vizează să atingă pragul de 2 milioane de utilizatori. eMAG are în plan continuarea investiţiilor în dezvoltarea activităţilor în Bulgaria şi Ungaria, dar şi lansarea abonamentului Genius în cele două ţări din regiune. 

„Mai avem de investit în Ungaria în zona de logistică şi în Bulgaria. În Ungaria folosim în prezent doar jumătate de depozit şi trebuie să ne extindem şi în cealaltă jumătate, trebuie să dezvoltăm lockerele, iar în Bulgaria avem de investit în zona de easybox/lockere. Apoi, avem de investit în partea de tehnologie - AI, machine learning; avem aproape 1.000 de IT-şti - unde avem destul de multe lucruri de îmbunătăţit pentru a oferi clienţilor o experienţă cât mai bună.“

Dante Internaţional, compania care cuprinde vânzările eMAG România şi o parte din vânzările eMAG Ungaria şi Bulgaria şi Fashion Days, a închis anul 2022 cu afaceri de 7,1 mld. lei, în scădere cu aproape 3% faţă de anul 2021, şi a înregistrat un profit net în valoare de 123,7 mil. lei, faţă de o pierdere de 181 mil. lei în 2021. La finalul anului 2022, Dante International avea 3.309 angajaţi.

 

Ce a mai spus Tudor Manea la ZF Live

Activiatea din România, Ungaria şi Bulgaria au fost cam la fel. Ce am remarcat pe piaţa din România a fost că au crescut foarte mult vânzările sellerilor din Marketplace. În prezent, marketplace-ul reprezintă jumătate din ponderea vânzări - asta în luna mai. Nu avem o ţintă, principalul indicator pe care îl luăm în calcul este numărul de clienţi şi recurenţa acestora. Dar cred că marketplace-ul o să mai crească şi o să ajungă la 60% din total vânzări. Numărul de clienţi a rămas constant de la an la an, iar clienţii au comandat mai mult.

Bunurile de folosinţă îndelungată scad ca număr de unităţi încă de anul trecut. Anul acesta pare că în ultimele luni au început să scadă şi în valoare, dar per total comenzile sunt mai diversificate.

De prin aprilie-mai 2022 preţul a început să devină un factor mai important în decizia de achiziţie a unui client. Dacă înainte era 50% ca importanţă, a ajuns la peste 70%. De când au început ştirile cu inflaţia, creşterea preţurilor, oamenii sunt atenţi la preţ. În pandemie, spre exemplu, în e-commerce conta pentru client livrarea, faptul că primeau produsul dorit acasă când ei nu aveau voie să iasă din casă. În pandemie, serviciile de livrare erau importante, dar acum clienţii se uită la preţ.

Bulgaria merge în linie cu România, adică şi acolo a fost stabilitate pe cursul de schimb, inflaţia a fost la valori decente. În schimb, Ungaria a avut inflaţie mare, scăderea puterii de cumpărare şi curs de schimb fluctuează mult. Aş spune că Ungaria este puţin mai „lovită“ decât România sau Bulgaria ca şi putere de cumpărare.

Zona de fashion are cea mai mare rată de retur din e-commerce, de 20-30%, dar dacă oamenii cumpără şi returnează e un lucru bun, totuşi. Noi facem returul uşor pentru că dacă omul are varianta asta de retur simplu şi rapid preferă să cumpere online, să probeze acasă şi să facă retur, în loc să meargă în magazine fizice.

 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO