Business Hi-Tech

ZF Mobilio: piaţa locală este însetată acum de smartphone-uri. Trendul va fi urmat şi de aplicaţii? GALERIE FOTO

ZF Mobilio: piaţa locală este însetată acum de smartphone-uri. Trendul va fi urmat şi de aplicaţii? GALERIE FOTO

ZF Mobilio

Autor: Claudiu Ilioiu, Adrian Dumitrache - Mediafax

25.04.2012, 00:04 500

Potrivit lui Dan Vîrtopeanu, fondator al Mobile Marketing Association România, pe piaţa locală sunt active peste 20 de milioane de telefoane mobile, din care 2,5 milioane sunt terminale inteligente. Estimă­rile Nokia Siemens Networks arată că numărul de smart­phone-uri se va tripla până în 2015, ajungând la 7,5 milioane unităţi.

Evenimentul ZF Mobilio-Apps and Business Forum este organizat de Ziarul Financiar în parteneriat cu Vodafone, Nokia, Samsung şi Penta Group la Athénée Palace Hilton din centrul Capitalei.

În ciuda nu­mărului ridicat de telefoane inteligente, gradul de folosire a aplicaţiilor pe mobil este scăzut, studiile arătând că doar 20% din clienţi descarcă o aplicaţie faţă de 70% care folosesc terminalul pentru ceas şi alarmă. "În România se descarcă jocuri, aplicaţii de navigaţie şi utilitare", a mai spus Vîrtopeanu. El spune că,

în acest context, există un potenţial mare pentru aplicaţiile mobile româneşti. "Avem cinci milioane de utilizatori de internet mobil faţă de 2,5 milioane de posesori de smartphone. Piaţa este la început şi în creştere. Din cele 7-7,5 milioane euro din publicitatea pe mobil, aplicaţiile au avut o cotă mică. La nivel mondial, în 2011 piaţa de publicitate pe mobil a ajuns la 14 miliarde de dolari, cu 50% mai mult faţă de 2010."

În ceea ce priveşte piaţa locală de apli­caţii, Vîrtopeanu a spus că este nevoie de conţinut românesc, arătând că oamenii sunt dispuşi să plătească dacă le place sau au ce face cu aplicaţia, în schimb veniturile din publicitate sunt încă prea mici. În prezent costurile de promovare ale unei aplicaţii le depăşesc pe cele de producţie.

Cei mai mulţi bani la nivel global se generează din App Store. "Prin comparaţie, aceeaşi aplicaţie generează 89% din Amazon şi 23% din Google Play", conform studiului Flurry 2012.

La rândul său, directorul diviziei Telecom a Samsung România Sorin Manea a afirmat că vânzările de smartphone-uri în România vor depăşi în acest an un milion de unităţi, cererea fiind ridicată.

"Veşti bune nu vin de la producători sau de la operatori, ci de la piaţă, care a început să ceară tot mai multe smartphone-uri, iar producătorii s-au pliat pe această cerere. Aşa cum am mai spus, estimez că pe piaţa românească se vor vinde în acest an un milion de smartphone-uri, dar cifrele de la începutul acestui an mă fac să cred că cifra va fi depăşită. Piaţa este însetată de smartphone-uri. Trecerea este extrem de rapidă, mult mai rapidă decât se anticipa în a doua parte a anului 2011", a spus Manea.

În opinia lui Mihai Mafteianu, director general al Cronian Group, în România nu există piaţă de aplicaţii.

"În momentul în care faci un produs, îl faci în engleză, românul este vorbitor de limba engleză, are cardul ataşat la App Store şi cumpără aplicaţia. Mi se pare greşită perspectiva de piaţă locală în momentul în care utilizatorul vede aplicaţiile de la nivel mondial." Mafteianu a adău­gat că în România consumul de aplicaţii este influenţat şi de operatorii din telecom, care în România nu au ofertă de trafic largă pe care o poate accesa utilizatorul de smartphone. "Traficul de date inclus în abo­namentele operatorilor nu este suficient pentru a utiliza un telefon cu push notifications şi aplicaţia de acces la internet deschisă. Actualele abonamente cu trafic inclus de până la 100 MB nu îţi ajung. Eu am un abonament de 500 MB şi folosesc 300-400 MB. În momentul în care clientul vede că îşi epuizează traficul inclus şi începe să consume suplimentar, la tarife mari, îşi va închide sesiunea de date, motiv pentru care va consuma mai puţin App Store, va consuma mai puţin push notifications, va face mai puţină retenţie în aplicaţii mobile, va reveni mai puţin ş.a.m.d. Ar fi nevoie de un 1GB de date pe lună dacă eşti un utilizator semnificativ. Cred că infrastructura actuală a operatorilor este pregătită pentru a include mai mult trafic în abonamente."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO