Business Hi-Tech

Ziua consultant, noaptea pilot pe Boeing

03.03.2004, 00:00 221



Razvan Blid, managerul CHR Consulting, companie de consultanta in domeniul francizelor, a cheltuit 6.000 de euro pentru a-si cumpara simulatoare de zbor complexe dintr-un singur motiv: teama de avion.



"Totul a inceput de la frica de a calatori cu avionul, sentiment care m-a cuprins dupa ce, in urma cu opt ani, ca pasager, am traversat o puternica furtuna. Mi-am spus atunci ca mi-e frica din cauza ca nu stiu ce se intampla cu avionul si, incet, incet , am inceput sa ma apropii de domeniu", povesteste acum Razvan Blid.



De atunci, seful CHR Consulting a investit in softuri care reproduc pe calculator calatoria cu avionul aproape 6.000 de euro, iar computerul, Pentium 4, la care numai placa video a costat 400 de euro, a fost imbunatatit pentru a suporta astfel de aplicatii complexe, costand si el cateva mii de euro. "Simulatoarele sunt 100% fidele cu aparatele de zbor actuale, continand date despre navigatie, aparatura de bord si computerele folosite de pilotii adevarati. Sunt updatate periodic ca sa corespunda schimbarilor impuse de autoritatile americane care reglementeaza aviatia (FAA- Comisia Federala pentru Aviatie)", a explicat el.



Pe langa softul care reproduce avionul propriu-zis, Razvan Blid si-a cumparat si programe care simuleaza conditiile de vreme din timpul zborului. "Am adaugat simulatoare de vant, precipitatii, nori, turbulente, vizibilitate redusa, etc. si de asemenea planse reale care reproduc aeroporturi", a povestit el. In plus, aplicatiile software imita toate celelalte conditii, vocea controlorului de trafic, probleme tehnice neasteptate sau alte asemenea evenimente. "Mai nou am adaugat un super-simulator de trafic (atat in aer cat si pe sol) pentru a da impresia unui aeroport aglomerat", a explicat Razvan Blid.



Managerul CHR Consulting a declarat ca nu s-a limitat numai la computer si software. "Ca sa faci performanta cu astfel de programe trebuie de asemenea sa citesti si sa inveti mult. Am cel putin 30 carti despre trigonometrie, navigatie, motoare, sisteme de zbor, hidraulica, etc, care m-au ajutat sa inteleg ce inseamna de fapt zborul", a povestit el. In prezent, Razvan Blid se poate considera un pilot adevarat si experimentat. "Zbor intre 6 si 8 ore saptamanal si pastrez un jurnal de bord, care numara acum peste 1.500 ore. Prin comparatie, pilotii experimentati au cam 6.000 ore de zbor", a spus el.



Razvan Blid a apelat la pilotii Tarom pentru a primi o evaluare "oficiala" a eforturilor sale. "Am folosit simulatoarele avandu-i in dreapta mea pe cei de la Tarom in calitate de instructori. Au fost impresionati atat de softuri, cat si de cunostintele mele avansate, si, de atunci , m-au poreclit <<pilotul sintetic>>", a povestit el.



Pasiunea pentru zbor nu s-a oprit aici. "Pentru ca si in viata de business zbor mult, am optat, in cadrul programelor de fidelizare a pasagerilor sa imi cheltuiesc milele acordate pentru a merge la simulatoare reale la Zurich unde am petrecut o ora cu un pilot SWISSAIR. Acesta a glumit, spunand-mi ca are un post de <<first officer>> pentru mine", a declarat Blid. Pentru pasiunea sa, seful CHR Consulting a cheltuit cateva sute de euro si pentru a se abona la revistele de specialitate din domeniu.



Adevaratul succes l-a avunt insa online. "Nebunia adevarata incepe cand, manat de dorinta de a vedea daca mai sunt oameni loviti de acelasi microb, am descoperit pe Internet o lume de entuziasti si chiar companii aviatice virtuale unde se totul se desfasoara dupa reguli bine stabilite in retea. Am chiar ideea, poate materializabila intr-o zi daca si timpul imi va permite, sa creez un club al entuziastilor aviatiei in Romania", a adaugat el. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO