Business Internaţional

A doua moarte a lui Max Weber, cel care spune că etica protestantă a dat naştere capitalismului

A doua moarte a lui Max Weber, cel care spune că etica...

Autor: CătăIina Apostoiu

30.09.2015, 21:05 1805

Dincolo de o situaţie de criză ce ţine de lumea corporatistă, scandalul care a izbucnit în jurul producătorului auto german Volkswagen aparţine unui alt univers, cel al eticii şi moralei, scrie Xavier Delacroix, consultant şi fondator al revistei Au Fait, într-o opinie publicată în ziarul de business francez Les Echos.

O companie care are 300.000 de angajaţi numai în Germania şi cântăreşte atât de greu în cea mai mare economie a zonei euro dispune de mijloace de a-şi impune propriul punct de vedere, inclusiv atunci când acest punct de vedere este părtinitor. Situaţia ar putea echivala cu o a doua moarte a lui Max Weber, autorul lucrării „Etica protestantă şi spiritul capita­lismului“, argumentează Delacroix. Weber, unul dintre părinţii sociologiei, susţine că seminţele capitalismului stau în etica protestantă privind munca.

Volkswagen, o companie a cărei cifră de afaceri depăşeşte în prezent PIB-ul Greciei,  care reprezintă întruparea acelei Germanii care mai ieri îi stigmatiza pe grecii mincinoşi şi măsluitori de cifre, se află acum în faţa aceleiaşi idei de minciună şi fraudă condamnată cu câteva săptămâni înainte, spune Delacroix.

Ne aflăm în faţa unui univers politic care din slăbiciune sau laşitate pare să fi renunţat să-şi exercite rolul de control şi apărare a interesului general, fiind adesea constrâns să accepte să apere interese de ordin industrial.  Pentru a depăşi acest eşec, opinia publică a redat cheile contraputerii ONG-urilor şi societăţii civile. De altfel, un ONG a fost cel care a dezvăluit manipularea de la Volkswagen.

Astfel, cerinţa morală este transferată de la o autoritate de reglementare slabă, ineficientă, către posesorul puterii reale, sectorul economic, marile companii.

Timp îndelungat, această referinţă la etic nu s-a aflat în câmpul întreprinderilor, activitatea acestora nefiind preocupată de această di­mensiune. În ultimii ani însă au „înflorit“ car­tele etice şi codurile de bună conduită.

Însă, cât valorează virtuţile afişate în lipsa unor practici corespunzătoare? se întreabă Xavier Delacroix. Există regula “celor 3 P” cu privire la conduita în afaceri: print, post, pray, în engleză, imprimarea codului etic, afişarea acestuia… şi mai apoi, rugăciunea.

Volkswagen avea cu siguranţă un cod de conduită, însă la Wolfsburg fie nu mai există credinţă în Dumnezeu, fie oamenii nu se mai roagă la fel de mult.

Pericolul pentru companii în aceste zile este ca acestea să se rezume la o simplă afişare a codului de etică, potrivit lui Xavier Delacroix.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO