Business Internaţional

AB InBev a lansat o ofertă oficială de preluare a SABMiller pentru 105,5 miliarde dolari

AB InBev a lansat o ofertă oficială de preluare a...

Autor: Anca Dumitrescu

11.11.2015, 12:28 139

În cadrul acordului de fuziune, SABMiller va vinde participaţia de 58% la compania mixtă MillerCoors deţinută cu partenerul Molson Coors Brewing, care are în proprietare restul de 42% din acţiunile acesteia, pentru 12 miliarde de dolari.

SABMiller va vinde şi operaţiunile internaţionale ale Miller. Tranzacţia va propulsa Molson pe poziţia a doua pe piaţa berii din Statele Unite, cu o cotă de 25%.

AB InBev, cel mai mare producător de bere la nivel mondial, este lider şi pe piaţa americană, cu o cotă de 45%.

Vânzarea MillerCoors, care comercializează sortimente de bere ca Miller Lite, Miller High Life şi Blue Moon, este necesară pentru ca AB InBev să poată obţine acordul autorităţilor de reglementare americane pentru achiziţia SABMiller.

AB InBev intentţionează să solicite listarea la bursa din Johannesburg la scurt timp după anunţul de miercuri.

Acţiunile ordinare ale grupului format prin fuziune vor fi listate la Bruxelles, Johannesburg şi Mexico City.

Certificatele americane de depozit ale noului grup vor fi listate la New York.

AB InBev anticipează să înregistreze economii de minimum 1,4 miliarde de dolari pe an, până la sfârşitul unei perioade de patru ani de la finalizarea tranzacţiei.

Board-ul SABMiller a anunţat pe 13 octombrie că a convenit în principiu să recomande în unanimitate acţionarilor propunerea AB InBev de 44 de lire pe acţiune pentru preluarea companiei britanice, care este cu 50% mai mare faţă de preţul înregistrat de acţiuni pe 14 septembrie, înainte de apariţia informaţiilor referitoare la posibila tranzacţie.

Pentru 41,5% din acţiunile SABMiller grupul AB InBev oferă o alternativă parţial în acţiuni, respectiv o combinaţie de numerar şi acţiuni nelistate, ceea ce se transpune într-un preţ mai mic pe acţiune, de 41,85 lire. Această propunere este adresată acţionarilor mari ai SABMiller, şi anume grupul de tutun Altria Group şi BevCo, vehiculul de investi9ţii al familiei Santo Domingo din Colombia.

Acţiunile SABMiller sunt în urcare cu 1,3% la bursa din Londra, iar titlurile AB InBev sunt tranzacţionate la bursa din Bruxelles în creştere cu 1,1%.

Dacă va fi aprobată de autorităţile de reglementare, fuziunea va reuni branduri ale AB InBev precum Budweiser, Corona şi Stella Artois cu mărcile Grolsch şi Peroni ale SABMiller, iar grupul nou format va avea o prezenţă majoră în SUA, China, Africa şi America Latină.

Împreună, AB InBev şi SABMiller comercializează peste 30% din berea consumată la nivel mondial.

Producătorii de bere se confruntă cu cele mai mari provocări din ultima jumătate de secol, pe fondul reorientării consumatorilor de la berea de nivel mediu la cea premium, la berea tradiţională sau la produse ieftine, se arată într-un raport publicat în iunie de analiştii companiei McKinsey & Co.

Industria berii s-a folosit de procesul de consolidare pentru a opri declinul unor pieţe mature, cum sunt cele din Europa şi Statele Unite, unde cumpărătorii sunt atraşi de băuturile produse tradiţional sau pur şi simplu beau mai puţin.

AB InBev s-a format printr-o serie de achiziţii care au reunit 16 branduri, de la Stella Artois şi până la Budweiser.

Veniturile AB InBev au crescut de peste cinci ori în ultimii 10 ani, prin intermediul unor achiziţii în valoare de aproape 100 de miliarde de dolari. Analiştii anticipează că avansul veniturilor va încetini în următorii cinci ani.

Cele două companii au fost văzute de analişti drept finalul procesului de consolidare din industria berii, întrucât nu sunt controlate de fundaţii de familie, cum este cazul Heineken, din Olanda, şi Carlsberg, din Danemarca, iar operaţiunile lor se suprapun geografic într-o măsură limitată.

Preluarea SABMiller ar conferi AB InBev acces la venituri de peste 7 miliarde de dolari în Africa, cu mărci cum ar fi berea lager Castler, şi vânzări de aproape 4 miliarde de dolari în Asia. Astfel, ar scădea dependenţa AB InBev de regiunile Americilor şi Braziliei.

America Latină este cea mai mare piaţă a SABMiller, iar acordul ar extinde prezenţa AB InBev în ţări ca Ecuador, Columbia şi Peru.

SABMiller, al doilea mare producător de bere la nivel mondial, este prezent pe piaţa românească prin intermediul Ursus Breweries, care deţine unităţi de producere a berii la Timişoara, Buzău, Braşov şi o unitate de producţie de capacitate mică la Cluj. Totodată, grupul a achiziţionat în 2009, prin Ursus Breweries, producătorul Bere Azuga.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO