Pentru a ajuta oamenii să facă faţă inflaţiei în creştere, Germania a oferit în această vară un abonament de doar 9 euro pentru transportul public local şi regional. A avut proiectul succes? Depinde de ce s-a urmărit cu acesta, scrie Deutsche Welle.
Ziua de 31 august marchează sfârşitul experimentului de 3 luni al Germaniei cu abonamentul ultra-ieftin pentru transportul public. Din iunie până în august, oamenii au putut călători la nivel naţional cu toate autobuzele şi trenurile locale şi regionale cu un singur bilet. Preţul acestuia, doar 9 euro pe lună.
Măsura descrisă de revista germană Der Spiegel drept „cel mai amplu experiment desfăşurat de Germania vreodată în sistemul local de transport public“ a surprins. Guvernul federal a anunţat-o în martie ca parte a unui pachet de măsuri menite să ajute consumatorii să facă faţă inflaţiei record.
Deciziile rapide sunt ceva rar în politica germană, iar cea privitoare la abonamentul de 9 euro a surprins chiar şi companiile de transport.
Peste 52 de oameni au cumpărat abonamentul, potrivit Asociaţiei Companiilor Germane de Transport (VDV), echivalând cu peste 60% din populaţia ţării. Alţi 10 milioane au primit discountul automat prin abonamentele preexistente. Astfel de abonamente costau aproximativ 80 de euro pe lună în marile oraşe germane. În decurs de 3 luni, călătorii respectivi au economisit automat peste 200 de euro.
Măsura a atras de asemenea mulţi pasageri noi. Potrivit unui sondaj VDV, 15% din utilizatorii abonamentului au declarat că fără preţul special nu ar fi călătorit aşa cum au făcut-o. Rata inflaţiei a scăzut de asemenea în Germania în timpul experimentului.
Sondajul VDV relevă de asemenea că abonamentul a înlocuit 10% din călătoriile cu maşina şi a redus poluarea.
În acelaşi timp însă pasagerii s-au plâns de trenurile supraîncărcate, de sistemele nefuncţionale de aer condiţionat şi de întârzierile mari. De ani întregi, susţinătorii călătoriilor cu trenul şi autobuzul se plâng că Germania nu a investit suficient în sectorul de transport public.
Guvernul federal a acordat celor 16 state regionale germane 2,5 miliarde de euro în plus pentru a compensa pierderea la nivelul vânzărilor de bilete din cauza proiectului. Suma nu a inclus finanţare pentru capacitatea suplimentară şi personal.
Criticii abonamentului redus spun că banii ar fi mai bine cheltuiţi pe dezvoltarea infrastructurii.
Mai multe detalii pe www.zf.ro
În pofida condiţiilor neconfortabile de călătorie, mulţi susţin acum prelungirea tarifului redus.
Există un număr de idei pentru introducerea unui succesor al abonamentului de 9 euro, majoritatea concentrându-se pe accesibilitate şi utilizare la nivel naţional. În plus, multe oraşe mari au început să-şi creeze propriile politici, notează themayor.eu.