Cainiao, compania de transport aerian a Alibaba, care deţine AliExpress, a lansat primul zbor din China spre Budapesta în 2021. De atunci, aeroportul internaţional Liszt Ferenc de lângă capitala Ungariei a devenit cel mai aglomerat hub din Europa Centrală şi de Est, inclusiv Balcanii de Vest, pentru transportul şi distribuţia produselor comandate online din China.
Cele mai multe dintre colete nu sunt destinate cumpărătorilor maghiari ci se duc mai departe, în ţările din regiune. Aeroportul a ajuns la acest statut mulţumită comenzilor făcute de est-europeni pe platforme de comerţ electronic precum AliExpress şi Temu şi la retailerul de fast-fashion Shein. Ungaria premierului Viktor Orban face de mult timp eforturi să devină poarta de intrare în Europa pentru noul Drum al Mătăsii care vine din China.
Naţionalizarea recentă a aeroportului Liszt Ferenc de către guvernul Orban face parte din plan şi specialiştii au atras atenţia asupra potenţialului pe care acesta îl are în transportul de produse din Asia şi mai ales China. Însă acest puseu de expansiune şi prosperitate bazat pe relaţiile Ungariei cu China ar putea fi încetinit de o tendinţă care prinde contur în Europa şi în fruntea căreia stau, printre alţii, comercianţii şi producătorii polonezi, şi ei în plină expansiune în regiune. Importurile masive de produse de pe platformele de comerţ electronic din China devin o problemă în creştere pentru companiile europene, scrie cotidianul de business polonez Rzeczpospolita.
De aceea, Camera pentru Economie Digitală, o organizaţie de lobby a antreprenorilor din comerţul electronic din Polonia, a prezentat formal o propunere de eliminare în 2026 a limitei de 150 de euro până la care produsele comandate din China sunt exceptate de la plata taxelor vamale. Preşedinţia poloneză a Consiliului UE, deţinută prin rotaţie, este considerată de organizaţie o oportunitate pentru schimbare, pentru reformă, şi face presiuni pe guvernul de la Varşovia în acest sens.
Până se face ceva, câteva guverne europene şi Comisia Europeană fac eforturi pentru a stăvili ceea ce este perceput a fi un tăvălug de produse chinezeşti la preţuri cărora concurenţa europeană nu le poate face faţă prin tragerea la răspundere a Temu şi Shein pentru produsele vândute pe aceste platforme şi care încalcă standardele europene de siguranţă şi sănătate. CE a decis în această privinţă săptămâna trecută. Polonia, Germania, Franţa, Olanda, Austria şi Danemarca au cerut acest lucru încă din toamna trecută. De asemenea, Comisia va propune statelor membre ale UE introducerea unui tarif de prelucrare pentru importurile din comerţul electronic cu scopul de a acoperi costurile verificării produselor.
Executivul european a explicat că îngrijorările au la bază cele 4,6 miliarde de bunuri cu valori mai mici de 150 euro importate în UE anul trecut. Cifra este dublă faţă de anul anterior, iar 91% dintre produse au venit din China. Datele CE arată că peste 65% din expedieri au valori mai mici decât cele reale pentru ca produsele să se încadreze în limitele pentru care nu sunt percepute taxe vamale. De aceea, autorităţile poloneze spun că doar majorarea pragului nu va îmbunătăţi concurenţa aducând antreprenorii europeni la egalitate cu cei chinezi.
„De aceea este nevoie să continuăm munca la o reformă cuprinzătoare a uniunii vamale“, a declarat Patrycja Sass-Staniszewska, preşedinta Camerei pentru Economie Digitală din Polonia. Din organizaţie face parte, printre alţii, Allegro, o uriaşă platformă de comerţ online din Polonia care se extinde în regiune. Temu, Shein şi AliExpress – aceasta din urmă pare să aibă mai puţini duşmani în UE – spun că nu se tem de schimbările din Uniune şi că sprijină propunerile benefice consumatorilor europeni şi care îmbunătăţesc competiţia.
Mai mult, AliExpress s-a oferit să vândă pe platforma sa produsele firmelor poloneze în toată lumea. În ultimii ani, timpii de livrare a produselor chinezeşti comandate pe AliExpress şi alte astfel de platforme s-au redus. Preţurile au mai crescut, dar sunt în continuare mai mici decât cele ale aceloraşi produse vândute de comercianţi europeni.
La acest lucru contribuie faptul că serviciile de transport aerian pentru exporturile platformelor de e-Commerce chineze sunt subvenţionate de statul chinez. De asemenea, AliExpress şi Temu livrează inclusiv din depozite europene. În regiune, Ungaria, Polonia şi Cehia au astfel de hub-uri logistice. AliExpress şi-a deschis în 2021 primul centru de logistică independent din Polonia.
Temu are depozite în mai multe ţări est-europene. În SUA, războiul tarifar pornit de preşedintele Donald Trump contra Chinei înseamnă suprataxe de 30% pe produsele comandate pe Temu şi de la Shein. Acestea s-au pregătit din timp cu depozite locale.