Business Internaţional

Agenţiile de rating, înfiinţate în anii 1900 pentru a evalua companiile feroviare americane, au acum în spate grupuri de investiţii extrem de influente

Autor: Bogdan Cojocaru

10.08.2011, 23:51 1611

La sfârşitul săptămânii trecute, agenţia de evaluare financiarăStandard & Poor's a redus cu o treaptă ratingul de top al SUA,într-o lovitură fără precedent dată celei mai mari economii a lumiicare vine după o luptă politică ce a adus ţara la un pas dedefault.

Unii analişti apreciază că şi alte economii de calibru alelumii, precum Franţa sau Marea Britanie, ar putea intra în tirulagenţiilor de rating din cauza problemelor economice şi financiarecu care se confruntă.

Consecinţele reducerii ratingurilor unor astfel de state pot fidevastatoare pentru lumea financiară, dovadă fiind hemoragia de peburse care a urmat retrogradării SUA.

Dar ce sunt aceste agenţii de rating şi cum au ajuns ele sădispună de o putere aşa de mare? Ele sunt îngeri şi demoni,răspunde Economics News Paper. Cele mai mari agenţii sunt Standard& Poor's, Moody's şi Fitch. Când opiniile lor sunt pozitive,guvernele le laudă, dar când sunt negative, fac obiectul uriicolective.

Ce sunt agenţiile de rating? - afaceri private care evalueazăriscurile pe are le au datoriile guvernelor sau companiilor.

Cine stă în spatele lor? - Standard & Poor's este osubsidiară a trustului american de media şi furnizorului deservicii financiare McGraw-Hill, având printre acţionari BlackRock(5,3%), cel mai mare administrator de active din lume, şi CapitalGroup (12,3%), unul dintre cei mai mari administratori deinvestiţii la nivel mondial. Capital este, de asemenea, acţionarimportant la Moody's (16,4%), urmat de Berkshire Hathaway,vehiculul de investiţii al miliardarului Warren Buffet (13%) şiBlackRock (6,3%). Fitch este o subsidiară a French Fimalac, ocompanie de servicii pentru investiţii.

Ce fac de fapt agenţiile de rating? - aşa cum băncile evalueazăbonitatea unui client care cere un credit, agenţiile de ratinganalizează bonitatea companiilor, statelor şi produselorfinanciare.
Când au apărut agenţiile de rating? - au apărut în 1909 pentru aevalua emisiunile de obligaţiuni ale companiilor feroviareamericane.

De ce agenţiile de rating au influenţă foarte mare pe pieţe? -deoarece investitorii apreciază siguranţa pe care o oferă un produsfinanciar, o companie sau un stat după ratingul acordat de agenţii.În cazul statelor, cu cât ratingul este mai aproape de maxim, cuatât costurile de finanţare, adică dobânzile cerute de investitori,sunt mai mici. Agenţiile gândesc în locul investitorilor.

Cine plăteşte agenţiile de rating? - aceste firme au fostînfiinţate pentru a oferi investitorilor evaluări independente, iarinvestitorii plăteau pentru a avea acces la analizele lor. În anii'70, firmele de rating au început să ceară onorarii pentruratinguri emitenţilor de produse financiare. În 1975, temându-se decreşterea numărului agenţiilor "rele" de evaluare financiară, SUAau desemnat S&P, Moody's şi Fitch ca singurele firme de ratingpe care băncile şi brokerii le pot folosi pentru a primi o evaluarea produselor lor.

Cât câştigă agenţiile de evaluare financiară? - acesteagenerează profituri de peste două miliarde de dolari anual.

Pentru ce sunt criticate agenţiile de rating? - criticii seplâng că agenţiile şi-au pierdut capacitatea de a evaluaindependent riscurile anumitor investiţii, în special după ceaceste firme au acordat ratinguri maxime unor produse garantateprin ipoteci care au atras pierderi uriaşe când a căzut piaţaimobiliară din SUA, declanşând criza financiară. Criticii noteazăcă agenţiile sunt plătite de chiar cei evaluaţi, ceea ce pune laîndoială obiectivitatea analizelor.

Ce se întâmplă dacă agenţiile de rating greşesc? -sunt pedepsiteşi pot emite doar "opinii".

Recent, documentaristul premiat cu Oscar Michael Moore, care aregizat materiale unde sunt criticate realităţile americane("Sicko", "Fahrenheit 9/11", Bowling for Columbine"), a învinuitS&P pentru colapsul economic din 2008, acuzând firma că nu aredus ratingul obligaţiunilor de tip ipotecar, încurajând astfelcreşterea balonului imobiliar şi permiţând extinderea crizei înîntreaga economiei. Cu astfel de acuzaţii se confruntă şi celelateagenţii de evaluare financiară mari.

"Proprietarii S&P sunt vechi prieteni ai familiei Bush",motiv care în sine ar fi de ajuns pentru Obama să îl aresteze peşeful agenţiei, ar fi scris Moore pe un blog personal, conformpublicaţiei Times.
Referindu-se la percheziţia făcută în urmă cu câteva zile în Milanola sediile agenţiilor de rating S&P şi Moody's, regizorul a maiscris: "Iată cum se face în Italia când este vorba de aceştiticăloşi".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO