• Leu / EUR4.9429
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.6098
Business Internaţional

„Când Airbus strănută, toată lumea de aici se îmbolnăveşte“: paralizia economică a capitalei aerospaţiale franceze Toulouse arată cât de vulnerabile sunt la crize oraşele dependente de o singură industrie

„Când Airbus strănută, toată lumea de aici se îmbolnăveşte“: paralizia economică a capitalei aerospaţiale franceze Toulouse arată cât de vulnerabile sunt la crize oraşele dependente de o singură industrie

Fabrica Airbus din Toulouse: „Înjumătăţirea activităţii echivalează cu 40.000 de locuri de muncă directe la nivel local şi acelaşi număr de locuri de muncă indirecte.“

Autor: Bogdan Cojocaru

08.06.2020, 22:32 1416

Cândva un furnicar industrial mustind de prosperitate, Toulouse, unde a crescut şi produce Airbus, este astăzi paralizat de teama că va avea aceeaşi soartă tragică ca Detroit, cândva capitala industriei auto americane.

Cu economia devastată de recesiunea de după criza financiară mondială, care i-a forţat pe marii constructori auto să ceară ajutor de la stat şi să-şi reducă dimensiunile dramatic, Detroit a devenit cel mai mare faliment al unui oraş din istoria SUA. Toulouse este al patrulea oraş ca mărime din Franţa şi capitala industriei aerospaţiale franceze, afectată de lipsa de activitate în contextul pandemiei.

Franţa are plase de siguranţă sociale mai puternice decât SUA, iar guvernul francez de obicei nu lasă în voia sorţii un sector industrial strategic care asigură zeci de mii de locuri de muncă. Însă situaţia în care a ajuns Toulouse, casă a celui mai mare producător de aeronave din Europa, Airbus, pune în lumină vulnerabilităţile oraşelor dependente de o singură industrie sau activitate economică. În Europa de Est stau martore acestui gen de tragedie oraşele industriale căzute în sărăcie în care o fabrică a reprezentat în timpul comunismului principalul angajator. Tot aici s-a format între timp o constelaţie în creştere de oraşe aduse sau readuse pe orbita economică mai ales de mari producători auto străini.

Experienţa Detroitului evidenţiază o problemă stringentă: modul în care succesul unui oraş construit în jurul unei singure industrii se poate transforma rapid în declin atunci când sectorul este lovit de turbulenţe economice, scrie Reuters. În ceea ce priveşte situaţia din Franţa, patru think-tank-uri au sunat alarma în luna mai, avertizând că regiunea ar putea să cadă pradă „sindromului Detroit“. Acestea au remarcat însă că Airbus - cocoşat de comenzi când rivalul american Boeing ceda sub povara aeronavelor ucigaşe 737 MAX - a evitat tipurile de greşeli strategice care au înrăutăţit situaţia producătorilor auto din SUA.

La fel ca Toulouse acum, Detroit a fost cândva unul dintre cele mai bogate oraşe americane. Însă decenii de reduceri de locuri de muncă şi închideri de fabrici auto au făcut ca populaţia sa de astăzi, de sub 700.000, să fie doar jumătate din nivelul de vârf atins în 1950. Mulţi dintre localnici trăiesc în sărăcie. „În acest moment, subcontractarea aerospaţială re­prezintă 86.000 de locuri de muncă în Occitanie, iar Air­bus cumpără la nivel local piese de 5 miliarde de eu­ro“, a spus Alain Di Crescenzo, preşedintele Ca­m­e­rei de Comerţ şi Industrie a Occitanie. Producătorii de avioa­ne au încă 30.000 de angajaţi. „Când Airbus stră­nu­tă, toată lumea de aici se îmbolnăveşte“, a explicat el.

CCI estimează că Airbus va reduce la jumătate achiziţiile de piese în acest an. Pentru furnizorii care au credite, astfel de reduceri pot fi devastatoare. „Înjumătăţirea activităţii echivalează cu 40.000 de locuri de muncă directe la nivel local şi acelaşi număr de locuri de muncă indirecte“, a spus Di Crescenzo. Angajatorii au intrat în criză de timp.

Pe măsură ce Franţa îşi revine într-o anumită măsură la normalitate după blocajele cauzate de pandemie, schemele de şomaj tehnic plătit de guvern vor începe să expire, iar costurile pentru angajatorii care au fost până acum ajutaţi ar putea începe să crească. „Atunci s-ar putea produce efectul Detroit. Dacă nu facem nimic, am putea ucide cel mai mare grup aerospaţial din Europa“, a spus Di Crescenzo.

Istoria Toulouse ca oraş al aviaţiei începe în Primul Război Mondial, când industriaşul local Pierre-Georges Latecoere a câştigat un contract pentru construirea de avioane cu aripi duble de recunoaştere Salmson pentru armata franceză.

Oraşul a făcut pionierat în zboruri internaţionale cu legendara linie aeriană Aeropostale. Tot acolo au fost create avioanele Caravelle, Concorde şi Airbus, care acum sunt baza economică.

Însă un raport recent al think-tank-urilor Fondation Copernic, Attac, Amis du Monde diplo­matique şi Universite Populaire de Toulouse a atacat „orbirea colectivă“ care a lăsat oraşul dependent de un singur sector - unul care se confruntă cu cea mai grea criză de până acum.

Potrivit biroului de statistică francez INSEE, producţia economică franceză s-a prăbuşit cu -33% în primele săptămâni ale crizei, iar în regiunea Toulouse scăderea a fost de -38% din cauza dependenţei de sectorul aerospaţial. Şocul a fost cu atât mai dureros cu cât industria a avut o activitate record în 2019, a explicat directorul regional Caroline Jamet.

Rolul dominant al unui număr mic de producători precum Airbus înseamnă că trei din 10 furnizori locali se bazează pe un singur client principal.

Philippe Robardey este născut şi crescut în Toulouse şi şi-a petrecut ultimii 30 de ani clădind afacerea aerospaţială a familiei sale. Dar acum el se teme că sectorul s-a putea confrunta cu un „cataclism“, iar oraşul său cu “momentul Detroit“. Compania sa, Sogeclair, vinde servicii de proiectare şi fabricaţie şi este doar o verigă a unui lanţ de aprovizionare lung şi zdruncinat de pandemie.

Lanţurile de aprovizionare sunt adesea fragmentate - uzina producătorului de componente Safran Electrical & Power din Villemur-sur-Tarn, de lângă Toulouse, foloseşte 4.000 de tipuri de piese de la 160 de furnizori pentru a produce peste 2.600 km de cabluri în fiecare an. Conform unui studiu din 2018, 61% dintre companiile franceze din sector au realizat venituri mai mici de 50 de milioane de euro pe an. Astfel, bilanţurile lor financiare sunt mai slab consolidate în faţa crizei, iar creditarea între companiile din lanţul de aprovizionare dispare. „Afacerile vor dispărea. Vor fi concedieri mari şi vor avea loc consolidări „, spune Robardey, care conduce şi camera de comerţ din Toulouse. El a cerut statului şi UE să intervină.

Ministerul transporturilor a anunţat că va prezenta marţi un plan de urgenţă pentru industria aerospaţială de miliarde de euro, că va apăra principalii furnizori de interesele franceze şi că ar putea pregăti câteva comenzi pentru armată, notează Bloomberg. Ziarul Les Echos scrie de un plan de 10 miliarde de euro şi că firmele mari vor fi obligate să le ajute pe cele mici. Pachetul de ajutor are ca scop şi încurajarea producţiei de avioane mai puţin poluante în câţiva ani.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9429
Diferență: 0,0121
Ieri: 4.9423
Azi: 4.6098
Diferență: -0,2078
Ieri: 4.6194
Azi: 5.8083
Diferență: -0,1942
Ieri: 5.8196
Azi: 4.8066
Diferență: -0,0852
Ieri: 4.8107