Business Internaţional

Amancio Ortega, omul din spatele lantului Zara

12.07.2007, 20:49 98

Nascut in Busdongo de Arbas, Leon, in 1936, Ortega este considerat un om simplu. A intrat in afaceri la 17 ani, alaturi de unchiul sau, Jose Antonio Caramelo, confectionand haine pentru copii. Afacerea s-a dovedit profitabilla, iar cei doi au hotarat sa intre si pe piata din Barcelona. Dupa ce au pus bazele primei companii textile GOA, Ortega si-a dat seama ca nu vrea sa fie doar vanzator, ci si producator si distribuitor. Asa a aparut primul magazin Zara, in 1975, in La Coruna.
Cand vine vorba de succes in afaceri, Amancio Ortega (foto) este cu siguranta un exemplu demn de urmat. Este cel mai bogat om din Spania si recunoscut in intreaga lume pentru faptul ca a revolutionat piata vestimentara, scrie Times.
Omul de afaceri spaniol din spatele Inditex (Industria del Diseno Textil), companie care a devenit cel mai mare retailer pe segmentul vestimentar din Europa dupa achizitia H&M (Hennes & Mauritz), include branduri precum Zara, Bershka, Pull and Bear sau Massimo Dutti si are aproximativ 3.250 de magazine deschise in peste 65 de tari.
"Dupa primul trimestru al acestui an, profitul net a ajuns la 200 de milioane de euro, fata de 150 de milioane de euro obtinuti in aceeasi perioada a anului trecut", a declarat Ortega.
"Vanzarile in acest an au avut un start puternic pe piata spaniola in trimestrul al doilea, in ciuda conditiilor meteorologice nefavorabile si a temerilor ca piata va scadea", a mai spus el.
Economia Spaniei a crescut cu 4,1% in primul trimestru din 2007, fiind cea mai mare rata de crestere din ultimii ani, dar, cu toate acestea, specialistii avertizeaza incetiniri ale procesului economic.
"In Spania inca exista un mediu puternic pentru consum. Deocamdata nu am inregistrat scaderi sau incetiniri ale ritmului de crestere al afacerii", a adaugat Pablo Isla, presedinte executiv al Inditex.
Spania ramane cea mai puternica piata pentru Inditex, fiind responsabila pentru 40% din vanzarile companiei. Cu toate acestea, Ortega a demarat o campanie de extindere agresiva in strainatate pentru a se proteja in cazul unei scaderi a pietei spaniole. A patruns pe piata din Franta, Marea Britanie, Italia, Germania, China sau Rusia. "In fiecare zi se deschide cel putin un magazin Inditex. Ar trebui sa avem 520 de magazine in plus pana la sfarsitul anului si aproximativ 4.000 pana in 2009. Avem planuita deschiderea de magazine Massimo Dutti si in Hong Kong si este posibil sa incepem sa vindem online", au mai adaugat reprezentanti ai companiei.
"Inca nu au ajuns la punctul de saturatie pe pietele noi pe care au patruns", a declarat Jane Coffey de la Royal London Asset Management. "Este o miscare inteleapta sa isi reduca treptat dependenta fata de piata spaniola", a mai spus ea.
Stilul de management abordat de Ortega este cel care i-a adus reusita in afaceri. Succesul international inregistrat de Inditex se datoreaza atentiei sporite pe care cei din companie o acorda fiecarui cumparator. Spre deosebire de ceilalti mari retaileri, managerii magazinelor Zara joaca un rol extrem de important. Ei raporteaza in fiecare saptamana modelul si marimea cu cele mai multe vanzari, fiind punctul de contact intre cumparatorul obisnuit si managerul care isi petrece cea mai mare parte din zi intr-un birou. Aceasta structura i-a ajutat pe cei de la Zara sa se adapteze nu numai la gusturile diferite in materie de vestimentatie ale femeilor, dar mai ales sa se adapteze la diferite piete precum cea din Japonia sau Arabia Saudita.
Insa aceste lucruri ar fi inutile daca nu ar exista reactia extrem de rapida a celor din fabrici. Inditex pretinde ca poate muta un articol de pe planseta pe raftul din magazin in doar doua saptamani, fara ca articolele deja existente pe rafturi sa-si piarda calitatea de "trendy clothes". Aproximativ jumatate din productie se realizeaza in fabricile companiei si doar o mica parte in China. Aceasta noua abordare a fenomenului de "fast fashion" a revolutionat retailul pe segmentul vestimentar. Companiile rivale au fost nevoite sa-si schimbe si ele modelul de business.
In ultimele luni insa, analistii au devenit din ce in ce mai preocupati de faptul ca brandurile Inditex au inregistrat cresteri mai reduse in Spania. Exista o anumita nervozitate legata de faptul ca Ortega, de 71 de ani, se pregateste sa se retraga si ca este foarte posibil sa o lase pe fiica lui, Marta, la conducerea companiei, spun surse neoficiale din companie.
Nascut in Busdongo de Arbas, Leon, in 1936, Ortega este considerat un om simplu. A intrat in afaceri la 17 ani, alaturi de unchiul sau, Jose Antonio Caramelo, confectionand haine pentru copii. Afacerea s-a dovedit profitabilla, iar cei doi au hotarat sa intre si pe piata din Barcelona. Dupa ce au pus bazele primei companii textile GOA, Ortega si-a dat seama ca nu vrea sa fie doar vanzator, ci si producator si distribuitor. Asa a aparut primul magazin Zara, in 1975, in La Coruna.
Ortega detine in mod direct doar 19% din actiunile Inditex. Pachetul majoritar de 60% este detinut de Gartler, societate care se ocupa cu vanzarea si cumpararea de proprietati imobiliare si care este controlata de Ortega in proportie de 100%. Restul capitalului se imparte intre Rosalia Mera, Josepha Ortega (sora lui) si Primitiva Renedo, cu participatii minoritare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO