Business Internaţional

Americanizarea fotbalului european: Investitorii americani cumpără echipă după echipă în Europa. Prioritatea acestora sunt câştigurile financiare, fanii devin clienţi ai produsului

Americanizarea fotbalului european: Investitorii...

Autor: Catalina Apostoiu

02.06.2022, 00:05 199

Fotbalul este cel mai popular sport din lume, cu 3,5 miliarde de fani la nivel mondial, iar acesta este asociat în principal cu ţările europene. Jocul nu este puternic la cifre doar. Loialitatea fanilor este un fenomen familiar la nivelul întregului continent european, potrivit Harvard International Review.

Succesul este apreciat şi sărbătorit, dar nu este cea mai mare prioritate. Mai degrabă, echipele pe care fanii le susţin sunt o sursă de mândrie locală, pasiune şi identitate personală. Zilele de meci sunt petrecute în puburi, creând un simţ al comunităţii. Unii spun chiar că sportul a devenit o „religie“ în UK.

Recent, a apărut o tendinţă prin care echipe populare de fotbal din Europa sunt cumpărate de investitori americani. Opt din cele 20 de echipe din prima ligă engleză sunt deţinute în întregime sau parţial de americani. Tendinţa este observată şi în alte ligi europene: AC Milan, Parma, Fiorentina şi AS Roma, cât şi Bordeaux şi Marseille sunt de asemenea deţinute în întregime sau parţial de către americani.

Printre ultimele tranzacţii, potrivit Axios, se numără viitorul acord de achiziţie a AC Milan de către ReBird Capital Partners, investiţia de 380 milioane de dolari a Sixth Street Partners în Real Madrid. Anul trecut, Oaktree Capital a cumpărat 31% din Inter Milan, Area Management a achiziţionat o participaţie de 34% în Atletico, iar 777 Partners a cumpărat clubul Genoa.

Tendinţa are legătură cu barierele scăzute de intrare, în special în raport cu ligile sportive din America de Nord. 

Până acum, nu au existat reacţii semnificative din partea suporterilor sau guvernelor. Cât priveşte investitorii americani, aceştia pariază că fanii nu vor fi deranjaţi de astfel de deţineri, atâta timp cât acestea vin cu investiţii mai mari.

La o primă vedere, această americanizare a fotbalului european pare să fie un produs secundar al globalizării. Şi totuşi, proprietarii americani ai cluburilor europene de fotbal se concentrează pe câştigurile financiare, iar fanii sunt reduşi la clienţi ai produsului, clubul în sine.

Din punct de vedere al investitorilor, fanii „consumă“ produsul prin achiziţii de bilete la meciuri şi de produse ale clubului. Proprietarii americani sunt adesea criticaţi că încearcă să copieze condiţiile americane pe teren european. Această înţelegere a fotbalului este strict contrară aşteptărilor pe care fanii europeni le au de la acest sport, potrivit Harvard International Review.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO