Ratingul de credit al Thames Water a fost tăiat nemilos de S&P şi Moody’s chiar când compania de utilităţi de apă cu 16 milioane de clienţi din Marea Britanie caută cu disperare să-şi refinanţeze rapid o datorie de 530 milioane lire sterline pentru a nu fi naţionalizată în următoarele zile.
Thames Water deserveşte Londra şi împrejurimile şi a scandalizat publicul cu deversări masive de apă uzată şi menajeră în fluviul Tamisa. Deversările au continuat şi chiar au crescut în volum de când problemele au împins compania în lumina reflectoarelor. La celălalt capăt al Europei, în Polonia, operatorul de stat Wody Polskie (Autoritatea Poloneză a Apei) este învinovăţit pentru deciziile greşite luate în timpul inundaţiilor distrugătoare din această lună, pentru luarea unor măsuri de protecţie inadecvate, dar şi pentru condiţia financiară dramatică a companiilor de apă şi canalizare, private de posibilitatea de a stabili tarife pentru serviciile lor.
Wody Polskie a fost înfiinţată în 2018 pentru managementul centralizat al apei. Observatorii şi publicul consideră că instituţia a picat cel mai important test de până acum, protejarea populaţiei, satelor şi oraşelor de inundaţiile din această toamnă. Printre acuzaţii sunt şi acelea că a pierdut controlul unor lacuri de acumulare proiectate să apere comunităţile locale de furia apelor şi că nu a acţionat din vreme.
Autorităţile locale acuză Wody Polskie că a distrus financiar companiile de apă şi canalizare menţinând în mod artificial preţurile serviciilor la niveluri scăzute – din motive politice, scrie The Warsaw Voice. Noul guvern al Poloniei, condus de Donald Tusk, vrea să desfiinţeze Wody Polskie în contextul în care caută să epureze agenţiile statului de oamenii fostei conduceri. Unii angajaţi ai instituţiei, mai ales cei din comuna Nysa, spun că sunt hărţuiţi, primind chiar ameninţări, scrie The Warsaw Voice. În Nysa s-au spart câteva baraje.
În Ungaria, sistemul serviciilor de utilităţi de apă a fost reformat drastic anul acesta deoarece reţeaua îmbătrâneşte de la an la an, iar criza energiei a făcut evident că apa nu este „pe gratis“ şi că politica anterioară era nesustenabilă. În această ţară, furnizorii de servicii de apă şi canalizare sunt reprezentaţi de Asociaţia Utilităţilor de Apă Maghiare, MaVíz. Sectorul a fost reformat anul acesta prin decret guvernamental. Tot anul acesta, Oficiul de Audit al Statului a publicat rezultatele unei anchete lansate în 2023.
Una din măsurile nou implementate cu cel mai mare impact este că atunci când se produce o avarie companiile au permisiunea de a schimba secţiuni întregi de conductă fără a aştepta acordul tuturor proprietarilor în loc de doar a petici partea spartă. În felul acesta, conductele sunt înnoite mai repede. De asemenea, pentru că tarifele n-au mai fost schimbate din 2012, decretul de reformă a permis majorarea preţurilor pentru clienţii care nu sunt gospodării, dar a simplificat tarifarea (înainte de reformă existau peste 800 de tipuri de tarife pentru non-rezidenţi). Ancheta auditorului de stat a găsit că mecanismele de tarifare pentru serviciile de apă reprezentau riscuri pentru sustenabilitatea financiară şi tehnică a sectorului şi nu încurajau clienţii să utilizeze apa economic şi sustenabil.
Anul trecut, reţeaua de apă şi canalizare a avut nevoie de echivalentul a 378 milioane euro pentru a se asigura funcţionarea continuă şi în siguranţă a serviciilor. Înainte de publicarea decretului de reformă, experţii au calculat că anul acesta în sector ar trebui pompate încă 630 milioane euro pentru ca industria să rămână funcţională, scrie Index.hu, care a discutat despre aceste lucruri cu preşedintele MaVíz Viktor Kurdi şi a cerut răspunsuri de la ministerul energiei.
Analiza Oficiului de Audit spune că sectorul serviciilor de apă şi canalizare are nevoie de 7,5 miliarde euro în investiţii şi renovări în următorii 15 ani. Guvernul a explicat că în ultimii zece ani a cheltuit 2,5 miliarde euro pentru dezvoltare în toată ţara. Concluziile subliniate de Index.hu în analiza sa sunt că, pe de o parte, accesul la apă nu poate fi comparat cu accesul la un produs sau serviciu comercial oarecare.
Este o parte fundamentală din viaţă. De aceea, nu tot ce ţine de sectorul apei trebuie privit doar din perspectivă comercială. Pe de altă parte, politica nu trebuie să intervină prea agresiv în mecanismele de stabilire a preţurilor de pe piaţă şi nu ar trebui să protejeze exagerat de mult consumatorul. Înapoi în Polonia, o anchetă a Camerei Supreme de Audit privind resursele de apă din zonele agricole a găsit o eficienţă dramatic de scăzută a funcţionalităţii Autorităţii Apelor. Spre exemplu, în anii 2020-2022 obiectivul de a creşte capacitatea de retenţie cu 100 milioane mc a fost atins în proporţie de doar 10%.
De asemenea, din investiţiile planificate mai puţin de jumătate au fost realizate. În Marea Britanie, ratingul Thames Water a fost tăiat până la cele mai de jos niveluri ale categoriei „junk“, nerecomandată pentru investiţii. Compania, de departe cel mai mare furnizor de servicii de apă din Marea Britanie, şi-a pierdut ratingul recomandat investiţiilor în iulie. Deversarea apelor uzate este doar una din problemele sale. Pierderile de apă din reţea sunt uriaşe, iar conductele suferă frecvent avarii.