Liderii Ernst & Young sunt aşteptaţi să aprobe în această săptămână planul de spargere a companiei în două: o companie de audit şi una de consultanţă, pregătind terenul pentru cea mai amplă reformă a industriei de contabilitate din ultimii peste 30 de ani, au declarat surse familiare cu situaţia pentru The Wall Street Journal.
Comitetul executiv global al gigantului, care supervizează reţeaua mondială de 312.000 de persoane a companiei, s-a întrunit recent pentru a finaliza un plan privind o divizare la nivel mondial. Comitetul este aşteptat să aprobe planul către finalul acestei săptămâni, urmând ca cei 13.000 de parteneri ai EY să-şi exprime voturile cu privire la tranzacţie. Aceştia vor beneficia probabil de câştiguri de peste un milion de dolari fiecare în medie.
În urma divizării, prevăzută a fi finalizată către sfârşitul anului viitor, contabilii EY care verifică situaţiile unor companii ca Amazon vor fi separaţi de divizia de consultanţă ce înregistrează un ritm mai rapid de creştere.
Planul EY ar putea transforma radical industria de audit dacă va fi pus în practică, spun observatorii industriei.
Mişcarea EY vine în contextul în care autorităţile îşi intensifică presiunea asupra firmelor de audit să-şi soluţioneze conflictele de interese din cadrul businessului lor. Autorităţile din multe ţări se tem că serviciile de consultanţă vândute de firmele respective ar putea eroda capacitatea acestora de a realiza audituri independente ale situaţiilor financiare ale firmelor publice.
Un purtător de cuvânt al EY a declarat că discuţiile continuă şi că „în acest moment nu a fost luată o decizie pentru trecerea la următoarea fază“.
EY este una dintre firmele Big Four care domină serviciile de audit din cele mai mari pieţe financiare şi ale căror divizii de consultanţă, de ordinul miliardelor de dolari, concurează cu firme ca Accenture şi IBM.
„Există şanse mari ca şi alte firme mari să urmeze o cale similară“, arată Martin White, analist la Source Global Research, o firmă de cercetare. „Cine nu vrea câştiguri masive dacă crede că sunt accesibile şi nu vor dăuna firmei pe termen lung?“.
Rivalele EY spun că nu intenţionează să-şi separe activităţile de audit de cele de consultanţă. Deloitte a purtat discuţii cu bancherii după vestea privitoare la planurile EY, însă spune că nu are în vedere o divizare. KPMG a declarat că modelul său actual aduce „o serie de beneficii“, iar PwC a anunţat că este dedicată în întregime strategiei sale multidisciplinare.
În urma divizării EY, reţeaua globală cu venituri de 45 miliarde de dolari a firmei ar urma să fie împărţit 60:40 între divizia de consultanţă şi parteneriatul concentrat pe audit, care ar urma să păstreze brandul EY. Noua firmă de consultanţă este aşteptat să atragă aproximativ 10 miliarde de dolari prin vânzarea unei participaţii de 15% către public în momentul splitării, pe lângă suma de 17 miliarde de dolari ce ar urma să fie împrumutată pentru finanţarea plăţilor către parteneri.
Câştigurile acestora sunt aşteptate să depăşească un milion de dolari. Partenerii americani şi britanici câştigă în medie între 850.000 şi 900.000 de dolari pe an, potrivit unor surse familiare cu situaţia.
Pe partea de consultanţă, partenerilor le sunt promise acţiuni în cadrul noii companii.
Carmine Di Sibio, preşedinte global al EY şi CEO al companiei, care a promovat planul de divizare, ar urma să câştige zeci de milioane de dolari. Liderii EY sunt aşteptaţi să susţină că divizarea va fi benefică pentru finanţele companiei, cât şi pentru propriile finanţe. Aceştia speră că divizarea va oferi consultanţilor posibilitatea de atragere de noi tranzacţii de miliarde de dolari, nemaifiind limitaţi de reglementările de independentţă care restricţionează munca pe care firmele de contabilitate o pot face pentru clienţii din audit, susţin sursele citate.
Oficialii comisiei de reglementare a pieţei americane a serviciilor financiare (SEC) şi alte autorităţi sunt aşteptate să fie mulţumite de diminuarea potenţialelor conflicte de interese, o problemă veche în industrie. Acestea vor dori să se asigure că divizia de audit a EY va fi suficient de rezistentă pentru a face faţă unor posibile cereri de daune consistente.
Astfel de cereri ar putea veni din Germania şi UK, având legătură cu auditurile eşuate pentru Wirecard şi NMC Health Plc.
O altă problemă avută în vedere de autorităţi are legătură cu brandingul. Oficialii SEC au anunţat luna trecută că după ce o firmă de contabilitate îşi vinde parte din business, noua entitate nu ar trebui să profite de pe urma numelui sau logo-ului firmei. Cele două businessuri nu pot avea în comun marketingul sau publicitatea.
Noua firmă de consultanţă desprinsă din EY va trebui să investească masiv pentru a-şi clădi noul brand, potrivit lui Tom Rodenhauser, managing director la Kennedy Research Reports.