Business Internaţional

Aparţine email-ul trecutului? Unele companii îl înlocuiesc deja cu sisteme bazate pe reţelele sociale

Aparţine email-ul trecutului? Unele companii îl înlocuiesc deja cu sisteme bazate pe reţelele sociale

Foto: AFP

Autor: Bogdan Cojocaru

26.12.2011, 00:20 1745

Când Thierry Breton, directorul executiv al Atos, a anunţat că firma sa de servicii IT va interzice până în 2014 utilizarea poştei electornice interne, a stârnit vâlvă în întreaga media. Comentatorii au descris ideea fie ca "bravă", fie ca "stupidă" sau condamnată eşecului, scrie Financial Times.

Însă mai multe companii renunţă "pe tăcute" la serviciile de email ca principal mijloc de comunicare internă.

Capacitatea de a urmări un email devine tot mai mult un dezavantaj. Există dovezi, anecdotice, ce-i drept, că în vremuri cu reguli stricte bancherii preferă mijloace de comunicare care lasă mai puţine urme decât emailul, precum notele scrise de mână.

Dacă James Murdoch, preşedintele executiv al News Internatinal, citeşte sau nu un email crucial care arată cât de mult se folosesc afacerile sale de interceptările telefonice a devenit o problemă importantă într-o investigaţie din Marea Britanie privind standardele de presă, iar oficialii guvernamentali au renunţat la utilizarea email-urilor interne pentru subiecte delicate, în codiţiile în care acestea pot fi făcute publice în virtutea unei prevederi constituţionale.

Cu toate acestea, multe companii consideră email-urile ca fiind ineficiante. "Credem că email-urile sunt neproductive, trebuie să cerni multe documente iar unele lucruri se pierd. Nu are flux de lucru şi presupune că elementul cel mai important este acela de deasupra. Partenerul de afaceri a devenit atât de frustrat de cât de prostănac este email-ul încât în urmă cu 14 ani a început să lucreze la instrumente mai bune pentru noi pentru gestionarea fluxului de lucru", a spus Leerom Segal, preşedintele companiei canadiene de marketing digital Klick.

Klick, care are 200 de angajaţi, foloseşte acum emai-ul doar pentru comunicarea cu clienţii. Intern, toate mesajele sunt trimise prin Genome, un sistem propriu care permite utilizatorilor să urmărească sarcinile într-un flux de lucru. Programul funcţionează atât de bine încât Klick primeşte cereri din partea clienţilor interesaţi de instalarea sistemului în propriile birouri. Compania are zece angajaţi cu normă întreagă care lucrează la dezvoltarea reţelei.
Alte companii au optat pentru clienţi de reţele sociale precum Yammer pentru a inlocui unele dintre funcţiile email-ului.

Avantajul reţelelor sociale în faţa email-ului este că ele oferă utilizatorilor controlul informaţiilor pe care le citesc. Angajaţii se pot conecta doar la grupurile sau pot urmări doar subiectele de care sunt interesaţi.

Alte companii nu caută neapărat să înlocuiască poşta electronică, dar vor să limiteze utilizarea acesteia. Intel, de exemplu, a exerimentat cu "vinerea fără email", încurajând inginerii să rezolve problemele prin telefon sau faţă în faţă.

"În trei-cnci ani vom vedea un peisaj mai complex cu mesaje transferate pe un fel de platformă media socială. Pentru un timp, însă, email-ul va rămâne piatra de temelie a multor afaceri", apreciază Monica Seeley, expert în managementul poştei electronice la firma de consultaţă Mesmo.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO