Business Internaţional

Cum ar fi afectată Europa de Est de moartea dieselului în Germania: perturbarea producţiei de motoare pe motorină la fabricile constructorilor germani şi importuri mai mari de maşini diesel germane rulate

Cum ar fi afectată Europa de Est de moartea dieselului...
28.02.2018, 23:14 15548

Hotărârea istorică a unei instanţe de judecată germane că oraşele pot fi obligate să interzică circulaţia maşinilor diesel poluante va avea consecinţe în afara Germaniei, inclusiv în Europa de Est.

În primul rând va fi puterea exemplului. Apoi, pentru că eventualele interdicţii vor eroda cererea şi aşa slabă pentru maşini diesel rulate pe piaţa germană, acestea vor deveni mai ieftine şi mai atractive pentru cumpărătorii deja tradiţionali din Europa de Est.

În Ungaria există deja avertismente că această ţară riscă să devină cimitirul de maşini al Europei. Anul trecut, Ungaria a importat aproape 37.000 de maşini rulate mai vechi de 15 ani. Cele mai multe sunt maşini nemţeşti. Avertismente similare vin şi din Bucureşti.

Apoi, vor fi probabil perturbate planurile de producţie de motoare diesel germane în Europa de Est. Când cererea de maşini rulate creşte, scade cea de automobile noi. O parte importantă din motoarele produse de Audi la fabrica sa din Ungaria, de la Gyor, sunt diesel. De asemenea, Mercedes intenţionează ca la fabrica pe care şi-o construieşte în oraşul polonez Jawor să producă şi motoare diesel.

Pentru unii, hotărârea celei mai înalte instanţe administrative din Leipzig că este lagal ca oraşele să interzică motoarele diesel înseamnă moartea lentă a motoarelor pe motorină. Decizia va avea consecinţe profunde pentru milioane de şoferi şi mii de afaceri din Germania şi pentru întreaga industrie auto germană, esenţială pentru cea mai mare economie a Europei, scrie Deutsche Welle.

Producătorii auto germani au trecut deja în defensivă. O treime din cele peste 45 de milioane de maşini care circulă în Germania au motoare diesel. Producătorii au un as în mânecă: industria lor aduce 500 de miliarde de euro economiei germane anual şi asigură direct sau indirect un milion de locuri de muncă.

Producătorii spun că interdicţiile pot reduce valoarea de revânzare a până la 15 milioane de autovehicule pe cea mai mare piaţă auto europeană. Dealerii de maşini rulate sunt cei mai nefericiţi. „În ultimul an, preţurile au scăzut odată cu cererea, iar în unele cazuri cererea s-a diminuat şi cu 90%. Preţurile s-au prăbuşit. Cam cu 25% pentru o maşină. Cu ce s-a întâmplat zilele acestea, preţurile se vor duce în jos şi mai mult“, s-a plâns pentru Deutsche Welle un astfel de dealer.

Scandalul Dieselgate, pornit în 2015 de la practicile ilegale ale VW de a trişa în testele de poluare, a erodat încrederea publicului. Ponderea maşinilor noi diesel în Germania a scăzut dramatic, de la 47,7% în 2015 la 38,8% în 2017. Interdicţiile de circulaţie vor accelera tendinţa de scădere.

Posibilele interdicţii ar putea afecta 10-15 milioane de maşini şi două milioane de vehicule comerciale, a calculat firma de evaluare financiară EY. Aceste maşini nu respectă reglementările UE privind emisiile cunoscute ca Euro 6. Pierderile financiare s-ar putea ridica la un miliard de euro. Ar fi perturbate activitatea taximetriştilor şi a transportatorilor de marfă şi transportul navetiştilor şi al celor dependenţi de maşină pentru munca lor, dar pe porţiuni limitate din reţeaua publică de drumuri, notează The Local.de.  Judecătorul Andreas Korbmacher, care a condus completul de judecată în cazul deciziei din Leipzig, a declarat că „va trebui acceptate anumite pierderi“ şi că nu există obligaţii pentru a-i despăgubi pe şoferii cu maşini diesel. Însă judecătorii au asigurat că interdicţiile nu vor duce neapărat la prăbuşirea pieţei maşinilor rulate şi că acestea vor fi aplicate gradual, iar de restricţii imediate se vor lovi doar maşinile cu standarde  Euro 4 sau mai slabe.

Decizia judecătorilor reprezintă o lovitură pentru industria auto, care se opune cu dârzenie restricţiilor de circulaţie de teama furiei şoferilor, şi pentru guvern, acuzat că a promovat motoarele diesel.

Aproape imediat după verdict, oraşul-port Hamburg a anunţat planuri pentru limitarea circulaţiei maşinilor diesel pe două şoşele aglomerate începând cu aprilie. Primăria are deja semnele de circulaţie de avertizare. Consiliul Berlinului intenţionează să analizeze dacă ar trebui să introducă restricţii de circulaţie începând cu 2019. În circa 70 de oraşe germane nivelul dioxidului de azot din aer depăşeşte normele europene. Aceste gaze toxice au fost asociate cu afecţiuni respiratorii şi probleme ale inimii, conducând la mii de decese premature în fiecare an. Dacă poluarea nu este redusă, Germania va fi amendată de Comisia Europeană.

Anumiţi politicieni au sugerat că interdicţiile de circulaţie vor bloca planurile de a introduce sisteme de transport public gratuit în cinci oraşe germane. Bogdan Cojocaru

VDA, un puternic grup de lobby pentru industria auto germană, a atras atenţia că instanţa din Leipzig nu a insistat asupra necesităţii restricţiilor de circulaţie. Oraşele pot folosi orice metodă le este la îndemână pentru a reduce poluarea. „Este vorba  de respingerea interdicţiilor generale de circulaţie. Restricţiile trebuie să fie proporţionale şi luate în calcul ca măsură de ultimă instanţă“, a declarat preşedintele VDA Matthias Wissmann. El a cerut protejarea şoferului, cerând reguli la nivel naţional pentru că dacă fiecare oraş va avea propriile reguli, „şoferul va fi ameţit“. Reglementările la nivel naţional ar fi mai greu de stabilit. 

„Vom continua să facem tot posibilul pentru reducerea poluării în oraşe. În Germania, în Europa şi în toată lumea. Însă nu credem că interdicţiile de circulaţie sunt cea mai potrivită soluţie. De aceea sunt bucuros că partenerii de coaliţie au vorbit de neutralitatea tehnologiei. Când politica sau birocraţia dictează ce tehnologie va fi folosită, sfârşim cu rezultate ineficiente şi slabe“, a afirmat Wissmann.

Miniştrii cancelarului Angela Merkel au spus că speră că restricţiile de circulaţie vor fi evitate prin prioritizarea transportului în comun şi convingerea producătorilor auto să îmbunătăţească sistemele de emisie.

„Trebuie să facem tot posibilul pentru prevenirea pierderii libertăţii personale şi reducerea valorii maşinilor“, a afirmat ministrul transporturilor Christian Schmidt. Vânzările de maşini diesel au scăzut rapid în mai multe ţări europene de când a izbucnit scandalul Dieselgate.

VW şi Daimler au reacţionat insistând pe producţia de motoare electrice, după ce în vara anului trecut CEO-ul Daimler Dieter Zetsche  declara că „se merită luptat pentru motoarele Diesel“.

Fiat Chrysler, grup italo-american, vrea să înceteze producţia de motoare diesel până în 2022. În Germania, până la 60% din modele companiei au motoare pe motorină. 

Alte oraşe mari europene au făcut paşi mai curajoşi decât cele germane pentru reducerea poluării. Roma va interzice accesul maşinilor diesel în centru din 2024. Israelul intenţionează să interzică importul de maşini pe benzină sau motorină din 2030.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO