Business Internaţional

Ascensiunea giganţilor tech ar putea fi o veste rea pentru economie

Mark Zuckerberg, CEO al Facebook, cea mai mare reţea de socializare online din lume, alături de premierul Narendra Modi al Indiei, cea mai numeroasă democraţie din lume.

Mark Zuckerberg, CEO al Facebook, cea mai mare reţea de socializare online din lume, alături de premierul Narendra Modi al Indiei, cea mai numeroasă democraţie din lume.

Autor: Catalina Apostoiu

22.02.2018, 00:03 530

Giganţi tech ca Facebook şi Amazon ilustrează o tendinţă mai generală către concentrare care se manifestă în toate sectoarele economiei americane.

Acest lucru este bun pentru profituri, însă un nou studiu arată că aceasta riscă să afecteze productivitatea şi potenţialul de creştere pe termen lung.

Sophie Guilloux-Nefussi, economistă în cadrul băncii centrale franceze, spune că cota de piaţă a celor mai mari opt companii a crescut în peste 60% din sectoarele economiei Statelor Unite între anii 2002 şi 2012, scrie Bloomberg.

„În peste 60% din sectoarele economiei franceze, cota de piaţă cumulată a celor mai mari 8 companii a crescut între 2002 şi 2012.

Cifra se apropie de 70% dacă ne referim la cota de piaţă a celor mai mari 50 de companii. Trebuie oare consumatorii americani să se felicite pentru această evoluţie care reprezintă o dovadă a întreprin­de­rilor superstaruri? Sau să îngri­joreze în legătură cu o posibilă dispariţie a concurenţei“, se întreabă economista băncii centrale franceze.

Ca urmare a acestei tendinţe, profi­turile au crescut, însă inves­tiţiile şi salariile nu au reuşit să ţină pasul.

Procentul în scădere al veni­turilor companiilor care ajunge în buzunarele angajaţilor ar putea adânci polarizarea societăţii, în timp ce declinul investiţiilor diminuează potenţialul de creştere al economiei pe viitor.

În plus, barierele ce stau în calea pă­trunderii de noi companii pe piaţă sunt în creştere, fapt indicat de un declin pro­nun­ţat al creării de noi companii.

Motivele din spatele succesului solid al companiilor mai mari sunt departe de a fi clare.

Acesta ar putea fi un semn că cele mai bune companii ies câştigătoare, sau o consecinţă a progresului tehno­logic. Economista băncii centrale fran­ce­ze nu este convinsă însă.

„Alte studii sugerează un scenariu mai pesimist şi pun gradul în creştere de concen­trare pe seama faptului că barierele ce stau în calea competiţiei sunt mai solide. Creşterea profiturilor şi declinul investiţiilor susţin această a doua ipoteză“, potrivit acesteia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO