Business Internaţional

Atenţie la ce se petrece în SUA: „Apocalipsa“ sectorului american de retail este abia la început

Atenţie la ce se petrece în SUA: „Apocalipsa“...

Autor: Catalina Apostoiu

10.11.2017, 00:06 25182

Termenul de „apocalipsă“ folosit pentru a descrie situaţia dramatică în care se află industria americană de retail nu este deloc pe placul acesteia, reprezentanţii săi acuzând presa că-i exagerează problemele, scrie Bloomberg.

Într-adevăr, retailerii din SUA au anunţat peste 3.000 de deschideri de magazine în primele trei trimestre ale acestui an. Şi totuşi, lanţurile au anunţat şi 6.800 de închideri. Ce e mai rău este că totul se întâmplă într-o perioadă de încredere solidă a consumatorilor, de şomaj extrem de scăzut şi de creştere economică neîntreruptă.

Toate acestea ar trebui să susţină o creştere puternică a retailului şi totuşi numărul lanţurilor falimen­tare şi cu probleme îl depăşeşte pe cel înregistrat în criză. Drept urmare, restanţele mallurilor şi centrelor de shopping la plata creditelor sunt în creştere.

Motivul nu se rezumă pur şi simplu la competiţia venită din partea Amazon, problema principală fiind că multe dintre lanţurile de retail sunt supraîncărcate cu datorii, iar susţinerea acestora va deveni din ce în ce mai dificilă, chiar şi pentru lanţurile solide.

Datoriile ajunse la scadenţă, supra­aglomerarea cu magazine a suburbiilor americane şi avansul continuu al comerţului online, toate sunt ingrediente ale unui viitor dezastru cu ample consecinţe asupra economiei americane. Dacă astăzi se vorbeşte de o apocalipsă, de abia ceea ce va urma ar putea fi cu adevărat înfricoşător. Până în acest an, retailerii cu probleme au reuşit în mare parte să evite falimentul prin refinanţări, însă piaţa se schimbă, mulţi investitori nemaifiind la fel de dispuşi să crediteze sectorul. Ceea ce complică situaţia este volumul în creştere puternică de datorii riscante deţinute de sectorul de retail care vor ajunge la scadenţă în următorii cinci ani.

Industria, cel mai mare anga­jator de americani cu venituri mici, ar putea resimţi un adevărat şoc. În timpul crizei, angajaţii din magazine au avut de suferit puternic în urma dispariţiei a 1,2 mi­lioane de locuri de muncă. De la criză, angajările au mai crescut, însă în acest an au dispărut din nou 101.000 de locuri de muncă. De­clinul coincide cu o accelerare rapidă a în­chi­derilor de magazine odată cu creşterea numă­­rului de falimente şi în condiţiile în care cei mai mari retaileri americani au decis că au prea mult spaţiu.

Chiar şi înainte de boomul comerţului digital, SUA erau considerate a avea o densitate prea mare de magazine, densitate rezultată în urma investiţiilor masive realizate cu decenii în urmă în sectorului imobiliar comercial odată cu dezvoltarea puternică a suburbiilor.

Acum, acest boom se apropie de final. La nivelul trimestrului trei al acestui an, 6.752 de locaţii erau programate să se închidă în SUA, excluzând magazinele alimentare şi restaurantele, dublul nivelului total din 2016 şi aproape de a depăşi maximul istoric de 6.900 de unităţi atins în 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO