Business Internaţional

Atenţie. Un val masiv de disponibilizări ar putea mătura industria auto a Ungariei. Companiile auto încearcă să facă faţă situaţiei globale restructurând întâi programul de lucru, însă nu este sigur cât de sustenabilă este această soluţie

Atenţie. Un val masiv de disponibilizări ar putea...

Autor: Catalina Apostoiu

02.12.2024, 22:43 8807

Industria maghiară se con­fruntă din ce în ce mai mult cu un fe­nomen cunoscut drept „şomaj in­tern“, însemnând o situaţie în care companiile îşi păstrează forţa de muncă în exces în pofida comenzilor slabe, scrie Daily News Hungary.

Acest lucru s-a întâmplat în tim­pul crizei financiare din 2008-2009, însă doar temporar, pentru câteva luni. Acum însă, problema persistă de aproape doi ani. Companiile în­cear­că să facă faţă situaţiei restructu­rând programul de lucru, însă nu este sigur cât de sustenabilă este această abordare. Companii ca Volkswagen din Germania au realizat deja dis­po­ni­bilizări semnificative, indicând posi­bilitatea unor măsuri similare în Ungaria.

Industria auto, un pilon major al economiei maghiare, se confruntă cu provocări serioase. Cererea lentă din Germania, competiţia în creştere din China şi tranziţia către maşini electri­ce pun industria sub presiuni uriaşe.

În timp ce declinul economiei ma­­ghiare nu este surprinzător în a­cest context, piaţa muncii rămâne re­mar­cabil de stabilă. Această contra­dicţie rezultă din reticenţa companii­lor în a elimina locuri de muncă. An­ga­jatorii se tem că odată ce criza se va tempera le va fi dificil să reanga­jeze oameni, astfel că preferă să-şi păstreze angajaţii chiar şi în perioade dificile.

Piaţa muncii s-a schimbat sem­ni­ficativ în ultimul deceniu. Disponi­bilizările şi reangajările au devenit un proces mai complicat şi costisitor din cauza penuriilor de forţă de muncă şi dificultăţilor în a recruta oameni calificaţi. Acest lucru se întâmplă în special în Europa Centrală şi de Est, unde şomajul structural exacerbează situaţia. Drept urmare, companiile pun accent pe retenţia angajaţilor chiar şi când nu au suficient de lucru.

Constructorii auto maghiari a­doptă diferite strategii pentru a face faţă provocărilor actuale. Însă exper­ţii avertizează că actuala strategie de retenţie a angajaţilor nu este suste­nabilă pe termen nelimitat. Dacă ce­re­rea externă nu se redresează în curând, disponibilizările în masă ar putea deveni inevitabile în Ungaria.

Primele anunţuri de disponibili­zări au apărut deja.

Fabrica de baterii SK ON a re­curs deja la concedieri, iar producţia sa viitoare rămâne nesigură.

În vară, fabrica Mercedes-Benz din Kecskemet, centrul Ungariei, a trecut de la trei la două schimburi pe fondul tranziţiei către producţia de maşini electrice. Iar, deşi cei 4.500 de angajaţi permanenţi ai companiei nu au fost afectaţi, aproximativ 100 de muncitori temporari şi-au pierdut locurile de muncă.

Iar în ultimele luni au avut loc disponibilizări majore la unul dintre angajatorii dominanţi din nordul Ungariei, Jabil Circuit Maguarorszag Szerzodeses Gyarto, potrivit Portfolio.

Numărul persoanelor disponibilizate se ridică la 500-600.

Reducerea numărului de locuri de muncă se datorează în primul rând scăderii drastice a comenzilor de piese pentru maşini electrice.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels