Industria maghiară se confruntă din ce în ce mai mult cu un fenomen cunoscut drept „şomaj intern“, însemnând o situaţie în care companiile îşi păstrează forţa de muncă în exces în pofida comenzilor slabe, scrie Daily News Hungary.
Acest lucru s-a întâmplat în timpul crizei financiare din 2008-2009, însă doar temporar, pentru câteva luni. Acum însă, problema persistă de aproape doi ani. Companiile încearcă să facă faţă situaţiei restructurând programul de lucru, însă nu este sigur cât de sustenabilă este această abordare. Companii ca Volkswagen din Germania au realizat deja disponibilizări semnificative, indicând posibilitatea unor măsuri similare în Ungaria.
Industria auto, un pilon major al economiei maghiare, se confruntă cu provocări serioase. Cererea lentă din Germania, competiţia în creştere din China şi tranziţia către maşini electrice pun industria sub presiuni uriaşe.
În timp ce declinul economiei maghiare nu este surprinzător în acest context, piaţa muncii rămâne remarcabil de stabilă. Această contradicţie rezultă din reticenţa companiilor în a elimina locuri de muncă. Angajatorii se tem că odată ce criza se va tempera le va fi dificil să reangajeze oameni, astfel că preferă să-şi păstreze angajaţii chiar şi în perioade dificile.
Piaţa muncii s-a schimbat semnificativ în ultimul deceniu. Disponibilizările şi reangajările au devenit un proces mai complicat şi costisitor din cauza penuriilor de forţă de muncă şi dificultăţilor în a recruta oameni calificaţi. Acest lucru se întâmplă în special în Europa Centrală şi de Est, unde şomajul structural exacerbează situaţia. Drept urmare, companiile pun accent pe retenţia angajaţilor chiar şi când nu au suficient de lucru.
Constructorii auto maghiari adoptă diferite strategii pentru a face faţă provocărilor actuale. Însă experţii avertizează că actuala strategie de retenţie a angajaţilor nu este sustenabilă pe termen nelimitat. Dacă cererea externă nu se redresează în curând, disponibilizările în masă ar putea deveni inevitabile în Ungaria.
Primele anunţuri de disponibilizări au apărut deja.
Fabrica de baterii SK ON a recurs deja la concedieri, iar producţia sa viitoare rămâne nesigură.
În vară, fabrica Mercedes-Benz din Kecskemet, centrul Ungariei, a trecut de la trei la două schimburi pe fondul tranziţiei către producţia de maşini electrice. Iar, deşi cei 4.500 de angajaţi permanenţi ai companiei nu au fost afectaţi, aproximativ 100 de muncitori temporari şi-au pierdut locurile de muncă.
Iar în ultimele luni au avut loc disponibilizări majore la unul dintre angajatorii dominanţi din nordul Ungariei, Jabil Circuit Maguarorszag Szerzodeses Gyarto, potrivit Portfolio.
Numărul persoanelor disponibilizate se ridică la 500-600.
Reducerea numărului de locuri de muncă se datorează în primul rând scăderii drastice a comenzilor de piese pentru maşini electrice.