Business Internaţional

Austria investeşte în trenurile de noapte, în pofida tendinţei generale din Europa

Austria investeşte în trenurile de noapte, în pofida...

Autor: Bogdan Cojocaru

05.03.2019, 00:00 226

În Europa, tendinţa este de a renunţa la rutele feroviare de noapte, cărora le fac concurenţă companiile de transport aerian low-cost şi liniile de mare viteză, scrie Le Figaro. Însă Austria face excepţie. Acolo, compania naţională de transport feroviar OBB investeşte în reţeaua sa pentru a deveni liderul Europei Centrale.

În fiecare seară după ora 19 destinaţiile internaţionale defilează pe panourile informative din gara din Viena: Roma, Zürich, Hamburg, Berlin, Varşovia, Zagreb. Nightjet, trenul de noapte vienez al companiei naţionale de căi ferate austriece, este o figură de excepţie în peisajul feroviar european. OBB operează singură sau în parteneriat 26 de linii de noapte şi nu se mulţumeşte doar să-şi întreţină reţeaua, ci o şi dezvoltă. Procesul a început în 2016. La acea vreme, compania naţională germană Deutsche Bahn (DB) căuta să se debaraseze de aceste activităţi, considerate nerentabile.

Pentru DB, liniile de noapte aduceau pierderi de 30 de milioane de euro. OBB a decis să cumpere trenurile germane şi să păstreze circa 60% din rutele DB. Axa nord-sud este privilegiată, iar unele linii emblematice precum Paris-Berlin sau Paris-Hamburg sunt suprimate. OBB a cumpărat de la DB 57 de vagoane de dormit şi cuşetă, cele mai multe cu o vechime mai mică de 15 ani. De atunci, compania n-a încetat să-şi dezvolte reţeaua de rute de noapte. Trenurile care traversează Germania au o rată de ocupare de cel puţin 60%, iar pentru compartimentele cu paturi biletele sunt epuizate cu câteva săptămâni înainte de călătorie. Satisfăcută de „creşterea uşoară“ a numărului de pasageri de pe piaţă (peste 1,4 milioane în 2018), compania a comandat 13 trenuri de noapte noi care vor fi dotate cu spaţii de dormit inovatoare. În 2017, Nightjet realiza deja a cincea parte din cifra de afaceri a OBB. La DB, ponderea era de doar 1%. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO