Business Internaţional

Azerbaidjanul vrea să pună mâna pe toate benzinăriile OMV din Turcia

Azerbaidjanul vrea să pună mâna pe toate benzinăriile...

Autor: Radu Bostan

08.01.2014, 19:54 1540

SOCAR, compania naţională de petrol a Azerbaidjanului, negociază cu OMV preluarea întregii reţele de distribuţie de carburant pe care grupul austriac o deţine în Turcia, o ţară cu o piaţă a combustibilului care creşte cu 7% anual şi unde OMV este lider.

Reţeaua turcă a OMV are aproximativ 2.100 de staţii de alimentare. Compania azeră este deja prezentă în Turcia cu activităţi în domeniul petrochimiei, însă intrarea pe segmentul de retail prin preluarea reţelei OMV ar face din SOCAR cel mai mare jucător pe o piaţă, spre exemplu, de trei ori mai mare decât cea din România şi aflată în creştere.

Negocierile dintre cele două companii au loc în contextul în care grupul austriac a decis să părăsească piaţa turcă de distribuţie a carburanţilor prin vânzarea unei participaţii majoritare la OMV Petrol Ofisi (POAŞ), companie deţinută în prezent în proporţie de 97% de OMV, scrie agenţia azeră de presă APA, care citează presa din Turcia. În afară de SOCAR, celălalt cumpărător interesat aflat în discuţii cu OMV este gigantul olandezo-britanic Shell.

OMV a cheltuit peste două miliarde de dolari pentru a cumpăra Petrol Ofisi de la proprietarii anteriori, statul turc şi conglomeratul industrial Dogan Group. Compania este liderul distribuţiei de carburant din Turcia, cu o cotă de piaţă de 21,7% pe segmentul de benzină şi 24,9% pe motorină în primele nouă luni din 2013. În aceeaşi perioadă, vânzările s-au ridicat la 6,2 miliarde de euro, iar profitul net a fost de 15,5 milioane de euro. 

Celelalte nume mari care îşi dispută supremaţia pe retailul de carburant în Turcia sunt firma locală OPET, care în 2012 a avut o cotă de piaţă de 17%, o companie mixtă a Shell şi Turcas, cu 16,7%, şi britanicii de la BP, care controlau 8,9% din piaţă, potrivit datelor autorităţii turce de reglementare pe piaţa de energie (EPDK). De altfel, presa azeră anunţa anul trecut că SOCAR s-ar afla în negocieri cu BP pentru preluarea reţelei de distribuţie din Turcia. În afara Azerbaidjanului, SOCAR este prezentă în Elveţia, Georgia, Ucraina şi România, unde deţine în prezent o reţea de 20 de staţii de alimentare. 

Interesul Azerbaidjanului, unul dintre primii 20 de producători de ţiţei la nivel mondial, pentru benzinăriile din Turcia se explică prin evoluţia spectaculoasă a pieţei turce de carburant, a cărei creştere în primele nouă luni din 2013 a ajuns până la 7%. Cea mai mare parte din avansul pieţei a venit pe fondul majorării consumului de motorină, urmând preferinţei pentru motoare diesel, evidentă şi în Europa. Astfel, vânzările de benzină s-au ridicat la 1,4 milioane de tone în primele trei trimestre din 2013, în creştere cu 2,7% faţă de anul anterior, în timp ce volumele de motorină livrate prin retail au crescut în aceeaşi perioadă cu 7,9% până la 12,5 milioane de tone, potrivit datelor autorităţii turce de reglementare pe piaţa de energie (EPDK). 

Semnele sunt bune şi pe viitor. Economia Turciei s-a confruntat doar cu un an de recesiune, 2009, când PIB-ul s-a prăbuşit cu 4,8%, după care a revenit la o creştere de 8-9%. În 2012, avansul economiei a încetinit la 2%, potrivit Fondului Monetar Internaţional, însă instituţia estimează un ritm de creştere anual de 3-4,4% în anii următori. Numărul de autoturisme raportat la populaţie este şi el în ascensiune, datele Băncii Mondiale arătând că indicatorul a crescut de la 92 de unităţi la mia de locuitori în 2008 la 104 de maşini în 2010. Spre comparaţie, în România erau 201 de maşini la o mie de locuitori, în timp ce în Azerbaidjan cifra a fost de 84 de vehicule la mia de locuitori. 

Cu toate acestea, Turcia este ţara cu cel mai mare grad de „suferinţă la pompă“, adică cel mai mare preţ la carburant raportat la puterea de cumpărare a populaţiei, potrivit Bloomberg. Un litru de benzină costa în 2012 în Turcia 2,54 dolari, iar unul de motorină costa 2,33 dolari, potrivit Băncii Mondiale, în timp ce în România bezina costă 1,70 dolari. În Azerbaidjan, preţul este de mai puţin de un dolar.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.01.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO