Business Internaţional

Bătălia pentru China a marilor producători auto occidentali s-ar putea transforma într-o retragere disperată pentru unii. Dispariţia comenzilor face fabricile să meargă în gol

Exporturile de maşini ale industriei auto germane au scăzut cu 15% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor VDA. Producţia s-a comprimat cu 12%.

Exporturile de maşini ale industriei auto germane au scăzut cu 15% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor VDA. Producţia s-a comprimat cu 12%.

Autor: Bogdan Cojocaru

29.07.2019, 20:33 5761

În urmă cu câţiva ani, când economia Chinei uluia prin viteza cu care creştea, piaţa auto a acestei ţări era văzută ca un El Dorado de marii producători internaţionali. La fel ca legendarul ţinut bogat în aur şi pietre preţioase, China i-a atras pe „cuceritorii“ occidentali dornici de îmbogăţire, sau de creştere rapidă, care au constatat rapid că sunt atraşi de un miraj.

Spre exemplu, grupul german  Volkswagen, cel mai mare producător auto din lume, şi-a construit acolo 23 de fabrici de producţie. Doar anul trecut VW a deschis patru uzine chineze.

Acum, fabricile din China ale unora dintre companiile occidentale funcţionează la o fracţiune din capacitate, ceea ce trezeşte temeri că unii producători auto vor fi forţaţi să se retragă, scrie Financial Times. Ford, din SUA, şi PSA, din Franţa, au cel mai mult de suferit, activitatea fabricilor reducându-le la minime istorice. Piaţa auto chineză a început să scadă anul trecut, pentru prima dată în ultimele aproape trei decenii. Fabricile Ford din China au funcţionat la 11% din capacitate în prima jumătate a acestui an, potrivit calculelor FT.

Vânzările Ford din China s-au prăbuşit cu 27% în ritm anualizat în perioada analizată. Compania este în plin proces de restructurare în Europa. Uzina unde PSA produce în parteneriat cu firma locală Chang a asamblat doar 102 maşini în primul semestru, ceea ce înseamnă o utilizare a capacităţii de sub 1%. Celălalt parteneriat chinez al francezilor, cu Dongfeng, a funcţionat la 22% din capacitate. Vânzările PSA din China au înregistrat un declin de 62%. În general, fabricile trebuie să opereze la peste 80% din capacitate pentru a nu înregistra pierderi. Companiile străine care vor să producă în China sunt obligate să intre în parteneriate cu companii locale. Robin Zhu, analist la Bernstein, prezice profituri „foarte joase“ pentru unele grupuri auto străine mari în China din cauza supracapacităţii.

Pentru producătorii de maşini cu preţuri mai mici de 22.000 de dolari, China este „o cauză pierdută“, crede Jochen Siebert de la JSC Automotive. Reducerea producţiei auto se vede în economia şi societatea locală. Din spusele localnicilor reiese că mulţi dintre muncitorii PSA din China au plecat din fabrică pentru că nu le-a convenit salariul minim oferit de companie în contextul dispariţiei comenzilor. Lipsa comenzilor o resimt şi companii mai puternice. VW a raportat o scădere de 6% a vânzărilor în primul trimestru, iar General Motors una de 10%. Utilizarea capacităţii de producţie în general depăşeşte 80% în cazul fabricilor lor. Doar la parteneriatului VW cu FAW Group rata de utilizare a fost de 77% în primul semestru. Vânzările din China au reprezentat anul trecut 38% din profitul brut al VW şi 23% din profitul GM. Anul acesta rămân puternice vânzările de maşini premium. Piaţa chineză face probleme şi producătorilor auto locali. Geely Automobile estimează o scădere a profitului pentru primul semestru de 40%, potrivit Bloomberg.

Încetinirea economiei descurajează vânzările de maşini noi, iar finalul trendului încă nu se întrevede. În iunie, vânzările au crescut pentru prima dată într-un an, dar datorită reducerilor semnificative de preţuri. Observatorii spun că slăbiciunea va persista, mai ales dacă războiul comercial dintre China şi SUA se înteţeşte, iar Beijingul este hotărât să menţină regulile stricte privind emisiile poluante. În iunie, livrările de maşini au scăzut cu aproape 8%. Anul trecut, piaţa chineză s-a comprimat cu 4%. În primul semestru din 2019, contracţia a fost de 14%. Statistica oficială arată că problemele de pe piaţa auto au redus numărul angajaţilor din sector cu 5%, sau cu 220.000 de persoane, din iulie 2018 până în prezent.

China este considerată un motor important de creştere pentru producători auto ca VW. Compania germană îşi vinde 40% din maşini în China, notează Deutsche Welle. Anul acesta, a face afaceri acolo va deveni mai dificil deoarece guvernul obligă producătorii să atingă o cotă de maşini electrice sau hibride vândute. Dacă ţinta nu este atinsă, Beijingul va penaliza companiile.

Şocurile din producţia auto perturbă activitatea altor companii mari, precum BASF, din Germania, care a emis recent o avertizare de profit în condiţiile în care sectorul auto este cel mai mare client al ei. BASF menţionează declinul pieţei chineze.

O altă companie germană mare, Bosch, a emis şi ea un avertisment de profit din cauza scăderii vânzărilor auto aproape peste tot în lume. Bosch şi-a înrăutăţit prognoza pentru producţia auto mondială pentru anul acesta de la o scădere de minus 3% la una de minus 5%. Unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din lume, Norsk Hydro din Norvegia, şi-a ratat ţintele de profit pentru trimestrul doi şi a avertizat că activitatea îi încetineşte în Germania, unde cererea din partea sectoarelor auto şi construcţii scade.

Economia încetineşte nu doar în China, ci la nivel global, iar acest lucru se vede în economia germană. Exporturile de maşini ale industriei auto germane au scăzut cu 15% în primele şase luni ale acestui an, potrivit datelor VDA. Producţia s-a comprimat cu 12%.

În 2018, exporturile auto germane au scăzut în valoare cu 2,3% - prima evoluţie negativă de după 2013. Unul din motive a fost obligaţia de a respecta standarde mai stricte de poluare, ceea ce a presupus suspendarea exporturilor şi a producţiei anumitor modele. Industria auto germană participă cu peste 16% la exporturile ţării şi are peste 820.000 de angajaţi. În Germania, circa 2,15 milioane de locuri de muncă sunt dependente de maşini, adică 5% din totalul angajaţilor din ţară, potrivit unui studiu al Bundestag.

Un alt mare producător auto european, Renault, are şi el probleme. Grupul francez şi-a redus estimarea de vânzări pentru anul acesta după înjumătăţirea profitului în primul semestru al 2019. Renault a dat vina pe scăderea vânzărilor în Franţa, Argentina şi Turcia, pe declinul vânzărilor de maşini cu motoare diesel şi pe performanţele slabe ale Nissan, care cumpără motoare Renault ca parte a acordului de alianţă dintre cele două companii. În China, în primul semestru vânzările au plonjat cu 24%. Industria auto contribuie cel mai mult la balanţa comercială a Franţei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO