Business Internaţional

Biden şi Trump se întrec în cât de agresivi pot fi tarifele impuse importurilor chinezeşti înainte de alegeri. După China, cine va urma, UE? Chinezii îşi fac fabrici după fabrici de maşini electrice în Ungaria

Biden şi Trump se întrec în cât de agresivi pot fi...

Autor: Catalina Apostoiu

16.05.2024, 00:06 168

La o zi după ce s-a aflat că preşe­dintele american Joe Biden plănu­ieşte să majoreze tarifele pe maşinile electrice chinezeşti la aproximativ 100%, Donald Trump s-a grăbit să declare: „Voi introduce o taxă de 200% pe toate maşinile care ies din fabricile acelea“.

„Biden m-a ascultat într-un final. A făcut-o cu aproximativ patru ani întârziere“, a adăugat fostul preşe­dinte american.

Comentariile acestuia scot la iveală o dinamică aflată acum în centrul politicii comerciale ameri­cane: liderii ambelor partide politice se întrec în a impune bariere în faţa comerţului cu China, scrie The Wall Street Journal.

Dincolo de majorarea tarifelor pe maşini electrice, Casa Albă a anun­ţat că Biden majorează tarifele pe produse din oţel şi aluminiu la 25% de la 7,5%, în timp ce tariful pe celule solare ar urma să urce la 50% de la 25%. Unele creşteri de tarife se vor aplica din acest an, în timp ce altele vor intra în vigoare în 2026.

Casa Albă a anunţat că noile ta­rife se vor aplica pe produse de 18 mi­liarde de dolari din China, inclu­zând baterii EV, minerale critice şi produse medicale. Rata tarifelor pentru semiconductorii chinezeşti se va dubla până în 2025, la 50% de la 25%.

„Fapt este că nimeni nu vrea să pară slabă în relaţie cu China“, arată Myron Brilliant, fost preşedinte executiv al Camerei Americane de Comerţ.

Constructorii auto chinezi se vor concentra pe pieţe din afara SUA acum că Biden a închis uşa maşinilor electrice made in China. Respinge­rea de către Washington nu va schim­ba ambiţiile constructorilor auto chinezi privind dominaţia la nivel mondial, spun analiştii, ci va determina ajustări.

Companiile vor pune accent pe pieţele emergente şi vor localiza producţia unde acest lucru va fi posibil, încercând să curteze guverne mai deschise faţă de EV-urile chineze. O tactică a acestora este să deschidă fabrici în afara Chinei unde pieţele sunt receptive la branduri chineze de maşini electrice.

Washingtonul va bloca probabil orice maşini electrice chineze de la apărea în showroom-urile americane. Pe de altă parte, strategii europeni, deşi analizează la rândul lor tarife pe EV-urile chineze, văd lucrurile diferit. Aceştia vor să încurajeze companiile chineze să construiască fabrici în Europa, mai degrabă decât să blocheze cu totul astfel de autovehicule.

Decizia lui Biden de a majora de patru ori tarifele de import pentru maşinile electrice chineze a pus în umbră ancheta UE din sector care va avea probabil un impact mai slab, notează Politico. UE nu va impune tarife pe măsura celor americane, blocul respectând constrângerile impuse de OMC.

În timp ce tarifele americane vizează acum China, temerile că Washingtonul ar putea lua în vizor exporturile UE sunt justificate. Acest lucru este în mod deosebit adevărat acum că producătorii auto chinezi îşi construiesc mai multe fabrici în Ungaria, pentru a fabrica maşini care ar urma să fie privite drept produse UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO