Business Internaţional

„Bine aţi venit în capitalism 3.0“ sau în hipercapitalism? Sau în sharing economy?

Prin cartea „Bine aţi venit în capitalism 3.0“, Sandrine Cassini şi Philippe Escande propun un plonjon în lumea capitalismului secolului XXI

Prin cartea „Bine aţi venit în capitalism 3.0“, Sandrine Cassini şi Philippe Escande propun un plonjon în lumea capitalismului secolului XXI

Autor: Bogdan Cojocaru

06.10.2015, 00:06 4062
Digitalizarea a bulversat în profunzime societatea. De la economie, sănătate, muncă la viaţa privată şi la politică, nimic n-a rămas neatins. Prin cartea „Bienvenue dans le capitalisme 3.0“ (Bine aţi venit în capitalism 3.0), jurnaliştii francezi Sandrine Cassini şi Philippe Escande propun un plonjon în lumea capitalismului secolului XXI, în cea de-a treia revoluţie industrială. Publicaţia Les Echos redă câteva idei din această carte.

Maşinăria digitală este pe cale să atace toată societatea şi nimeni nu va scăpa nevătămat. Lumea se schimbă la toate nivelurile, de la cele mai concrete – chemarea unui taxi, rezervarea unei camere la hotel, fabricarea unei maşini -, la cele nepalpabile – comportamentul, modul de a gândi, de a trăi şi de a organiza societatea. Acesta este principiul marilor revoluţii industriale, care se propagă în toate sectoarele, cizelând societatea şi aducând beneficii materiale.  

 

Un curent de revoltă

Un curent de panică pune stăpânire pe Franţa. Internetul, ca un imens val tsunami, care a distrus deja o bună parte din industria muzicii şi a presei, se infiltrează peste tot. Transportul şi industria hotelieră sunt următoarele pe listă. Chiar şi puternicul monopol al SNCF (transportatorul feroviar naţional al Franţei) începe să-şi pună întrebări. În septembrie 2013, şeful SNCF, Guillaume Pepy, a ţinut în faţa subordonaţilor săi un discurs surprinzător cu tente războinice. CEO-ul a avertizat că noii inamici ai companiei feroviare şi ai celor 260.000 de salariaţi ai săi se cheamă … Google şi BlaBlaCar, un serviciu de ridesharing pe distanţe lungi cu milioane de clienţi în fiecare lună.

Teama lui Pepy: venirea, aşa cum se întâmplă în turism, a unor noi intermediari care deturnează clientela şi care vor face ca SNCF să piardă contractul cu călătorii. Şi de ce nu, care într-o zi îi vor fura locul de muncă.

Dacă au început cu industriile de conţinut uşor de dematerializat, cum sunt media şi muzica, noii lorzi ai capitalismului atacă acum mai ales lumea financiară, energia, sănătatea, educaţia, imobiliarele, construcţiile şi chiar agricultura. Niciun colţ al societăţii nu rămâne neatacat de revoluţia digitală.

Apărut în septembrie 2013, un studiu al unor cercetători de la Universitatea Oxford a făcut mult zgomot. El prevede că 47% din totalul locurilor de muncă din SUA sunt ameninţate. Unu din două locuri de muncă este în pericol.

 

Google, noul General Electric

Bulimia expansiunii Google nu este fără precedent şi ar putea aminti foarte bine de epopeea glorioasă a lui Edison şi apoi a General Electric la începutul secolului XX în explo­rarea fiecărui colţ al energiei elecrice, de la turbine pentru baraje şi reţele electrice la becuri şi aparate electrocasnice.

Astăzi, Google, companie de media, este criticată. Cea mai recentă mare achiziţie a sa este un fabricant de termostate, Nest, înfiinţat de cel care a conceput şi iPod-ul Apple. Nest este un mod de a intra în serviciile de gestionare a energiei pentru locuinţe.

Şi ce va urma? De ce n-ar urca Google pe scara valorii energiei până la producţia de electrivitate? Google este, înainte de toate, primul utilizator de panouri solare din SUA. Aşa cum Elon Musk se aşteaptă să facă aceasta combinând maşinile sale electrice Tesla, bateriile sale şi panourile sale solare, Google se va îndepărta şi mai mult de bazele sale achiziţionând un laborator de biotehnologie specializat pe îmbătrânire şi angajând creierele din medicină pentru a găsi reţeta unei vieţi aproape eterne.

Maşina, comerţul, energia, informaţia, birocraţia, informatica, sănătatea, asigurările…”În curând două treimi din şefii companiilor listate pe bursa de la Paris se vor întreba dacă nu cumva mâine principalul lor concurent va fi Google”, spune Philippe Lemoine, fostul şef al LaSer Cofinoga, preşedinte al Fundaţiei Internet de generaţie nouă şi autorul unui studiu pe acest subiect realizat pentru guvern. Google este General Electric al timpurilor noi. De aceea Google sperie pe toată lumea.

 

Hipercapitalism sau sharing economy?

Suntem oare martorii răsăritului hipercapitalismului, în care totul este vandabil – corpul şi sufletul -, o poartă deschisă tuturor exceselor şi tuturor despotismelor?  Sau, din contră, ne îndreptăm spre postcapitalism, în care partajarea va loa locul schimburilor comerciale? Care va fi dozajul final al acestor două soluţii extreme? Infern sau paradis, eliberare sau înrobire, lumea în care sculptăm  revoluţia digitală va face din noi şi din generaţiile care vor urma fiinţe diferite, dar în acelaşi timp asemănătoare în impulsuri şi îndoieli. Precum Prometeu, vom atinge puterea divină şi ne vom da seama, din nou, că aceasta este mai departe ca oricând.