Business Internaţional

Brexitul se apropie, iar efectele se simt deja dur în ţările mari ale Europei: valoarea băncilor irlandeze se prăbuşeşte, exporturile germane scad, iar firmele franceze tremură în faţa necunoscutului. „Oamenii sunt speriaţi că îşi vor pierde locul de muncă şi se tem pentru viitorul lor. Tot ce le pot zice este «eu cred în voi».“

Hadrien Camatte, economist la think-tank-ul BSI Economics: Creşterea economiei Germaniei este lovită de încetinirea cererii globale şi de Brexit. Exporturile reprezintă 47% din PIB-ul Germaniei, faţă de 30% în cazul Marii Britanii şi Franţei sau 12% în cazul SUA

Hadrien Camatte, economist la think-tank-ul BSI Economics: Creşterea economiei Germaniei este lovită de încetinirea cererii globale şi de Brexit. Exporturile reprezintă 47% din PIB-ul Germaniei, faţă de 30% în cazul Marii Britanii şi Franţei sau 12% în cazul SUA

Autor: Bogdan Cojocaru

03.09.2019, 20:14 1896

„Oamenii sunt speriaţi că îşi vor pierde locul de muncă şi se tem pentru viitorul lor. Tot ce le pot zice este «eu cred în voi».“

Deşi mai sunt aproape două luni până la Brexit, perspectiva unei ieşiri haotice a Marii Britanii din Uniunea Europeană perturbă deja exporturile Germaniei, băncile Irlandei şi liniştea francezilor - punctele vulnerabile ale acestor economii. Iar situaţia s-a agravat de când la conducerea guvernului britanic a venit propovăduitorul unui Brexit dur, Boris Johnson.

Economia Germaniei este dependentă de exporturi, băncile au adus Irlanda în pragul falimentului în 2008, iar economia franceză sfidează trendul de încetinire global cu ajutorul consumului intern. În Marea Britanie, nici chiar distracţia din sezonul de vară nu poate distrage atenţia de la incertitudinile create de Brexit: vânzările de retail au scăzut neabătut.

Marea Britanie ar trebui să părăsească UE la sfârşitul lunii octombrie, iar scenariul cel mai probabil al multor capitale europene este un Brexit fără acord.

Germania suferă deja de un şoc ante-Brexit care, alături de tensiunile din comerţul mondial şi schimbările structurale din industria auto, ameninţă să împingă cea mai mare economie europeană în recesiune, scrie Financial Times. În perioada aprilie-iunie, exporturile nemţeşti către Marea Britanie s-au prăbuşit cu 21%, în ritm trimestrial. Este cea mai abruptă scădere de după marea criză mondială din urmă cu zece ani. Plonjonul a contribuit la contracţia de -0,1% a PIB-ului german în trimestrul doi faţă de trimestrul anterior.

„Creşterea economiei Germaniei este lovită de încetinirea cererii globale şi de Brexit“, spune Hadrien Camatte, economist la think-tank-ul BSI Economics. Andrew Kenningham, economist la Capital Economics, crede că alături de ameninţările americane cu impunerea de tarife asupra importurilor de maşini nemţeşti, şi Brexitul este „un risc semnificativ“ într-un context foarte neprielnic. Exporturile reprezintă 47% din PIB-ul Germaniei, faţă de 30% în cazul Marii Britanii şi Franţei sau de 12% în cazul SUA. Orice şoc în comerţul internaţional este resimţit de creşterea economică germană. Germania a vândut anul trecut bunuri de 82 de miliarde de euro în Marea Britanie şi reprezintă cea mai mare sursă de bunuri de import pentru piaţa britanică. De asemenea, Marea Britanie este al cincilea partener la export ca mărime al Germaniei, după SUA, Franţa, China şi Olanda.

„Exporturile germane în Marea Britanie sunt deja cu 12% mai jos decât dacă trendul de dinainte de votul pentru Brexit din iunie 2016 ar fi continuat“, spune Holger Schmieding, economist-şef la Berenberg din Londra. Autovehiculele şi componentele auto reprezintă principalele importuri ale Marii Britanii din Germania, iar mii de „Mittelstand“ germane, afaceri de familie industriale, se bazează pe industria auto şi pe furnizorii acesteia. O parte din IMM-urile germane exportatoare au angajaţi în Marea Britanie.

„Oamenii sunt speriaţi că îşi vor pierde locul de muncă şi se tem pentru viitorul lor. Tot ce le pot zice este «<eu cred în voi»“, spune un patron neamţ cu angajaţi englezi.

Kenningham, de la Capital Economics, a calculat că exporturile germane se vor comprima cu 10% în primele zece luni după Brexit, reducând PIB-ul cu 0,2%.

În Irlanda, de când Boris Johnson a ajuns în fruntea guvernului britanic, acţiunile Bank of Ireland Group s-au prăbuşit cu 24%, scrie Bloomberg. Titlurile AIB Group au plonjat în jos cu 36%, ceea ce face din această bancă cel mai slab jucător al Euro Stoxx Banks Index de la sfârşitul lunii iunie încoace. Ameninţarea în creştere a unui Brexit fără acord amplifică problemele băncilor. În 2008, guvernul irlandez a salvat sistemul bancar de la colaps cu un pachet de bailout de 64 de miliarde de euro. „Retorica din jurul Brexitului s-a accentuat de când Boris Johnson a preluat puterea. În urmă cu doar câteva luni se spunea cum că Irlanda ar putea vedea ceva beneficii de pe urma Brexitului, dar acum ieşirea din UE este considerată de toată lumea ca fiind ceva foarte vătămător“, spune Eamonn Hughes, analist la Goodbody Stockbrokers din Dublin.

În urma crizei financiare din 2008, statul irlandez încă mai controlează o bună parte din sistemul bancar. Băncile sunt în special expuse efectelor ieşirii haotice a Marii Britanii din UE. Ministrul de finanţe irlandez Paschal Donohoe a avertizat că un Brexit dur pune în pericol 80.000 de locuri de muncă din Irlanda. „A fost până acum o furtună perfectă pentru bănci“, apreciază Owen Callan, analist la Investec din Dublin. Donohoe se va întâlni cu investitorii care deţin obligaţiuni ale guvernului irlandez şi acţiuni ale băncilor irlandeze pe 9 septembrie pentru a afla ce-i nelinişteşte.

AIB a raportat o scădere de 43% a profitului brut pentru primul semestru. CEO-ul Colin Hunt a avertizat că mediul geopolitic „devine din ce în ce mai dificil“.

Efectele ieşirii Marii Britanii din UE se vor simţi şi în alte părţi. Un studiu de impact cerut de guvernul belgian a găsit că un Brexit fără acord ar produce pierderi de locuri de muncă semnificative în toate statele europene. Analiza arată că Brexitul dur ar duce la desfiinţarea a 140.000 de locuri de muncă în Franţa, notează thelocal.fr. De asemenea, o ruptură necontrolată ar reduce PIB-ul francez cu 0,4%, spune pentru Bloomberg Ana Boata, economist la asigurătorul de credite Euler Hermes. Pierderea l-ar afecta pe preşedintele Emmanuel Macron, care a demonstrat puţină dispoziţie pentru un compromis cu Johnson în privinţa Brexitului. Premierul britanic a ameninţat că suspendă parlamentul de la mijlocul acestei luni până la mijlocul lunii viitoare, lăsând astfel parlamentarilor mai puţin timp pentru a bloca un Brexit fără acord.

„Locuri de muncă, bunăstarea familiilor, împrumuturi, investiţii, toate sunt în joc“, spune Alban Maggiar, director la CPME, o organizaţie patronală franceză. Transportul, agricultura şi pescuitul se numără printre industriile unde riscurile sunt cele mai mari, a adăugat el. Guvernul francez vede în Brexitul dur cel mai probabil scenariu, a declarat săptămâna trecută un oficial apropiat preşedinţiei. Fără o perioadă de tranziţie, firmele britanice vor fi obligate să facă comerţ cu UE sub condiţiile Organizaţiei Mondiale a Comerţului „ ceea ce ar duce la impunerea de tarife şi la producerea de întârzieri la graniţe. „Pare imposibil de imaginat ca această piaţă, de încredere de atâţia ani, să se închidă pur şi simplu peste noapte“, spune Andre Sergent, care creşte porci în Bretania şi exportă o treime din carcase în Marea Britanie. El prevede că haosul va dura până la doi ani. Firmele au avut ani de zile la dispoziţie să-şi facă strategii şi să-şi ajusteze lanţurile de producţie. Companiile mari au luat măsuri. Însă multora dintre firmele mici le lipsesc resursele financiare şi umane pentru a se pregăti de Brexit.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO