Business Internaţional

Bulgaria, unde singura rafinărie procesează doar petrol rusesc, se laudă cu cele mai mici preţuri la benzină şi motorină din regiune şi poate chiar din Europa. Grecii alimentează acolo, aducând la faliment benzinăriile mici de la ei din ţară

În prima lună a embargoului UE, Bulgaria, exceptată de la sancţiuni, a importat cantităţi record de petrol rusesc.

În prima lună a embargoului UE, Bulgaria, exceptată de la sancţiuni, a importat cantităţi record de petrol rusesc.

Autor: Bogdan Cojocaru

17.01.2023, 22:10 5300

Bulgaria are cei mai ieftini carbu­ranţi din Balcani şi poate chiar din UE, pot citi în presa lor bulgarii, dar şi curioşii din alte ţări. Dacă în pandemie hârtia igienică era simbolul panicii şi fricii iraţionale de penurii şi incertitudine, în criza energetică europeană benzina şi motorina au preluat acest rol. De aceea unele guverne au făcut din preţurile carburanţilor un simbol al luptei lor pentru protejarea consumatorului de inflaţie. Însă până acum nu există un învingător clar.

Cel mai hotărât a acţionat guvernul ungar, care în noiembrie 2021 a îngheţat preţurile car­bu­ranţilor la nivelul de 480 de forinţi (echivalentul a 1,3 euro la cursul de schimb de atunci) pe litru. În doar patru state europene preţurile benzinei erau mai mici. Doar Croaţia mai aplicase plafonări, dar la echivalentul a 550 de forinţi pe litru. Polonia a ales să reducă TVA. Astfel de politici au dezlanţuit în Europa de Est şi Balcani ceea ce este cunoscut ca turism de benzinărie.

Ungaria a fost luată cu asalt de şoferi din statele vecine, por­niţi în căutarea celor mai mic preţuri. Croaţii, slovacii şi românii ali­men­tau la benzinăriile ungare în număr atât de mare încât guvernul ma­ghiar a restrâns cate­goriile celor care pot cumpăra carburant la pre­ţuri îngheţate. Practic, doar maghiarul de rând mai avea acces la benzină şi moto­rină ieftine. Guvernul croat a acu­zat încălcarea normelor europene.

Rezultatul a fost că în toamna anului tre­cut firmele ungare îşi trimiteau maşinile să alimenteze la benzinăriile croate. În cele din urmă, confruntat cu penurii în contextul unor probleme la principala rafinărie a ţării şi deoarece preţurile îngheţate au descurajat importurile de car­buranţi, creând penurii, guvernul ungar a renunţat la plafonări. Benzina şi motorina s-au scumpit spectaculos, iar ungurii au luat calea Croaţiei pentru a-şi umple re­zervoarele.

Acum a venit rândul bulgarilor să se laude că gre­cii, sârbii şi românii ali­men­tează la benzinăriile lor pentru că în Bulgaria carburanţii sunt mai ieftini, scrie Novinite. Bulgaria este considerată cea mai săracă economie din UE, dar nu este ocolită de inflaţie – 17% în decembrie 2022. Cel mai popular tip de benzină, A-95, este cu 1 leva (0,5 euro) mai ieftină decât în Grecia.


Exporturile de carburanţi de la Neftochim au fost, şi sunt, o minge de ping-pong politică. Guvernul anterior a vrut să interzică total exporturile, considerând că aceasta este o măsură care va ţine jos preţurile carburanţilor pe piaţa bulgară. Actualul guvern a acceptat să permită rafinăriei să exporte dacă aceasta îşi ţine profiturile operaţionale în Bulgaria, adică dacă îşi transferă toate activele financiare în Bulgaria, plătind astfel taxe mai mari acolo.


Şi motorina este mai ieftină. Din lipsă de clienţi, pentru că grecii se duc în Bulgaria, ben­zinăriile mici greceşti de la graniţă se îndreaptă spre faliment. Grecia nu subvenţionează car­bu­ranţii. „Este greu, foarte greu. Mai ales pen­tru noi, micii afacerişti. Nimeni nu ne ajută. Lanţurile mari se mai descurcă, dar noi pie­rim“, se plânge un patron de benzinărie grec. Atanas Kocev, un om de afaceri bulgar, spune că toţi şoferii din regiunea Serres din Grecia îşi cumpără carburanţii din Bulgaria.

O ştie de la rudele sale de acolo. O an­chetă a televiziunii de stat bulgare a găsit că în România preţurile nu sunt cu mult mai mari decât în Bulgaria. Preţurile benzinei de tipul A-95 sunt aproape la fel. Motorina este un pic mai scumpă, însă GPL-ul este simţitor mai scump în România, cu echivalentul a aproape 0,4 leva pe litru. De aceea unii români preferă să alimenteze în Bulgaria.

Ministrul bulgar al transporturilor Hristo Aleksiev a declarat că preţurile carburanţilor din Bulgaria sunt cele mai mici nu doar din Balcani, ci din întreaga Europă. Dar situaţia se poate schimba în rău, a sugerat el, dacă sin­gura rafinărie a ţării, LUKOIL Neftochim Burgas, a grupului rusesc LUKOIL, pierde accesul la pieţele de export, ceea ce se va întâmplă probabil la începutul lunii februarie.

Avertismentul are de-a face cu strategia UE de a se rupe de petrolul rusesc ca răspuns la invazia Rusiei din Ucraina.

În decembrie a fost aplicată o interdicţie pentru statele europene de a importa ţiţei rusesc pe cale maritimă. Excepţie fac Croaţia şi Bulgaria, ceea ce înseamnă că LUKOIL Neftochim funcţionează acum numai cu petrol din Rusia. Importurile prin conducte încă nu sunt interzise, ceea ce permite Ungariei, Cehiei şi Slovaciei să cumpere în continuare petrol rusesc. Condiţiile scutirilor, valabile până la sfârşitul anului viitor, prevăd ca Bulgaria (Neftochim), Ungaria şi Slovacia să nu mai poată exporta carburanţi sau produse petroliere începând cu 5 februarie 2023, excepţie făcând livrările către Ucraina.

Lukoil Neftochim a anunţat că ar putea fi forţată să se închidă dacă nu-şi mai poate exporta producţia. Este vorba de una dintre cele mai mari rafinării din regiune. Exporturile de carburanţi de la Neftochim au fost, şi sunt, o minge de ping-pong politică. Guvernul anterior a vrut să interzică total exporturile, considerând că aceasta este o măsură care va ţine jos preţurile carburanţilor pe piaţa bulgară. Actualul guvern a acceptat să permită rafinăriei să exporte dacă aceasta îşi ţine profiturile operaţionale în Bulgaria, adică dacă îşi transferă toate activele financiare în Bulgaria, plătind astfel taxe mai mari acolo. Presa locală a raportat că compania a plătit deja în avans o parte din impozit. Recent, parlamentul a aprobat o lege care permite statului să preia controlul Neftochim, dar şi a altor companii cu operaţiuni de acelaşi fel, în caz de criză. În prima lună a embargoului UE, Bulgaria a importat cantităţi record de petrol rusesc. În schimb, Croaţia, spre exemplu, a devenit unul din principalii clienţi pentru petrolul din Azerbaidjan.


Importurile prin conducte încă nu sunt interzise, ceea ce permite Ungariei, Cehiei şi Slovaciei să cumpere în continuare petrol rusesc.  Condiţiile scutirilor, valabile până la sfârşitul anului viitor, prevăd ca Bulgaria (Neftochim), Ungaria şi Slovacia să nu mai poată exporta carburanţi sau produse petroliere începând cu 5 februarie 2023, excepţie făcând livrările către Ucraina.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO