Business Internaţional

Business MAGAZIN. Ce s-a întâmplat la un an de la celebrul manifest al celor mai puternici directori americani, care introduceau noţiunea de capitalism social, în care scopul nu mai este maximizarea profitului acţionarilor: nimic. Acţionarii au devenit şi mai bogaţi. Totul a fost numai o ipocrizie

Autor: Bogdan Cojocaru

19.09.2020, 19:30 496

În urmă cu un an, 181 dintre cei mai puternici executivi din business-ul american semnau ceea ce ar fi trebuit să fie un angajament revoluţionar pentru Corporate America prin care scopul principal al companiei devenea crearea unui mediu mai bun pentru toată lumea, în loc de maximizarea profitului pentru acţionari. Obiectivul final al actului este chiar salvarea capitalismului. Dacă de atunci semnatarii s-au ţinut sau nu de promisiuni, răspunsurile diferă.

Actul în cauză, „Statement on the Purpose of a Corporation”, este semnat de o bună parte a membrilor Business Roundtable (BRT), clubul directorilor excutivi ai unora dintre cele mai mari corporaţii americane, şi afirmă că firmele nu ar trebui să servească doar acţionarilor, ci şi să aducă valoare clienţilor, să investească în angajaţi, să-şi trateze corect furnizorii şi să sprijine comunităţile locale din care fac parte. BRT, reprezentată de personaje epice ale lumii de business precum Jeff Bezos, fondatorul Amazon, Tim Cook, CEO-ul Apple, şi Jamie Dimon, preşedintele JPMorgan, vrea astfel să transforme după zeci de ani de existenţă capitalismul acţionarilor în „stakeholder capitalism”.  

Cine citeşte Wall Street Journal, principalul ziar de business din America, află că „a fost un an bun pentru capitalismul stakeholderilor”, că executivii din BRT s-au ridicat la nivelul angajamentelor asumate, dar şi că noul tip de capitalism „este doar pentru văzul lumii” deoarece dacă executivii chiar ar fi intenţionat să schimbe scopul companiilor lor, ar fi trebuit cel puţin să se consulte cu boardurile lor. WSJ a avut iniţial o poziţie „antirevoluţionară”. Financial Times, farul lumii de business din Europa, dă un răspuns mai nuanţat.  

Citiţi articolul integral pe Business MAGAZIN. 

AFACERI DE LA ZERO