Business Internaţional

Caderea Alitalia, replica la scara redusa a problemelor economiei Italiei

08.04.2008, 15:02 16

Este scufundata in datorii, ar fi trebuit adusa pe linia de plutire acum mult timp si ambii candidati la postul de premier al Italiei ii deplang conditia. In pragul alegerilor din 13-14 aprilie, nu este foarte clar daca Silvio Berlusconi si Walter Veltroni se refera la economia Italiei sau la compania sa aeriana nationala Alitalia.
Din 1999, cand a adoptat euro, Italia a devenit a doua tara cu cea mai putin competitiva economie din Europa, scrie Bloomberg. Are cele mai mari datorii din Europa, mai mari decat Produsul Intern Brut anual, iar cresterea economica de anul acesta pare a fi cea mai lenta din zona euro, conform unui raport al Comisiei Europene. In tot acest timp, ambii candidati militeaza pentru reduceri de impozit si cresterea cheltuielilor pentru lucrari publice, strategie ce ar putea duce la majorarea deficitului bugetar.
"Economia Italiei seamana cu Titanicul, cand s-a lovit de iceberg. A ajuns in acest stadiu in urma unor ani de guvernare neglijenta. Intre Berlusconi si Veltroni nu este nicio diferenta", spune Gianni De Michelis, vicepremier al Italiei intre anii 1988 si 1989.
Alegerile nationale, anuntate la momentul prabusirii guvernului premierului Romano Prodi dupa 20 de luni de conducere, la data de 24 ianuarie, vin pe fondul inrautatirii situatiei economice. Guvernul a coborat luna trecuta previziunea privind cresterea economica cu mai mult de jumatate, pana la 0,5%, si a estimat o crestere a deficitului bugetar, aflat acum la 1,9% din PIB.
In timp ce premierul Berlusconi si Veltroni, fostul primar al Romei, promit reduceri de impozite, niciunul dintre cei doi nu a specificat ce anume va reduce. Eventualitatea cresterii datoriilor alimenteaza riscurile privind ratingul de piata al Italiei.
Agentiile Standard & Poor's si Fitch Ratings au scazut ratingul de creditare al Italiei in luna octombrie a anului 2006, la mai putin de sase luni dupa ultimele alegeri. S&P a mai redus ratingul si in luna iunie a anului 2004, in timpul mandatului lui Berlusconi. Ratingul Fitch pentru Italia privind creditele pe termen lung este AA-, in timp ce S&P i-a acordat A+.
"Speram ca se vor reduce cheltuielile din administratia publica si, cel mai important pe termen lung, ca vor micsora cheltuielile legate de pensii inainte sa recurga la o reducere a impozitelor. Totusi, pare ca aceste lucruri nu se vor intampla prea curand", spune analistul S&P, Trevor Cullinan.
Investitorii dau si ei semne de neincredere. Diferenta dintre randamentul obligatiunilor de referinta pe zece ani ale Italiei si al obligatiunilor de referinta pentru Europa a crescut luna trecuta cu 65 de puncte de baza. Aceasta a fost cea mai mare diferenta inregistrata in ultimul deceniu. Un punct de baza echivaleaza cu 0,01%.
Dobanda la datoria nationala a Italiei este de 70 de miliarde de euro, aproximativ 1.200 de euro pentru fiecare cetatean italian. Italia are si un sistem de pensii care inghite 15% din PIB, cea mai mare suma din intreaga Uniune Europeana, conform Organizatiei Pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
Guvernul lui Prodi a majorat impozitele si a redus cheltuielile pentru a micsora datoria si pentru a aduce deficitul bugetar sub limita UE pentru prima data din anul 2002. A avut insa mai putin succes in gasirea unei solutii interne la problema companiei de stat Alitalia, care nu a mai avut profit de aproape un deceniu si care, in ultimii 15 ani, a avut la conducere noua directori executivi numiti de stat. Datoria companiei aeriene catre creditori este acum de aproximativ doua ori mai mare decat valoarea sa de piata, in conditiile in care in ultimii sase ani a primit doua ajutoare de la stat.
Romano Prodi, in varsta de 68 de ani, a ales Air France drept cumparator al pachetului de actiuni de 49,9% detinut de stat. Oferta din data de 16 martie a fost de 10 eurocenti/actiune, cu 80% mai putin decat valoarea de piata a companiei Alitalia la acel moment. Negocierile au cazut insa, dupa ce statul facuse eforturi timp de 15 luni de zile pentru a gasi un cumparator.
Berlusconi a afirmat ca oferta de preluare este "aroganta si inacceptabila" si a facut apel la atreprenorii italieni in vederea unor noi oferte "in numele mandriei nationale". Veltroni a cerut ca Alitalia sa ramana in afara "masinii electorale de tocat". Acest lucru pare insa foarte putin probabil. Air France si-a retras oferta dupa ce sindicatul a ridicat numeroase obiectii, facandu-l pe directorul executiv Maurizio Pratto sa demisioneze. ministrul de finante italian Tommaso Padoa-Schioppa a declarat ca singura optiune ramasa este ca Alitalia sa beneficieze de protectie impotriva creditorilor.
In timp ce pierderile companiei italiene din ultimul deceniu au depasit 3 mld. euro, Italia ajungea pe locul 46 din topul World Economic Forum in ce priveste competitivitatea economiei. Ea a fost lasata in urma de Letonia, Africa de Sud si Bahrein, iar singurul stat din zona euro care nu a depasit-o este Grecia. O mare parte a acestui declin a survenit in timpul celui de-al doilea mandat al lui Berlusconi, intre 2001 si 2006, cand Italia a suferit trei recesiuni economice. Chiar si cu acest record, Berlusconi conduce in sondajele de opinie, mentinandu-se inaintea lui Veltroni, cu 6%-9% in timpul campaniei electorale.
"Italia este tara care se opune oricarei schimbari", a spus James Walston, profesor de stiinte politice la Universitatea Americana din Roma. "Toata lumea se plange insa, la final, nimeni nu este dispus sa faca sacrificiile necesare: in cazul Alitalia acestea erau reducerile de personal, iar in cazul economiei ele sunt reducerea cheltuielilor publice", este de parere Walston.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO