Business Internaţional

Căile ferate franceze, cea mai mare provocare a lui Macron de până acum: datoria operatorului feroviar este egală cu datoria naţională a Noii Zeelande. Sistemul feroviar francez a ajuns în insolvenţă, fiind ţinut în viaţă cu resursele statului: 14 mld. euro pe an

Căile ferate franceze, cea mai mare provocare a lui...

Autor: Catalina Apostoiu

05.03.2018, 21:01 3173

Grevele muncitorilor, datoriile masive, staţii cu grad redus de utilizare, acestea reprezintă doar o parte a problemelor cu care se confruntă mult-lăudatul sistem de transport feroviar al Franţei, scrie Bloomberg.

Sistemul a ajuns în insolvenţă, fiind ţinut în viaţă cu resursele statului. Operatorul feroviat SNCF are un deficit anual de 3 miliarde de euro deşi beneficiază de subvenţii publice de 14 miliarde de euro anual, puţin sub jumătate din bugetul pentru apărare. Datoria acestuia, de 45 miliarde de euro, este egală cu datoria naţională a Noii Zeelande.

Mai rău, datele privitoare la trafic sugerează că trenurile pierd cotă de piaţă în faţa companiilor aeriene şi autobuzelor, în timp ce incidentele din transportul feroviar se înmulţesc.

„Timp de 30 de ani, am ezitat să punem în aplicare reformele necesare la SNCF şi timp de 30 de ani am văzut cum serviciile se deteriorează“, declara ministrul francez de finanţe Bruno Le Maire recent. „Nu putem continua aşa.“

De-a lungul mai multor decenii, liderii francezi s-au luptat să rezolve problemele SNCF, creat în 1938. Preşedintele Emmanuel Macron a promis că va reuşi acolo unde alţii au eşuat.

De la preluarea puterii cu nouă luni în urmă, acesta a implementat reforme majore pe piaţa muncii, a redus taxele pentru companii şi investiţii şi a iniţiat reforme în diverse sectoare, de la cel al educaţiei, la imigraţie.

Şi totuşi, reformarea sectorului feroviar s-ar putea dovedi pentru Macron cea mai mare provocare pe care a avut-o în faţă până acum. Succesul în acest domeniu va reprezenta un test pentru atingerea şi celorlalte obiective de pe agenda sa.

Problemele SNCF au legătură cu oameni, locuri şi politică. Angajaţii săi înclinaţi către greve au un statul special, putându-se pensiona chiar şi la 52 de ani, iar slujbele acestora sunt pe viaţă. Decenii la rând, politicienii au ezitat să le ia privilegiile acestor angajaţi ai sectorului public. TGV-urile sunt un obiect de mândrie naţională.

Politicienii s-au opus unor eventuale închideri de linii, spunând că o astfel de infrastructură reprezintă un serviciu public valoros, susţine dezvoltarea economică şi meriăt să fie susţinută financiar. Simţind că subiectul este unul delicat din punct de vedere politic, premierul Edouard Philippe a exclus din discuţie o rundă majoră de închideri de rute.

După publicarea unui amplu raport cerut de el, Philippe a declarat că intenţionează să elimine acest status special pentru toţi muncitorii angajaţi de acum înainte. Aceasta şi alte reforme vor fi prezentate guvernului pe 14 martie.

Ministrul de finanţe Le Maire a reiterat că dacă pierderile sunt eliminate şi performanţele îmbunătăţite, statul este gata să-şi asume o parte din datoriile SNCF înainte de următoarele alegeri din 2022. În această eventualitate, datoria Franţei are gala aproape 100% din PIB.

Philippe Martinez, şeful sindicatului CGT, s-a angajat să apere privilegiile muncitorilor şi a denunţat „campania de minciuni“ a guvernului.

Statutul de monopol al SNCF va lua sfârşit însă, începând cu 2020 compania urmând să fie pusă în faţa competiţiei venite pe plan local din partea altor operatori feroviari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO