Business Internaţional

Campionatul Mondial ar putea aduce tarii gazda o crestere a pietei imobiliare

03.07.2006, 14:53 19

Pe langa avantajul creat pentru retaileri, Germania ar putea profita si de pe urma unei cresteri a pietei imobiliare. Boom-ul economic ar putea fi evidentiat si printr-un surplus de 0,2% din PIB fata de cota prognozata initial.
In timp ce banii rezultati in urma fluxului de turisti, atrasi de Cupa Mondiala din Germania, sunt asteptati sa ajute retailerii, o eventuala crestere a cererii pe piata imobiliara este mult mai greu de cuantificat, informeaza The Wall Street Journal Europe.
Conform lui Katie Kopec, director al filialei din Londra a firmei de consultanta strategica Jones Lang LaSalle, motivul este ca, spre deosebire de Jocurile Olimpice, Campionatul Mondial de Fotbal se desfasoara in 12 orase, deci efectul este mult disipat. Pe de alta parte, Nicky Simbouras, director al firmei de consultanta Cushman & Wakefield Hellas, spune ca piata imobiliara din Atena a fost avantajata de gazduirea in 2004 a Jocurilor Olimpice.
Infrastructura imbunatatita a dus la crearea de noi zone comerciale, conducand la deschiderea celui mai mare complex comercial din oras.
Oricum, piata imobiliara germana va beneficia si ea de o parte din stralucirea Campionatului Mondial, este de parere Tony Horell, director executiv la divizia europeana a Jones Lang LaSalle.
Exista o multime de fonduri si companii imobiliare care studiaza piata germana pe perioada lunii in care se desfasoara evenimentul, a reiterat el.
Multi investitori considera ca Germania ofera oportunitati de investitii in domeniul imobiliar mult mai profitabile decat alte tari europene.
Ca exemplu, amortizarea investitiilor in constructia de birouri se situeaza la 6% pe an in Dusseldorf, spre deosebire de 3,75% in zona vestica a Londrei sau 4,5% in Madrid.
Potentialii investitori in domeniul imobiliar vor putea fi influentati de stadioanele impresionante, noile hoteluri si sistemul de autostrazi de prima mana ale Germaniei. Toate acestea intaresc ideea potrivit careia piata germana este una buna pentru investitii, parere impartasita de Florian Schultz, partener la firma de avocatura Linklaters din Frankfurt. Investitia Germaniei pentru a gazdui Cupa Mondiala se ridica la 6 mld. euro (7,5 mld. dolari). Din acesti bani, 1,4 miliarde au insemnat imbunatatirea stadioanelor, iar restul de 4,6 au fost alocate pentru infrastructura rutiera.
Piata imobiliara germana a crescut in ultimii doi ani, atat corporatiile cat si entitatile guvernamentale prezentand proiecte mari, atragand atentia cumparatorilor privati. Cu toate acestea, piata cladirilor de birouri este inca o problema delicata, cu o rata de neocupare care se situeaza in jurul a 17% in Frankfurt.
In timp ce orasele mari care gazduiesc meciuri, precum Berlin sau Munchen, par a profita cel mai mult, unii investitori straini ar putea fi atrasi si catre orase mai mici care ofera oportunitati. Un astfel de oras este Leipzig, cu o populatie de 494.000 de locuitori, aflat in estul Germaniei, oras care si-a extins recent aeroportul si are o zona de constructii dedicata birourilor, a declarat Helge Scheunemann, sef al departamentului de cercetare al diviziei germane a Jones Lang LaSalle. Alte orase mici care vor castiga vizibilitate sunt Nurenberg, aflat in partea central-sudica a Germaniei, Gelsenkirchen in nord-vest si Kaiserslautern, la o ora de mers cu masina de Frankfurt. Fluxul de oameni ce tranziteaza orasul este asteptat sa contribuie la cresterea PIB-ului. Jones Lang LaSalle estimeaza o crestere cu 3,2% in Gelsenkirchen si cu 2,4% in Kaiserslautern. Rezultatele sunt puse in valoare de cresterea cu 1,7% la nivelul intregii Germanii.
Economistii sunt impartiti in ceea ce priveste exprimarea beneficiului Germaniei in urma Cupei Mondiale, unii dintre ei spunand ca acest eveniment ar putea majora avansul economiei cu 0,2%, acesta urmand sa atinga, la finalul anului, 1,7%. Capital Economics, o companie de cercetare si consultanta din Londra, preconizeaza o crestere cu 10 mld. euro a economiei germane, incluzand aici si cele 6 miliarde investite in infrastructura.
Retailerii vor fi cei mai castigati. Multe dintre cele 16 landuri au marit perioada in care magazinele sunt deschise in timpul Campionatului Mondial, toate acestea pentru a stimula consumul. Legile germane stipuleaza ca magazinele sa fie deschise numai intre orele 6 si 20, de luni pana sambata. In timpul Cupei Mondiale, majoritatea landurilor au permis proprietarilor de magazine sa-si prelungeasca programul pana la miezul noptii si cateva ore duminica, acestea fiind, cel mai probabil, deschise pana la ora 22.
Pana la urma, performantele de pe terenul de fotbal ar putea determina marimea eventualului boom al pietei imobiliare. Horrel, reprezentantul Jones Lang LaSalle, estimeaza ca impactul asupra pietei imobiliare engleze, in cazul in care ar castiga Anglia, ar fi mai mare decat acela creat in Germania de o eventuala victorie a gazdelor. Desi imposibil de masurat, el spune ca euforia creata in Anglia, in jurul unei victorii a favoritilor, ar "incuraja investitorii din Regatul Unit sa cheltuiasca si mai mult in propria tara".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO