Business Internaţional

De la un capăt la celălalt al Europei, mâncarea se scumpeşte dramatic. În Ungaria, care a aplicat primele măsuri antiinflaţie din UE, se vorbeşte despre o apocalipsă la raft. În Polonia, Asociaţia Poloneză a Cărnii apreciază că preţurile produselor din carne au ajuns de nesuportat pentru retaileri şi consumatori

În Polonia, Asociaţia Poloneză a Cărnii apreciază că preţurile produselor din carne au ajuns de nesuportat pentru retaileri şi consumatori, cu toate că nu reflectă pe de-a-ntregul costurile mai mari cu care se confruntă producătorii.

În Polonia, Asociaţia Poloneză a Cărnii apreciază că preţurile produselor din carne au ajuns de nesuportat pentru retaileri şi consumatori, cu toate că nu reflectă pe de-a-ntregul costurile mai mari cu care se confruntă producătorii.

Autor: Bogdan Cojocaru

13.04.2022, 22:48 31417

În Marea Britanie, sandviciurile gata făcute sunt de peste jumătate de secol mâncarea tradiţională a muncitorului de rând. Cu timpul, au devenit un barometru al economiei. Anul acesta, preţurile banalului sandvici bat record după record, iar producătorii se plâng că nu mai pot ţine pasul cu scumpirile. Spre exemplu, uleiul de floarea soarelui este cu 235% mai scump decât în 2019. Dintre toate ingredientele, doar carnea de porc a rămas acolo unde era acum trei ani. Dar aceasta pentru că piaţa britanică a cărnii de porc este una aparte, cu surplus de producţie şi unde nu a pătruns pesta porcină africană. Nu acelaşi lucru se poate spune despre Europa de Est.

În Ungaria,  guvernul a plafonat preţurile anumitor produse alimentare, dar orice altceva s-a scumpit, iar analiştii vorbesc de o explozie a preţurilor după ce aceste limite expiră. În Polonia, calculele arată că Paştele de anul acesta va fi cel mai scump de decenii, deşi executivul a încercat să domolească inflaţia prin tăierea TVA.

În general în Europa producătorii şi retailerii de alimente spun că nu au mai avut de-a face cu creşteri cum sunt cele de acum la absolut orice înseamnă cost de producţie. În Marea Britanie, sandviciul, a cărui producţie şi distribuţie implică ingrediente proaspete, fabrici mari, forţă de muncă şi transport rapid şi rece, este emblematic pentru problemele industriei alimentare, scrie Financial Times.

Dar şi pentru cheltuielile omului de rând. Sandviciurile sunt cumpărate de milioane de muncitori britanici în fiecare zi de muncă. Cel mai popular, cel cu şuncă, roşii şi salată, este cu 56% mai scump decât în 2019.

Creşterile de preţuri sunt conduse de scumpirea uleiului de floarea soarelui, al cărui exportator principal este Ucraina, acum paralizat de războiul cu Rusia. Grâul pentru făină şi roşiile s-au scumpit cu peste 60%. Sandviciul este emblematic pentru coşul de cumpărături al britanicului şi deoarece studiile arată că, în vremuri de restrişte, acesta va fi alimentul lui principal.

În Ungaria, prima ţară din UE în care au fost majorate dobânzile în criza pandemică pentru stoparea inflaţiei, analiştii spun că preţurile cărnii şi produselor din lapte vor creşte cu 30-40% în viitorul apropiat dacă războiul ruso-ucrainean nu se opreşte, scrie Hungary Today.

Războiul cauzează o criză de energie, o penurie de furaje şi îngrăşăminte şi perturbă comerţul global cu cereale. Inflaţia întrece aşteptările lună de lună şi ar putea exploda dacă guvernul nu prelungeşte plafonările de preţuri după luna mai.

Dacă limitele de preţ nu vor fi extinse, sunt aşteptate scumpiri de peste 20% în doar câteva săptămâni la carne, lapte şi pâine, potrivit RTL. Asociaţia Industriei Ungare a Cărnii atrage atenţia că în doar o lună şi jumătate porcii vii s-au scumpit cu mai mult de 60%, în timp ce costurile cu creşterea acestora au urcat cu până la 80%. De aceea, producătorii nu-şi pot permite preţurile mici cerute de lanţurile de retail, iar în magazine de Paşte ar putea să apară surogate ieftine ale produselor mai scumpe sau produse din import.

Unele site-uri de ştiri maghiare insistă pe preţurile mai mari ale cărnii, dar şi pe faptul că într-un an roşiile s-au scumpit cu peste 40%. Sunt preţuri „inumane care lovesc bugetul gospodăriei“, după cum scrie penzcentrum.hu.

Hungary Today se întreabă dacă nu cumva plafonările de preţuri aplicate de guvern pe 1 februarie sunt ineficiente în condiţiile în care preţurile la orice altceva cresc încontinuu. Portfolio notează că pâinea este cu o treime mai scumpă decât era acum un an. În Polonia, Asociaţia Poloneză a Cărnii apreciază că preţurile produselor din carne au ajuns de neacceptat pentru retaileri şi consumatori, cu toate că nu reflectă pe de-a-ntregul costurile mai mari cu care se confruntă producătorii, notează portalspozywczy.pl.

Dziennik.pl  a remarcat că în magazine preţurile tuturor categoriile de produse s-au dus în sus, media fiind de 15%. Grăsimile au urcat cel mai mult, cu peste 50%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO