Business Internaţional

Cârciumile tradiţionale din satele Cehiei îşi trag obloanele din cauza poverii costurilor

Cârciumile tradiţionale din satele Cehiei îşi trag...

Autor: Catalina Apostoiu

04.07.2022, 00:05 362

Cehii şi-au făcut de mult o tradiţie din a se strânge la cârciumile din sat pentru a sta la taclale cu prietenii sau a sărbători ocazii speciale, Cehia fiind renumită pentru cultura berii, însă din cauza costurilor în creştere dramatică multe astfel de localuri luptă pentru supravieţuire, relatează Reuters.

Asemenea altor localuri din Cehia, U Kryslu din satul Sec, cu 318 lo­cuitori, suferă de pe urma prăbu­şirii veniturilor în condiţiile în care clienţii îşi restrâng cheltuielile, a­ceasta fiind ultima lovitură suferită de localurile care se chinuie să-şi re­vină de pe urma lockdownurilor.

„În multe sate nu vor mai exista cârciumi“, spune Helena Chytra, primar al Sec. „Cu cinci sau zece ani în urmă, cârciuma era plină în weekenduri“.

Deşi dau pe gât 129 litri de bere pe cap de locuitor anual, cel mai ridicat consum la nivel mondial, cehii au început în număr din ce în ce mai mare să bea acasă. Potrivit Plzensky Prazdroj, producătorul faimoasei beri Pilsner Urquell, aproximativ 12% din cârciumile din orăşelele ceheşti cu sub 5.000 de locuitori s-au închis în ultimii trei ani, aproape dublul ratei din oraşele mai mici. Costurile în accelerare ar putea da lovitura de graţie unui număr mult mai mare, spun analiştii.

Acum, mulţi proprietari de cârciumi mici ezită să treacă mai departe costurile în preţuri mai mari de teamă să nu piardă clienţi şi mai mulţi, chiar în condiţiile în care inflaţia din Cehia s-a apropiat de un maxim pe 30 de ani de 16% în mai.

Pentru ajutor, unii proprietari au apelat la Plzensky Prazdroj şi progra­mul său destinat satelor, ce oferă con­sultanţă şi ajutor financiar pro­prietarilor locali cu probleme care se tem de posibile noi lockdownuri şi o deteriorare a condiţiilor economice din toamnă.

Plzensky Prazdroj şi-a început programul cu 80 de cârciumi în 2017, iar acum ajută 900, aproape 10% din cârciumile din satele ceheşti.

Susţinerea înseamnă granturi financiare directe, cât şi consultanţă cu privire la lucruri ca meniul şi aspectul cârciumilor.

Programul ţinteşte afacerile din sate cu sub 5.000 de oameni unde cârciumile sunt adesea unul din puţinele locuri în care locuitorii pot socializa, arată Petra Kubova, purtătoare de cuvânt a Pilsner.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO