Business Internaţional

Care producători vor rezista trendurilor? Industria auto apasă pedala de acceleraţie către viitorul electric

Care producători vor rezista trendurilor? Industria auto apasă pedala de acceleraţie către viitorul electric

Autor: Catalina Apostoiu

09.10.2017, 00:00 886

După scandalul Dieselgate şi în contextul în care un număr în creştere de ţări şi oraşe iau în considerare interzicerea autovehiculelor diesel şi pe benzină, din ce în ce mai mulţi producători auto ajung să realizeze că viitorul industriei este unul „electric“, iar maşinile electrice ocupă locul central în planurile acestora. În timp ce în Franţa constructorul auto Renault pune accent în planul de creştere a profiturilor pe maşinile electrice, în Germania acest tip de autovehicule devine o modă în rândul managerilor. Renault vrea să-şi crească profitabilitatea cu 50% în cinci ani şi să-şi dubleze vânzările de autovehicule din afara Europei, scrie Financial Times. În plus, producătorul auto francez va lansa opt autovehicule complet electrice până în 2022. Jumătate din maşinile constructorului vor fi electrice sau hibride până la finalizarea planului pe cinci ani, a anunţat CEO-ul acestuia Carlos Ghosn.

Gilles Normand, vicepreşedinte pe autovehicule electrice în cadrul Renault, a declarat: „Viziunea pe care am avut-o legat de autovehiculele electrice se transformă acum într-o realitate profitabilă“. În Germania, parcurile auto ale companiilor ajung uşor dar sigur să fie alcătuite într-o proporţie mai mare din autovehicule hibride şi electrice după Dieselgate, potrivit Handelsblatt. De la companii mijlocii la mari corporaţii, din ce în ce mai mulţi manageri germani aleg să nu mai folosească autovehicule diesel, potrivit datelor Dataforce. Numărul autovehiculelor diesel de business a scăzut la 66,9% în august, sau cu 4,5% faţă de perioada similară a anului trecut, relevă date guvernamentale. În ultimele luni, producătorii auto germani s-au întrecut în anunţuri legate de lansări de autovehicule electrice. Volkswagen anunţa în septembrie că-şi accelerează trecerea la autovehicule electrice şi intenţionează să investească peste 20 miliarde de euro în astfel de autovehicule până în 2030. 

Planul VW a venit în urma altor anunţuri similare ale rivalelor germane ale companiei, Mercedes-Benz şi BMW.   Şi alte companii, printre care Volvo şi Jaguar Land Rover, s-au grăbit să se angajeze pe drumul electrificării modelelor viitoare după ce Marea Britanie şi Franţa au promis să interzică vânzarea de autovehicule pe benzină şi diesel până în 2040. Marii producători auto americani au venit la rândul lor cu planuri de ìelectrificareî a modelelor. GM s-a angajat în această lună să lanseze cel puţin 20 de autovehicule noi în următorii şase ani, în timp ce Ford a anunţat un efort major de reducere a costurilor în parte cu scopul de a-şi creşte producţia de autovehicule electrice şi hibride. Planurile companiilor au fost lansate la scurt timp după ce China, cea mai mare piaţă auto a lumii, anunţa că va decide un calendar legat de stoparea producţiei şi vânzării de autovehicule tradiţionale. Analiştii spun totuşi că vor fi necesare investiţii considerabile în staţii de încărcare pentru deservirea unei pieţe de masă. Infrastructura de alimentare a autovehiculelor electrice este încă inadecvată. ABB şi Siemens vor să schimbe acest lucru, potrivit Handelsblatt.

În Norvegia, unde fiecare a treia maşină este electrică, producătorii din Oslo le-au cerut recent clienţilor să-şi amâne achiziţiile de astfel de autovehicule din cauza unei crize de staţii de încărcare. În Germania, problema este şi mai acută. „Aceasta va fi o piaţă de miliarde“, spune Frank Muhlon, de la ABB, conglomeratul elveţian care este lider mondial pe piaţa staţiilor de încărcare. La nivel naţional, Germania are 10.700 de staţii publice de încărcare, în creştere de la 7.400 anul trecut, însă numai 530 dintre acestea sunt staţii de alimentare rapidă. Experţii spun că vor fi necesare aproximativ 70.000 de staţii de încărcare pentru fiecare milion de maşini electrice. Industria auto recunoaşte provocarea. Anul trecut, BMW, Daimler, Ford şi VW au anunţat un proiect comun de construire a 400 de staţii până la sfârşitul acestui an. ABB susţine că staţiile sale de încărcare Terra 53 CJG pot încărca orice autovehicul în cel mai scurt timp posibil. Rivala Siemens a anunţat la rândul său că noua sa generaţie de staţii va permite încărcarea a trei autovehicule simultan. 

AFACERI DE LA ZERO