Business Internaţional

Ce spun nemţii despre afacerile cu China: noi inventăm, ei copiază imediat

 Ce spun nemţii despre afacerile cu China: noi inventăm, ei copiază imediat

Autor: Livadariu Andreea

24.02.2011, 23:52 83

Se spune despre China că este prezentă peste tot unde existăclienţi. Dar se mai spune despre China că e ţara unde au loctransferuri misterioase de la companii care deţin know-how lacompanii care vor acele informaţii sau, cel puţin, aceasta estepărerea generală a celor mai influenţi oameni de afaceri dinGermania, scrie BBC News.

Artur Fischer, director al bursei de valori de la Berlin, esteunul dintre oamenii de afaceri care "s-a fript" cu China. "Le-amoferit descrierea produsului pe care ni-l dorim - toatefotografiile şi resursele informaţionale pe care aveam de gând săle valorificam pentru a vinde produsul aici, în Germania", îşiaminteşte Fischer despre parteneriatul cu China. "Le-am cerut săfabrice componentele. Ei au făcut acest lucru, dar după jumătate dean ne-au prezentat foarte mândri propriul lor produs, pe careplănuiseră să-l vândă în Germania. Era o copie fidelă a produsuluinostru. Ne-au luat fotografiile, descrierile, totul."

Fischer a fost cu precădere impresionat de faptul că "nu au avutnicio remuşcare", spune el. "Ne-au prezentat în mod deschis ceaveau de gând să facă, astfel că se putea trage concluzia că aveaupermisiunea de a se înscrie în competiţie cu noi." Cum explică omulde afaceri acest lucru? "Cultura este diferită", spune el. "Aufăcut bani producând pentru noi, iar următorul pas a fost deciziade a intra în competiţie cu noi. Pentru ei, aceasta este o afacerenormală."

Mai este şi cazul Berliner Seilfabrik, care produce frânghii decăţărare pentru locurile de joacă. Deşi pare că în acest domeniu nueste nevoie de o tehnologie avansată, în realitate sunt necesaremulte cercetări şi investiţii. Şi pentru că siguranţa esteprincipiul fun­damental al construirii parcurilor de joacă pentrucopii, compania germană depune eforturi mari pentru a obţinematerialele cele mai potrivite în vederea minimizăriipe­ri­colelor.

"Ne dorim să vindem produsele noastre în China, la fel cum nedorim să le vindem oriunde în lume", spune directorul de vânzăriJens Zumblick. "Doar că în trecut, produsele noastre au fostcopiate extraordinar de mult. Companiile chineze s-au prezentat lashow-uri cu produse identice cu ale noastre. Se cercetează enormpentru acest tip de produse şi poţi să arunci totul în aer vânzândun singur produs în China", a spus Zumblick, adăugând că deşiBerliner Seifabrik are brevete de producător chiar şi în China, îieste foarte greu să ia măsuri.

Stephan Wong este avocat specializat în proprietate intelectualăşi a făcut studiile la London School of Economics. El crede încontinuare că transferul know-how-ului în China de către companiileoccidentale reprezintă soluţia cea mai bună de pătrundere pepieţele asiatice. Dar mai crede că aceste companii ar trebui săpună condiţia ca tehnologia să fie transferată companiilor chinezela un preţ dinainte stabilit sau după o perioadă determinată de10-20 de ani.

Chiar şi aşa, companiile germane încă au reţineri. Majoritateaamintesc de cazul Siemens, care a introdus trenul de mare viteză înChina, pentru ca mai târziu să observe cum companiile chineze auînvăţat şi dezvoltat tehnologia foarte rapid.

În consecinţă, companiile occidentale au strategii dintre celemai diverse pentru a proteja know-how-ul de potenţialiicom­petitori chinezi.

Dieter Burmester a creat o companie care produce sisteme hi-fide înaltă calitate, fiecare set de dispozitive costând mii dedolari. El a decis să îşi vândă produsele în China, dar nu să le şiproducă acolo deoarece ar dezvălui prea multe secrete. "Dacă Vestultransportă prea multă tehnologie spre Asia, în câţiva ani ţările deacolo vor deveni competitorii noştri", a spus Burmester.