Business Internaţional

Cehii vor să navigheze pe un canal Dunăre-Oder-Elba, dar este proiectul unul viabil?

Cehii vor să navigheze pe un canal Dunăre-Oder-Elba,...

Autor: Catalina Apostoiu

12.11.2020, 00:00 600

„Acest canal nu are nimic de-a face cu economia cehă modernă pe care avem nevoie să o dezvoltăm şi care va depinde de reforma educaţiei, o simplificare a reglementărilor şi infrastructură digitală“

Preşedintele ceh Milos Zeman este mulţumit că guvernul a dat undă verde fazei iniţiale a unui proiect de canal menit să lege trei fluvii - Dunărea, Oder şi Elba. Are însă acest proiect vreo logică? se întreabă Deutsche Welle.

Împăratul Carol al IVlea este privit drept cel mai măreţ dintre liderii cehi, cel care a transformat Praga într-unul dintre cele mai frumoase oraşe din Europa. Poate din acest motiv actualul preşedinte ceh a decis că unul dintre proiectele nefinalizate ale acestuia este exact lucrul de care ţara sa are nevoie în secolul 21.

După ce a promovat planul ani la rând, preşedintele Zeman a fost încântat în octombrie, când guvernul ceh a aprobat prima fază a unui proiect de 585 miliarde de coroane (21,7 mld. euro) de construire a unor canale care să lege fluviile Dunărea, Oder şi Elba.

Proiectul, care promite să conecteze industria grea a Europei Centrale cu pieţele lumii, a fost readus în discuţie în momentul preluării puterii de către Zeman în 2016.

Criticile privind planul abundă, însă, acesta fiind caracterizat drept megalomanie care ameninţă să producă o catastrofă ecologică şi care ignoră necesitatea profundă de a moderniza economia cehă.

Nici chiar companiile specializate pe construcţii care au realizat studiul de fezabilitate privind proiectul nu au putut să nu anticipeze că acesta va genera pierderi.

În faţa necesităţii din ce în ce mai urgente de modernizare a economiei, injectarea a miliarde de coroane într-un astfel de canal nu ar reprezenta o măsură logică.

„Acest canal nu are nimic de-a face cu economia cehă modernă pe care avem nevoie să o dezvoltăm şi care va depinde de reforma educaţiei, o simplificare a reglementărilor şi infrastructură digitală“, arată Jiri Schneider, fost ministru adjunct al afacerilor externe.

Fondurile uriaşe care ar fi investite în canal ar da în loc un impuls semnificativ investiţiilor în inovaţie, susţin criticii. Un consilier guvernamental a caracterizat canalul o aberaţie absurdă. „Canalul este o idee nebunească promovată de un moşuleţ supărat, neaducând niciun fel de contribuţie“.

Totuşi, asemeni majorităţii, consilierul nu crede că acest canal va fi vreodată construit. Mai degrabă, aprobarea proiectului reprezintă o concesie făcută lui Zeman, care are o infuenţă considerabilă asupra coaliţiei de guvernare a premierului Andrej Babis.

Jan Skalicky, preşedinte al principalului grup de lobby care susţine proiectul, a recunoscut recent că a achiziţionat una dintre firmele de construcţii care a realizat studiul de fezabilitate. Poliţia spune că anchetează acum şi celelalte firme care au participat la studiu.

Karel Sal de la Institutul pentru Politică şi Societate, un think tank cu legături strânse cu Babis, notează într-o analiză că respectivul canal nici măcar nu este inclus în planul de investiţii pe termen lung al guvernului.

„Este clar“, scrie acesta, „că guvernul nu contează pe acest proiect. Foarte probabil proiectul va dispărea odată cu retragerea de pe scena politică a preşedintelui Milos Zeman“.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO