Business Internaţional

Cel mai puternic comisar european, care se bate cu Apple, Microsoft sau Uber, vine în România: "Dorim să ne asigurăm că întreprinderile pot funcţiona în condiţii de egalitate în cadrul pieţei unice"

Cel mai puternic comisar european, care se bate cu Apple,...

Autor: Corina Zamfir

17.05.2017, 16:15 610

Margrethe Vestager, comisar european responsabil cu politica în domeniul concurenţei, vine joi în România pentru a discuta despre noile norme adoptate astăzi în materie de ajutoare de stat prin care anumite măsuri de sprijin public pentru porturi şi aeroporturi, domeniul cultural şi regiunile ultraperiferice sunt exceptate de la examinarea prealabilă a Comisiei.

„Dorim să ne asigurăm că întreprinderile pot concura în condiţii de egalitate în cadrul pieţei unice — şi dorim să facem acest lucru în modul cel mai eficient", spune Margrethe Vestager, cel mai puternic comisar european care se bate şi cu giganţi precum Apple, Microsoft sau Uber.

Obiectivul acestei măsuri este facilitarea investiţiilor publice pentru crearea de locuri de muncă şi creştere economică, fără a afecta concurenţa. 

„Normele UE privind ajutoarele de stat sunt aceleaşi pentru toate statele membre. Modificările de astăzi le vor permite economisirea de timp şi efort atunci când fac investiţii în porturi şi aeroporturi, în domeniul culturii şi în regiunile ultraperiferice ale UE", adaugă ea.

Regulamentul general de exceptare pe categorii din 2014 permitea statelor membre să pună în aplicare o gamă largă de măsuri de ajutor de stat fără aprobarea prealabilă a Comisiei, deoarece probabilitatea ca acestea să denatureze concurenţa era foarte scăzută. Ca urmare, aproximativ 95 % din măsurile de ajutor de stat puse în aplicare de statele membre (cu o cheltuială anuală combinată de circa 28 de miliarde de euro) sunt în prezent exceptate. 

"Acestea (normele - n. red.) permit, de asemenea, Comisiei să îşi concentreze atenţia asupra măsurilor de ajutor de stat care au cel mai mare impact asupra concurenţei în cadrul pieţei unice şi «să se implice în chestiunile majore şi să rămână discretă în chestiunile de o mai mică importanţă», spre beneficiul tuturor cetăţenilor europeni”, susţine Margrethe Vestager.

În ceea ce priveşte aeroporturile, statele membre vor putea face investiţii publice în aeroporturile regionale care deservesc până la 3 milioane de pasageri anual, fără un control prealabil din partea Comisiei. În ceea ce priveşte porturile, statele membre vor putea realiza investiţii publice de până la 150 de milioane de euro în porturile maritime şi de până la 50 de milioane de euro în porturile interioare în aceleaşi condiţii.

De asemenea, autorităţile publice pot acum să compenseze mai uşor societăţile comerciale pentru costurile suplimentare cu care se confruntă în cazul în care îşi desfăşoară activitatea în regiunile ultraperiferice ale UE.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO