Business Internaţional

Cererea globala de petrol s-ar putea diminua

13.10.2005, 19:38 17

Preturile record ale petrolului si benzinei cauzate de uraganele care au lovit recent coasta Statelor Unite ale Americii ar putea diminua cererea globala pentru combustibilul fosil, chiar daca petrolistii incearca sa aduca la normal productia din Golful Mexic, scrie Wall Street Journal Europe.

Este prematur inca de stiut daca explozia preturilor care a urmat uraganelor Katrina si Rita a afectat consumatorii de petrol si benzina intr-o asemenea masura incat sa-i determine sa-si diminueze consumul. Insa un numar tot mai mare de sondaje arata ca trendul ascendent inregistrat de cererea din ultimii ani s-ar mai putea domoli.

Aceasta situatie s-ar putea traduce intr-o reducere a preturilor pe termen scurt. Traderii au inceput deja sa tranzactioneze barilul de petrol la preturi mai mici, in timp ce unii analisti isi revizuiesc prognoza de crestere a pretului.

Cu toate acestea, unii observatori din piata au unele retineri cu privire la modul in care va evolua tendinta, si daca aceasta se va mentine suficient de mult pentru ca preturile sa scada. In SUA, care contabilizeaza aproximativ o treime din productia zilnica de petrol, pretul mediu al benzinei este de circa 3 dolari per galon, iar mare parte din capacitatea de rafinare ramane temporar inchisa. Pretul petrolului se mentine totusi la nivel dublu fata de cel inregistrat in 2003, de 31,07 dolari barilul.

Conform Departamentului American de Energie, consumul de benzina aferent lunii septembrie a scazut cu 2,6% fata de perioada similara a anului trecut. Cu toate acestea nu este clar daca soferii au cumparat mai putin din cauza majorarii preturilor, sau pentru ca nu au gasit benzina pentru a-si face plinul din cauza intreruperilor cauzate de uragane.

Doug MacIntyre, un analist din cadrul EIA, este de parere ca recentul declin al pretului benzinei indica faptul ca si consumatorii tin in frau consumul. "Tind sa cred ca acest trend are mai degraba legatura cu preturile, decat cu diminuarea productiei de benzina", a explicat acesta.

Chiar si in august, inainte ca uraganele sa loveasca, existau semne ca cererea incepuse sa incetineasca pe fondul majorarii pretului la petrol. Cererea din SUA a crescut cu numai 1,2% in luna care s-a incheiat pe 26 august, fata de aceeasi perioada a anului trecut, desi in mod normal trendul de crestere este de 1,5%. Pretul mediu al galonului de benzina a fost pe 29 august de 2,61 dolari, in crestere cu 40% fata de anul trecut. Acesta a continuat sa creasca si in septembrie, atingand pe 2 octombrie 2,93 dolari.

Chiar si in afara Statelor Unite, cererea de petrol brut pare ca isi incetineste ritmul de crestere. Ultimele studii arata ca si cresterea consumului de petrol din China s-ar putea reduce notabil. Agentia Internationala a Energiei, organismul care monitorizeaza tarile mari consumatoare de petrol, estimeaza un ritm de crestere de 3,4% anul acesta pentru China, fata de 15% in 2004.

Cererea de aici este greu de urmarit datorita statisticilor care nu sunt realizate consecvent. Analistii de la Sanford C. Bernstein&Co au reusit insa sa obtina o serie de studii care arata de la diminuarea traficului pe autostrazi la declinul transporturilor din SUA, ceea ce indica faptul ca diminuarea cererii de aici este reala.

Spre exemplu, intensificarea traficului pe patru din cele mai mari autostrazi ale Chinei s-a diminuat considerabil anul acesta, conform datelor pe care cercetatorii de la Bernstein le-au extras de pe Internet.

Preturile la conbustibilul folosit de majoritatea soferilor este inca subventionat in mare parte de guvern, astfel ca scaderea traficului este explicata, conform celor de la Bernstein, de o diminuare a activitatii in industrie.

Cercetatorii estimeaza pentru 2006 o crestere a cererii de petrol cu numai 1,7-1,85. Intre timp, IEA preconizeaza ca cererea de petrol va incetini anul acesta la 1,6%, dupa ce anul trecut acesta a crescut cu 3,7%.

"Ar fi naiv din partea noastra sa credem ca preturile la petrol nu vor fi influentate de modificarile cererii la nivel global", au concluzionat analistii de la Bernstein.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO